رحم اجاره اي و مزايا و معايب آن




پزشكان در كشورهاي مختلف در تلاش براي درمان ناباروري هستند.روشهاي مختلف درمان ناباروري توانسته بسياري را صاحب فرزند يا اميدوار بهآينده در انتظار نگه دارد.يكي از روش ها " رحم اجاره اي " است كهاين روش ابعاد مثبت و منفي را در پي داشته است..
رحم جايگزين روشي است که طي آن بانوي صاحب رحم، جنين فردديگري را در رحم خود حمل ميکند و بر مبناي توافقي که از قبل صورتگرفته است، تعهد مي نمايد که پس از طي دوران بارداري وزايمان، نوزاد حاصل را به زوجين نابارور تحويل دهد. در اينقسمت برآنيم که بدليل مباحث حقوقي جدي در ارتباط با قراري که بينزوجين گذاشته ميشود، بدين موضوع بپردازيم.
«مادر ميانجي بودن» به مفهوم تلقيح مصنوعي در رحم مادري است که حاضرمي شود در قبال مقدار معيني پول، جنين زن و مرد ديگري را(متشکل از اسپرم و تخمک آن دو) در رحم خود به رشد و تکامل برساندو پس از تولد نوزاد، سرپرستي او را با حقوق تمام و کمال بهوالدين جديدش بسپارد. اين در صورتي است که مادر ميانجيکوچکترين تاثير ژنتيکي بر فرزندي که در شکم دارد وارد نمي کندمگر در شرايط بسيار نادري که احتمال رخ دادن آن، يک در ده ميليوندر نظر گرفته شده و عموماً صحبتي از آن به ميان نمي آيد.
تحقيقات نشان مي دهد در سال ????، در حدود ? درصد از زنان آمريکا،با مشکل ناباروري مواجه بودند که حتي با به کارگيريپيشرفته ترين تکنيک ها و روش هاي باروري نيز امکان بچه دارشدن براي آنها وجود نداشت و تنها راه باقي مانده براي اين دسته اززنان نابارور آمريکايي، متوسل شدن به مادران ميانجي يا همان surrogacyبود.

ابعاد مثبت روش به كارگيري رحم اجاره اي
- كاهش آمار طلاق در كشور و حل مشكلات زوج هاي نابارور

- فرزند صالح از اين روش از لحاظ ژنتيكي تمام خصوصيات والدين صاحبنطفه را دارد و نسبت به روش هاي غيرشرعي و يا فرزند خواندگيارجحيت دارد.
- اين روش به زناني كه از لحاظ تخمك گذاري مشكلي ندارند و دلايلديگري براي ناباروري دارند كمك مي كند. از اين رو درصد بالايي ازمشكلات ناباروري حل مي شود .
- از نظر روانشناسي و روانپزشكي نيز حدود 15 سال است كه درمورد رحم اجاره اي ارزيابي هايي صورت گرفته ( تاتقريبا" چهارهزار مورد مطالعه شده ) و آسيب هاي احتمالي را كهفرد داوطلب امكان دارد متحمل شود را بررسي كرده اند ، اما هنوزهيچ آسيب مشخصي گزارش نشده است .

- از لحاظ فقهي فرزندي كه در رحم اجاره اي رشد يافته مشروعو قانوني است .

ابعاد منفي روش بکارگيري رحم اجاره اي
- از لحاظ فرهنگي اين روش هنوز مورد قبول همه مردم واقع نشده واكثر آنها از اين روش بي اطلاع هستند ، بنابراين ديد مناسبي نسبت بهفردي كه رحم اجاره داده مي شود وجود ندارد.

- احتمال انتقال بيماري هايي چون ايدز و هپاتيت و ... ازمادر اجاره اي به نوزاد
- احتمال انتقال بيماري از زوج هاي اهداء جنين مانند بيماري هاي عفوني(نظير ايدز ، و هپاتيت و ....) و بيماري هاي ويروسي و ... بهجنين و سپس مادر اجاره اي
- اطلاع طفل از اينكه حاصل چنين روند پزشكي است و نوعبرخورد وي با اين مسئله
- امكان سوء استفاده هاي مختلف از اين روش از جمله سوء استفاده هايمالي
- نارضايي اطرافيان به خصوص فرزندان و همسران افراد " داوطلب رحماجاره اي "
- از لحاظ حقوقي و قانوني هنوز مشكلاتي در اعمال اين روش وجوددارد.

شرايط تعيين شده در قانون اهداي جنين به زنان نازا به اين شرح است:
الف : زوجين بنا به گواهي معتبر پزشكي ، امكان بچه دارشدن نداشته باشند و زوجه استعداد دريافت جنين را داشته باشد.

ب : زوجين داراي صلاحيت اخلاقي باشند .
ج: هيچ يك از زوجين مهجور نباشند .
د : هيچ يك از زوجين مبتلا به بيماري صعب العلاج نباشند .
ه : هيچ يك از زوجين معتاد به مواد مخدر نباشند .
و : زوجين بايستي تابعيت ايران را داشته باشند .
ماده 3 ) وظايف و تكاليف زوجين اهداء گيرنده جنين و طفل متولدشده از لحاظ نگهداري و تربيت و نفقه و احترام نظير وظايف وتكاليف اولاد و پدر و مادر است .
ماده 4 ) بررسي صلاحيت و زوجين متقاضي در محاكم خانواده خارج از نوبتو بدون رعايت تشريفات آيين دادرسي مدني صورت خواهد گرفت و عدمتاييد صلاحيت زوجين قابل تجديد نظر مي باشد .
ماده 5 ) آيين نامه اين قانون توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزشپزشكي با همكاري وزارت دادگستري و تهيه و تصويب هيات وزيرانخواهد رسيد
تبيان

31

آداب نزدیکی در دوران بارداری