سرطان پستان شايعترين سرطان بين خانمها محسوب ميشود.گرچه گاهي آقايان نيز به
اين سرطان مبتلا ميشوند، اما تعداد آقايان مبتلا به اين بيماري تقريبايک صدم خانم هاست.
شما به عنوان يک خانم چقدر به سلامتتان اهميت ميدهيد؟ آياميدانيد با چکاپهاي پزشکي بموقع ميتوانيد جلوي بروزبسياري از بيماريها را بگيريد يا با تشخيص بموقع مانع از عوارضناشي از آنها شويد؟

شايد شما هم جزو افرادي هستيد که با شنيدن نام سرطان، ترس تماموجودتان را فرا ميگيرد و آن را بيماري غيرقابل درماني ميدانيد،اما با وجود پيشرفتهاي پزشکي امروز اين موضوع چندانواقعيت ندارد و درصد بالايي از سرطانها به کمک راههاي درماني کوتاهمدت و بلند مدت درمان ميشوند. البته آزمايشهايي هم وجود دارد کهخانمها ميتوانند با آنها بسياري از انواع سرطان را زودتر تشخيص بدهندو روند درماني را هم سريعتر شروع کنند تا احتمال بهبود بيشتر شود.

سرطان پستان شايعترين سرطان بين خانمها محسوب ميشود.گرچه گاهي آقايان نيز به اين سرطان مبتلا ميشوند، اماتعداد آقايان مبتلا به اين بيماري تقريبا يک صدم خانم هاست. در بعضيخانمها عوامل مستعدکنندهاي وجود دارد که احتمال ابتلا به اين بيماريرا افزايش ميدهد و از بين آنها ميتوان به وجود سابقه سرطان پستاندر بستگان بويژه بستگان درجه اول فرد (مادر، خواهر، عمهو...)، کم تحرکي و چاقي پس از سن يائسگي، مصرفچربي زياد، افزايش سن، سابقه سرطان سينه و عود مجدد بيماري،يائسگي ديررس (بعد از ?? سالگي)، بچه دار نشدن يا حتيتولد اولين فرزند بعد از ?? سالگي اشاره کرد.

البته خانمها نبايد منتظر اين علائم باشند، بلکه از ?? سالگيبايد سالي يکبار از سوي پزشک معاينه شوند و بين ?? تا ??سالگي بايد هر دو سال يکبار و از ?? تا ?? سالگي به صورتسالانه ماموگرافي پستان انجام دهند، اما خانمهايي که عواملمستعدکننده مانند سابقه فاميلي و سرطان پستان در سنين پاييندر آنها وجود داشته باشد، بايد ماموگرافي را تحت نظر پزشکاز سنين پايينتر شروع کنند. همچنين مراجعه به پزشکربطي به اينکه خانم متاهل يا مجرد است، ندارد و گاهي تودهها درخانمهاي مجرد هم ديده ميشود.

پاپ اسمير، عليه سرطان رحم
پاپ اسمير آزمايش نمونههاي سلولي برداشته شده از قسمتگردن رحم در خانمهاست. اين آزمون بهترين روش براي شناسايي عوارضپيش سرطاني و مخفي تومورهاي کوچکي است که به سرطانگردن رحم منتهي ميشوند. اين در حالي است که اگر سرطانگردن رحم زود شناسايي شود، ميتوان آن را درمان کرد. به طور کليهمه خانمهاي متاهل بايد سالي يکبار، براي آزمون پاپ اسميربه متخصص زنان مراجعه کنند، اما انجام اين آزمون براي دختران مجردضرورتي ندارد.

از طرفي خانمهايي که سه سال مداوم نتيجه آزمايششان منفي باشد ميتوانندبا نظر پزشک تست را هر سه سال يکبار، انجام دهند، اما افرادي کهبه زگيل و عفونت مبتلا شدهاند بيش از بقيه مستعد ابتلا به سرطاندهانه رحم هستند و بايد با فاصله زماني کمتري آزمون پاپاسمير را انجام بدهند.

در اين بين بهترين زمان انجام اين آزمون بعد از اتمام قاعدگييعني حدود روز ?? يا ?? سيکل قاعدگي است که ضخامت مخاط دهانه رحمبيشتر و سلولهاي بيشتري در پاپ اسمير قابل برداشت است.بنابراين قبل از انجام آزمون با پزشک خود مشورت کنيد تا از شرايطآن مطلع شويد؛ به عنوان مثال بايد بدانيد تا ?? ساعت قبل از آزمايشپاپ اسمير نميتوانيد رابطه زناشويي داشته باشيد.

تست تشخيص عفونتهاي رحمي
اگر ازدواج کردهايد و دچار عفونتهاي رحمي و واژن هستيد،بايد به طور منظم به پزشک مراجعه کنيد تا با درمانهاي داروييبيماريتان برطرف شود. همچنين براي اطمينان از بهبود و برطرف شدنعفونت بهطور منظم براي معاينه مراجعه کنيد. اگر خانمي هستيد کهازدواج نکردهايد، اما دچار عفونتهاي زنانه شدهايد، باز هم بايدبراي رفع مشکل و اطمينان از بهبود تحتنظر پزشک باشيد. عفونتهايمکرر نيز در صورت بيتوجهي ميتواند زمينهساز برخي انواع سرطانباشد.

همه چيز درباره بيماري خاموش
به گفته متخصصان، ذخيره شدن کلسيم در استخوان قبل از تولد آغازميشود و تا ?? سالگي ادامه دارد؛ به طوري که توده استخوانهرفرد معمولا در ?? تا ?? سالگي به بيشترين ميزان خود ميرسد وپس از اين سن کاهش توده استخواني به صورت يک روند طبيعي آغازميشود و به طور کلي ?? درصد خانمهايي که به ?? سالگي ميرسنددچار شکستگي ناشي از پوکي استخوان خواهند شد.

البته به کمک آزمون سنجش تراکم استخوان يا دانسيتومتري استخوان ميتوانسفتي و سختي و درجه محکم بودن استخوانهاي بدن را تعيين کرد که برايانجام آن راههاي متفاوتي وجود دارد، ولي رايجترين روش آن استفاده ازDEXA است که از اشعه ايکس براي سنجش تراکم استخوان استفاده ميکند وبراي همه خانمها از ?? سال و براي آقايان از ?? سالگي براي تشخيصزودهنگام و درمان بموقع پوکي استخوان و جلوگيري ازپيشرفت آن توصيه ميشود. براي افرادي که سابقه شکستگي ياسابقه خانوادگي پوکي استخوان دارند، اين تست بايد از ?? تا?? سالگي و به صورت سالانه انجام شود.

افسردگي عليه خانمها
بر اساس بررسيها خانمها بيشتر از آقايان دچار افسردگيميشوند. گاهي تغييرات هورموني، بويژه بعد از حاملگي وزايمان و در دوران يائسگي ميتواند شروعي براي افسردگي باشد.يادتان باشد همانطور که سلامت جسمي شما مهم است، سلامت روان شما هماهميت زيادي دارد. پس حتيالامکان از چشم و همچشميها واسترسها دوري کنيد، به باشگاه ورزشي برويد يا حداقل روزي نيمساعت در هواي آزاد پياده روي کنيد و با خانواده و افرادي کهدوستشان داريد رفت و آمد داشته باشيد. در صورتي که دچار مشکلشديد از آنهايي که مورد اعتمادتان هستند مشورت بگيريد، اصولمديريت بحران را ياد بگيريد و اگر هم بيشتر اوقات احساسغمگيني و افسردگي داريد، حتما با روانپزشک مشورتکنيد.

تهديدي به نام ديابت
براساس پژوهشهاي اخير محققان انگليسي خانمها بيش از آقايانمستعد ابتلا به ديابت نوع دو هستند. اين در حالي است که بر اساس آمار،سن ابتلا به ديابت نوع دو در کشور 20 سال کاهش يافته و از 30سالگي به 10 سالگي رسيده است. همچنين يک نفر از هر سهنفر در شهرهاي بزرگ ديابتي يا در آستانه ديابت هستند. هرچند بي تحرکي، چاقي و تغذيه نامناسب از جمله مهمترين عواملبروز ديابت نوع دو است، اما با آزمايش قند خون ناشتا ميتوان در مراحلاوليه، اين بيماري شايع را تشخيص داد و با کنترل بيماري از عوارضچشمي، کليوي و قلبي ـ عروقي پيشگيري کرد.

آزمايش تشخيص زودرس ديابت نوع دو شامل اندازهگيري قند خونپس از هشت ساعت ناشتايي است. ميزان طبيعي اين آزمايش، کمتر از??? ميليگرم در دسي ليتر و ميزان قند خون طبيعي دو ساعت پساز صرف غذا نيز کمتر از ??? است. اگر عدد به دست آمده بيشتر ازاين مقادير باشد، فرد در آستانه ابتلا به بيماري ديابت قرار دارد وبايد تحت نظر متخصص غدد قرار بگيرد.

از طرفي همه افراد سالم بالاي ?? سال بدون سابقه خانوادگي ديابتلازم است هر شش ماه يکبار، قند خونشان را اندازهگيريکنند وآنهايي که در معرض خطر بيشتر ابتلا به ديابت هستند، مثلا افراد داراياضافه وزن يا افرادي با سابقه ژنتيک بعد از ?? سالگي بايد هر سهماه يکبار، به آزمايشگاه مراجعه کنند و با يک آزمايش خون سادهچکاپ شوند.

آزمون فشار خون
فشارخون براساس ميزان خوني که قلب شما پمپ ميکند و مقاومتيکه شريانهاي شما در برابر آن نشان ميدهد، اندازهگيري ميشود. دراين بين هر چه قلب شما بخواهد خون بيشتري پمپ کند وشريانهاي شما هم تنگتر باشد، قلب براي پمپ کردن همانميزان خون بايد کار بيشتري انجام دهد و هر چه بالا بودن فشارخونديرتر تشخيص داده شود، خطر حمله قلبي، سکته مغزي، نارسايي قلبي وآسيبهاي کليوي هم افزايش مييابد.

به طور کلي فشارخون يک فرد بالغ و سالم در صورتي به عنوان فشارخونبالا تخمين زده ميشود که فشارخون ماکزيمم بالاي ??? و فشارخون مينيممبالاي ?? ميليمتر جيوه باشد. اگر فشار ماکزيمم بين ??? تا ??? يافشارخون مينيمم بين ?? تا ?? ميليمتر جيوه باشد، فشارخون، «مرزي» تلقيميشود. بنابراين خانمها بعد از ?? سالگي بايد هر دو سال يکبار، وآنهايي که فشارخون حد مرزي دارند هر سه تا شش ماه يکبار، فشارخونشانرا اندازه بگيرند.

آزمون چربي خون
بايد بدانيد بالا بودن کلسترول بد (LDL) و تريگليسيريد (TG) وپايين بودن کلسترول خوب (HDL) خطر ايجاد تصلب شرايين و بروز سکتهرا افزايش ميدهد. به همين دليل افراد بالاي ?? سال، اگر کلسترولLDL آنها کمتر از ??? باشد، هر پنج سال يکبار، و اگرکلسترولLDL شان بين ??? تا ??? (در حد مرزي) باشد، بايد هر يک تا سهسال يکبار، آزمايش چربي خون انجام دهند، اما در صورتي که فرد،مبتلا به مشکلات قلبي عروقي باشد و از الگوي غذايي ناسالم وپرچربي پيروي کند، اين آزمايش هر شش ماه يکبار، بايدتکرار شود.?

براي تشخيص سرطانهاي پوستي، معاينه کامل پوست بدن لازم است.جامعه سرطان آمريکا توصيه ميکند بين سنين ?? تا ?? سالگي هر سهسال يکبار و پس از ?? سالگي هر سال بايد معاينه پوستانجام شود تا با بررسي وضع سلامت آن و در صورت بروز مشکل، بيماري درمراحل اوليه تشخيص داده شود و بلافاصله فرد تحت درمان قراربگيرد.


0

مسائل مالی را قبل از ازدواج با همسرتان مشخص سازید