آداب نزديکي در دوران بارداري




برقراري رابطه جنسي در زمان بارداري از مواردي است که خانمهاي بارداربا شک و شبهه به آن مينگرند و هميشه از آن ترس دارند.

آيا نزديکي در هنگام بارداري بيخطر است؟
بسياري از زناني که بارداري طبيعي دارند به رابطه باهمسرشان ادامه ميدهند تا زماني که کيسه آبشان پاره شده و زايمانکنند. شما با عشقورزي به جنين آسيب نميرسانيد. کيسه آمنيوتيک و عضلاتقوي رحم از جنين محافظت ميکنند، و همچنين لايه ضخيم موکوس است کهدهانه رحم را ميبندد، از ورود عفونت به داخل جلوگيري ميکند.

در حالي که رسيدن به اوج لذت جنسي ممکن است با انقباضات خفيف رحميهمراه باشد (به عنوان مثال تحريک نوک پستان وپروستاگلاندين موجود در مايع مني ميتواند اين لذت را ايجادکند)، بايد بگوييم که اين انقباضات موقت و براي جنين بيضررهستند.
با اين حال برخي شرايط وجود دارند که در صورت وجود آنها ممکن است نيازباشد که فعاليتهاي جنسي خود را تغيير داده يا در کل براي تمام ياقسمتي از دوره بارداريتان از برقراري رابطه پرهيز کنيد. ماما ياپزشک شما بايد شرايطي را که طي آنها رابطه جنسيمجاز نيست بهشما گوشزد کند. اگر در مورد مسألهاي مردد هستيد آن را ازپزشکتان سؤال کنيد.

آيا رابطه جنسي، اکنون که باردارم، حسي متفاوت دارد؟
بسياري از زنان گزارش ميدهند که رابطه جنسيشان در دورانبارداري حسي متفاوت دارد. برخي از آنها، آن را لذت بخشتر ازگذشته ميدانند- حداقل گاهي اوقات اينگونه است.ديگران ممکن است لذت آن را در دورهاي از بارداري يا در تمام طولدوران بارداري کمتر بدانند. اما دليل اين احساسات متفاوتچيست؟!

افزايش جريان خون به قسمت لگن ميتواند موجب تورم اندام تناسليشود. افزايش احساس ناشي از اين تورم ممکن است به لذتتان درطول رابطه جنسي افزوده شود. همچنين ترشحات و رطوبتواژينال در دوره بارداري افزايش مييابد که ميتواند يک نکته مثبت بهحساب بيايد.
از سوي ديگر، شما ممکن است اين تغييرات را دوست نداشته باشيد وتورم ناحيه تناسلي به شما حسي از پُري و سنگيني بدهد.همانطور که ذکر شد، ممکن است برخي گرفتگيهاي خفيف ياانقباضات شکمي را در طول مقاربت يا اوج لذت جنسي يابلافاصله پس از آن احساس کنيد.
سينه شما ممکن است، به خصوص در سه ماهه اول، سفت، و نسبت به لمس بهطور غير منتظره اي حساس باشد. سفتي سينه ممکن است پس از مدتيفروکش کند، اما حساسيت آن ممکن است ادامه پيدا کند. برخي از زناناين حساسيت را در افزايش ميل شان مؤثر مي دانند در حالي که افرادديگر اين گونه نيستند (و حتي ممکن است ترجيح دهند که سينههاي شان کلاً در طي اين دوران لمس نشود).
اگر در مورد موضوعي احساس ناخوشايند و ناراحتکنندهاي داريد،اجازه دهيد همسرتان نيز از آن باخبر باشد؛ حتي اگر اين چيزکاري بوده است که قبلاً با يکديگر انجام ميداديد و مشکلينداشتيد. اگر شما احساس ميکنيد که تحريک ميشويد، اماازمقاربت لذت نميبريد، ساير فعاليتهاي وابسته به عشقبازي را درنظر بگيريد. آزمايش کردن راههاي مختلف و تنظيم مجدد روشهايتان بهگونهاي که شما هم راحت باشيد، براي هر دويتان لذتبخشتر وآرامبخشتر خواهد بود.
همچنين به ياد داشته باشيد که براي صميميت فيزيکي راههاي مختلفيوجود دارد. اگر دوست نداريد رابطه جنسي برقرار کنيد ياپزشکتان توصيه کرده که اين کار را انجام ندهيد، ميتوانيد همسرتانرا ببوسيد، در آغوش بگيريد و نوازش کنيد.
پزشکان بدون مرز

0

اگر همسرتان راضی به استفاده از کاندوم نبود…