رفتارهاي پرخطر درازدواج و زندگي زناشويي وراههاي برطرفکردن آنها













رفتارهاي پرخطر درازدواج و زندگي زناشويي وراههاي برطرف کردن آنها


وقتي انديشههاي پريشان کننده درباره همسرتان و رابطهاي که با اوداريد پابرجا و محکم ميشوند ميتوانند ازدواج شما را به مخاطرهبيندازند، آيا خود را يک قرباني و يا يک حقبهجانب تلقي ميکنيد؟ در اينصورت بدانيد که شرايط را براي کلافه کردن خود مهيا ميسازيد
در زندگي زناشويي تا پيش از آنکه شناخت دقيقي از روحيات،حالات، عواطف، نگرشها و ارزشهاي طرفين حاصل شود و هريک از طرفيناين رابطه نوع انتظارات و توقعات خود را از يکديگر روشن کنند درمعرض عوامل تهديد کننده بسياري است.


در مقاله زير برخي از اين عوامل تهديد کننده و خطرساز و راههاي برطرفکردن آنها مرور شده است.
رفتارهاي پرخطر در ازدواج

انتقاد
اگر شما يا همسرتان در زمينه انتقاد مشکلاتي داريد بدانيد کهزندگي زناشويي شما در خطر است. وقتي مورد انتقاد قرارميگيريد احساس ميکنيد اشکالي در شما وجود دارد از اينرو ممکن استدلگير شويد و رنجش به دل بگيريد. واکنش مثبت نشان دادن بهانتقاد هم هرگز ساده نيست زيرا به شخصيت شما حمله شده است.
اگر با انتقاد کننده موافقت کنيد و نظرش را بپذيريد در واقعدر حمله به خودتان شريک او شدهايد و اگر انتقاد را نپذيريدحالت تدافعي پيدا ميکنيد. جواب سازنده دادن به انتقاد بسياردشوار است.
درمان: براي برخورد با آثار مخرب انتقاد بايد نظر خود رابهگونهاي با همسرتان در ميان بگذاريد که او آن را حمله بهخود تلقي نکند. بايد مشخصتر صحبت کنيد و حتيالمقدور آن را به شکلگلايه مطرح سازيد.



تحقير و اهانت

تحقير و اهانت نابودکننده عشق در ازدواج است؛ پس بهتر است که شماو همسرتان به يکديگر احترام بگذاريد و تا حد امکان در مقامتحقير کردن يکديگر نباشيد. کسي که تحقير ميشود و مورد اهانت قرارميگيرد به احساسي از خشم و بيارزش بودن ميرسد. زندگي کردنبا کسي که به شما توهين ميکند بسيار دشوار است.
درمان: زن و شوهر هرکدام از تحقير و اهانت استفاده ميکنند بايد اينروش را کنار بگذارند و بهجاي آن تا حد امکان از روش تاييدآميز وتعريف و تحسين استفاده کنند. بايد کاري کنيد که نسبت مثبتها به منفيهادر زندگي زناشويي شما افزايش يابد.



رفتار تدافعي

اگر به اين نتيجه رسيديد که شما رفتار تدافعي نداريد اما همسرشما از رفتار تدافعي استفاده ميکند ممکن است کاملاً با خود صادق نبودهباشيد. رفتار تدافعي اغلب يک خيابان دوطرفه است و نشانههايي از ترس وهراس را در خود دارد. به عبارت ديگر کسي که از يک حمله احتمالي،واقعي يا خيالي ميترسد رفتار تدافعي اتخاذ ميکند.

درمان: آرام شدن و آرام گرفتن نخستين کاري است که بايد صورتدهيد. اگر شما رفتار تدافعي داريد بعيد نيست تحت تاثير رفتارمنفي همسرتان کلافه شدهايد. در اين صورت لازم است که به خود آرامشبدهيد و به انديشه خود دقيق شويد و نشانههاي ناراحتي دروني راپيدا کنيد.
سکوتکنندگان اغلب خود را خنثي و بيطرف توجيه ميکنند اما خودشانرا منفي نميدانند. کسي که سکوت ميکند ميخواهد خودش را از ماجرا بيرونبکشد، ميخواهد به آرامش برسد و حتي فرار را بر قرار اختيار کند
سکوت

وقتي که کسي در برابر شما سکوت ميکند ممکن است به اين نتيجه برسيد کههمسرتان سرد، بيعاطفه و حتي با احساس برتري است. احساس ميکنيد کههمسرتان به شما واکنش نشان نميدهد و براي احساساتتان بهايي قايل نيست.احساس ميکنيد به شما بياعتنايي ميکند و بيتوجه شما را زيرپاميگذارد.
اما سکوتکنندگان اغلب خود را خنثي و بيطرف توجيه ميکنند اماخودشان را منفي نميدانند. کسي که سکوت ميکند ميخواهد خودش را از ماجرابيرون بکشد، ميخواهد به آرامش برسد و حتي فرار را بر قرار اختيارکند.
اما در مورد ازدواجهايي که زن و شوهر هر دو از سياست سکوت استفادهميکنند بايد گفت که فروپاشي ازدواج در اين نوع خانوادههابسيار زياد است.
درمان: بايد قبل از هر کاري، سعي کنيد به آرامش برسيد. بايد بياموزيدکه به شکلي غيرتدافعي گوش بدهيد و صحبت کنيد.



رفتارهاي پرخطر در ازدواج

انديشههاي پريشانکننده
وقتي انديشههاي پريشان کننده درباره همسرتان و رابطهاي که با اوداريد پابرجا و محکم ميشوند ميتوانند ازدواج شما را به مخاطرهبيندازند، آيا خود را يک قرباني و يا يک حقبهجانب تلقي ميکنيد؟ در اينصورت بدانيد که شرايط را براي کلافه کردن خود مهيا ميسازيد. طرز فکرشما، حتي اگر درباره آن با کسي صحبت نکنيد روي برخوردي که باهمسرتان ميکنيد تاثير ميگذارد.
درمان: ابتدا بايد اين انگارههاي فکري را شناسايي کنيد. بايد هروقت به سراغتان ميآيند مچ آنها را بگيريد. بعد بايد بدانيدکه مجبور نيستيد اين افکار را باور کنيد، ميتوانيد آنها را تغييردهيد.



فاصله گرفتن و منزوي شدن

اگر احساس ميکنيد که کلافه شدهايد، ممکن است بخواهيد از همسرتاندوري کنيد و گاه بيآنکه اين را متوجه شويد چنين کاريميکنيد. اگر فکر ميکنيد مسايل زندگي شما جدي هستند، ممکناست اميدتان را به آن از دست بدهيد. اگر احساس ميکنيد صحبت باهمسرتان در اين مورد بيفايده است در جهت نوميدي و دلسردي حرکت ميکنيدو اينگونه ممکن است نتوانيد بر مشکلات خود غلبه کنيد.

درمان: مشکلي که در اين ميان وجود دارد، همان کلافه شدن است. اگربتوانيد اين احساسات را در خود ملايم کنيد، راه را براي اصلاح شرايطدشوار خود هموار ميکنيد.
تغيير، زمان مي برد. يکسره تلاش کنيد. عادات قديمي و افکار کهنه يکدفعه عوض نمي شود. صبر داشته باشيد
توصيه هاي کلي در مورد حل اختلافات

با رعايت توصيه هاي زير مي توانيد رابطه اي رضايت بخش و دور از تحقيرو سرزنش با همسرتان برقرار کنيد:
مشخص حرف بزنيد: رسيدگي به خبرها و اظهارات عيني و ملموس، آسانتر از رسيدگي به حرفهاي انتزاعي و کلي است. با مشخص حرف زدن ميتوانيد افکارتان را روشن کرده و احتمال به توافق رسيدن را بيشترکنيد.
من – پيام بدهيد. جمله خود را با ضمير" من" آغاز کنيد واحساساتتان را بيان کنيد. به اين ترتيب مسئوليت رفتارتان را ميپذيريد و از سرزنش کردن همسرتان پرهيز مي کنيد.
حکم هاي مطلق را کنار بگذاريد: به کار بردن کلماتي مثل" هميشه"،"هرگز"، نبايد" و .. مشکل را بزرگ جلوه مي دهد و جايي برايخطاي انساني نمي گذارد. پس از بيان چنين کلماتيخودداري کنيد.
راه حل ها هميشگي نيستند. هيچ راه حلي لزوما مادام العمر وهميشگي نيست. وقتي راه حلها آزمايشي باشند طرفين بيشتر به توافقمي رسند. با يکديگر عهد ببنديد به توافق تان عمل کنيد. مدتي بهآن عمل کنيد سپس آن را مورد ارزيابي قرار دهيد و در صورت لزومتغييراتي در آن ايجاد کنيد.



رفتارهاي پرخطر در ازدواج

هر بار يک مساله را حل کنيد: بعضي از زن و شوهرها مي خواهند در آنواحد چند مشکل را حل کنند. انها با اين کار تنش رابطه را بيشترمي کنند. راه حلها را به صورت گام هاي کوچک اجرا کنيد. صبورباشيد! هر بار مشکل مشخصي را مطرح کنيد.
تغيير، زمان مي برد: يکسره تلاش کنيد. عادات قديمي و افکار کهنه يکدفعه عوض نمي شود. صبر داشته باشيد.
فکر و احساس خود را باز گو کنيد. حتي وقتي فکر يا احساس شما غيرواقع بينانه و خودخواهانه به نظر مي رسد هم از مطرح کردن آن نترسيد.گاهي اوقات پس از طرح فکر و احساس خود از اين که مي فهميدهمسرتان فلان چيز را در مورد شما نمي دانسته تعجب مي کنيد.
يادبگيريد عادات خود را کنار بگذاريد: توجيهات و استدلالهايمخرب و بي ثمر خود را بشناسيد و کنار بگذاريد. در عوض سعي کنيدبفهميد بيشتر درباره چه چيزهايي بگومگو مي کنيد.مصالحه اثر بخش اگر چه ايده آل نيست ولي از راه حل بي نظيريکه به همسري متنفر تحميل شده باشد، بهتر است . بردن در بحث ها وبگو مگوها، شادي و آرامش نمي آورد.
تبيان

0

روشهای برون رفت از زندگی جنسی خسته کننده