مراقبت ازنوه ها مي تواند يکي از کاربردهاي پدربزرگ هاومادربزرگ ها باشد. همين طور مي تواند اين مراقبت کاري نيمه وقتبراي سالخوردگاني باشد که به پول يا کاري براي وقتگذراني نياز دارند. شما مي توانيد با بچه ها همراه شويد. ميتوانيد از لطيفه ، شعر و معما به عنوان چاشنيگفتگوهايتان با بچه ها استفاده کنيد. بازي هاي معمايينيز سودمندند. اغلب بچه ها به اندازه کافي داستان نشنيده اند.شعرها يا سرودهاي ساده را به کودکان بياموزيد
يک مشکل پير شدن اين است که کيفيت روابطمان با افراد ديگرممکن است دچار افت و تيرگي شود. اين تغيير بسيار خطرناکاست، زيرا کمتر متوجه بروز آن مي شويم. اما ابتدا بايد از خودبپرسيم که آيا اين تغيير در ما روي مي دهد يا جهاني که در آنزندگي مي کنيم دچار تغيير مي شود. فرض کنيم که درگذشته ، شما سخنران بزرگي بوده ايد ، اما اکنون به راحتينمي توانيد به چيزي فکر کنيد که مي خواهيد بگوييد. اگرافرادي که با آن ها صحبت مي کنيد ديگر علاقه اي به صحبت هاي شماندارند، شايد تغييري در آن ها صورت گرفته باشد. شايد موضوعاتمورد علاقه شما نيز محدود تر شده باشند، چون دنيايتان کوچکتر شده است. در ضمن، شما الان سريع تر فراموش مي کنيد.

همدم خوبي باشيد
شايد با ايجاد يک تغيير در روش زندگي تان بتوانيد ميزان خوشمشربي خود را بيازماييد. براي مثال يکي از ناراحتي هاي ناشي ازپيري اين است که ديگر نمي توانيد رانندگي کنيد. حالاديگران شما را به مقصد مي رسانند. اما بايد ياد بگيريد کهمسافر خوبي باشيد ، همه از توصيه هاي بي مورد سرنشينان خودروشانهنگام رانندگي مي نالند. شايد احساس کنيد که اگربگوييد ترافيک در مسير ديگري کمتر است ، يا اين که آن يکيمسيرکوتاه تر است، کمک خوبي مي کنيد. اما راننده از اين امرونهي تشکرنمي کند. در گذشته وقتي رانندگي مي کرديد ، به دليلي کاملامنطقي چشم به جاده مي دوختيد. اما چيزي که در آن زمان ضروريبود حالا بيجاست، الان به دليل کاملا منطقي ديگري بايد چشماز جاده برداريد. سعي کنيد اطراف را نگاه کنيد.به آثار تغيير فصل، معماري ساختمان ها، طرز لباس پوشيدن مردم و کارهايي را کهانجام مي دهند را نگاه کنيد.

از دردسر دوري کنيد
اگرشنوايي يا بينايي شما ضعيف باشد، روابط اجتماعي تان آسيب ميبيند. شايد هنگام پياده روي در خياباني شلوغ ، آشنايان رابه موقع تشخيص ندهيد تا به آن ها سلام کنيد. از آن جا که نديدن قابلبخشش تر از بي اعتنايي است، شايد بهتر باشد به چهره کساني که ازکنارشان رد مي شويد نگاه نکنيد. هنگام ملاقات با دوستان،حواستان باشد که اگر آن ها براي دست دادن با شما پيشقدمشدند، به موقع دستشان را بفشاريد. زماني که با گروهي از مردم درمحيطي نيمه تاريک گفتگو مي کنيد ، شايد نتوانيد گويندهرا ببينيد و گاهي شايد متوجه نشويد که کسي شما را مخاطب قرارداده است. اگر از اين نوع اشتباه هاي اجتماعي خود رنج مي بريد،بايد گفتگوها را از فاصله نزديک تري دنبال کنيد.

اگر از بعضي کارهاي گروهي ، ديگر لذت نمي بريد آن راکنار بگذاريد و از تفريحي که در گذشته داشتيد صرف نظر کنيد.وقتي به جايي دعوت مي شويد ، به عواقب احتمالي آن بينديشيد. بيشتر بهچيزهايي بپردازيد که در وضعيت فعلي برايتان لذت بخشاند.

روابط دوستانه را بيشتر کنيد
اگر دوستان کمتري را مي بينيد ، خواه به دليل معدود بودن آن هايا به علت دشواري ديدار ، ممکن است تماس با دوستان قديمي را باارزشبيابيد. شايد دوستاني باشند که سال هاست از آن ها بي خبريد. آن ها ازتماس شما شاد مي شوند.

بعضي زن و شوهر ها ممکن است سخت با يکديگر کنار بيايند.گاهي بازنشستگي باعث چنين مشکلي ميان زن و شوهر ها ميشود. زيرا بعد از بازنشستگي ، ساعت هايي که آن ها در کناريکديگر سپري مي کنند به شدت افزايش مي يابد، امااين را غنيمت بدانيد چرا که از تنهايي بهتر است. البتهزندگي آسوده با ديگري بهتر از تنها بودن است و هر کاري کهبراي عملي کردن اين نوع زندگي انجام شود ، ارزشمند است. اگرتنها زندگي مي کنيد ، تلاش براي شروع زندگي با ديگريقدري جرأت مي خواهد ، اما به زحمتش مي ارزد. معيارها تغيير کرده اند وازدواج يک پيرمرد و پيرزن با يکديگر، عملي ناپسندمحسوب نمي شود.

براي معاشرت با جوان ترها توجه کنيد که:
* آن چه را مطرح مي کنيد ديگر تازه نيست. شايد حرفهايي که مي زنيد از رده خارج شده اند.
* شما نمي توانيد با انتقاد کردن ، جوانان را عوض کنيد و به طورقطع ، با اين کار همراه خوبي براي آن ها نخواهيد بود.

کنار آمدن با بچه ها
مراقبت ازنوه ها مي تواند يکي از کاربردهاي پدربزرگ هاومادربزرگ ها باشد. همين طور مي تواند اين مراقبت کاري نيمه وقتبراي سالخوردگاني باشد که به پول يا کاري براي وقتگذراني نياز دارند. شما مي توانيد با بچه ها همراه شويد. ميتوانيد از لطيفه ، شعر و معما به عنوان چاشنيگفتگوهايتان با بچه ها استفاده کنيد. بازي هاي معمايينيز سودمندند. اغلب بچه ها به اندازه کافي داستان نشنيده اند.شعرها يا سرودهاي ساده را به کودکان بياموزيد. از همه مهمتر، انرژيخود را هدر ندهيد، وقتي بچه ها مشغول بازي با يکديگرند ، آنها را به حال خود بگذاريد.( جهان تغيير مي کند. براي ديدن کارهايعجيبي که اين روزها از بچه ها سر مي زند، آماده باشيد.)


25

رابطه ی ناباروری با عفونت های آمیزشی/راههای پیشگیری و درمان