چگونه از خيانت هاي زناشويي جلوگيري کنيم ؟



98 درصد از افراد درمورد فردي جز فرد مقابلشان در رابطه عشقيخيالپردازي ميکنند. با شيوع شبکههاي اجتماعي مثل فيسبوک ، اينخيالپردازيها بسيار راحتتر از گذشته شده است، چهبهصورت آنلاين و چه واقعي.

نتايج تحقيقات مختلف درمورد خيانت متفاوت است. وقتي محققانپرسشنامههايي را بين زنان و مردان مختلف پخش کردند و ازآنها پرسيدند که آيا تابحال خيانت کردهاند يا نه، به نظر رسيد کهمردان علاقه زيادي به لاف زدن درمورد خيانتهاي خود دارند. اما زنانمعمولاً انجام اينکار را پنهان کرده و درمورد آن دروغميگويند.

هِلِن فيشر جامعهشناس اعتقاد دارد که اين مسئله علت دارد و آن اين استکه زنان در طول تاريخ بيشتر از مردان مورد خيانت قرار گرفته اند.درنتيجه خيانت، زنان ، فرزندان و حمايت مالي و اقتصادي خود را از دستداده و حتي در برخي کشورها تحت خشونتهاي قانوني قرارميگيرند.

تقريباً نيمي از افراديکه در روابط متعهد هستند، در نقطهاي از رابطهدست به خيانت ميزنند. و 98 درصد از افراد درمورد فردي جز فرد مقابلشاندر رابطه عشقي خيالپردازي ميکنند. با شيوع شبکههاياجتماعي مثل فيسبوک ، اين خيالپردازيها بسيار راحتتر ازگذشته شده است، چه بهصورت آنلاين و چه واقعي.

جالب است که ندرتاً افراد همسرشان را به خاطر کسي که با او دست بهخيانت زدهاند رها ميکنند. و آنهايي که اينکار را ميکنند، احتمال طلاقدر رابطه دومشان بسيار بالا است زيرا فرد مقابل نميتواند به کسي کهيکبار به خانواده خود خيانت کرده است، اعتماد کند.

پس اگر خيانت سودي به دنبال ندارد، چرا آدمها به همخيانت ميکنند و آيا ميتوان جلو خيانت همسر را گرفت؟
برخلاف باور عموم، خيانت معمولاً زماني اتفاق نميافتد که فرد ازرابطه خود ناخوشنود است. هشتاد درصد از خيانتها به دليل فرصتي که بهدست رسيده است انجام ميشوند.

اگر اين درست باشد، بنابراين مهم نيست که چند مرتبه باهمسرتان رابطه جنسي داشته باشد يا اينکه آشغالها را شبها سر کوچهبگذاريد يا نه. ازدواج شما هميشه درمعرض خيانت قرار دارد. دورکردن دوستان از جنس مخالف همسرتان يا محدود کردن زماني که در اينترنتسپري ميکند هم اثري ندارد.

و البته اين را هم بگوييم که هميشه کسانيکه مشکل اخلاقي دارندنيستند که خيانت ميکنند. در سال 2004، 82 درصد از پاسخدهندگان به يک تحقيق ابراز کردهاند که خيانت هميشه کاري اشتباهاست. و يک تحقيق نشان داده است که تا نيمي از زنان متاهل بعد ازازدواج تا قبل از 40 سالگي حداقل يک عاشق دارند.

پيشگيري از خيانت خيلي ساده است ، راهش راست گفتن است. محققان و روانشناسان اعتقاد دارند که براي اينکه زوجها از بروزخيانت در زندگي زناشويي خود جلوگيري کنند، بايد اول قبولکنند که جذب شدن به افراد ديگر مسئلهاي کاملاً طبيعي است.

و اگر متوجه شديد که درمورد يک فرد ديگر به غير از همسرتانخيالپردازي ميکنيد، بايد موضوع را به اطلاع همسرتان برسانيد. اينيعني درمورد احساساتتان صادق باشيد. البته لازم نيست که با گفتنجزئيات مسئله احساسات همسرتان را خدشهدار کنيد اما قبل از اينکهنگرانيهايتان به مسئله جديتري تبديل شود با همسرتان صادقباشيد.

به همسرتان بگوييد که چه ويژگي رابطهتان را تحسينميکنيد و فکر ميکنيد رابطهزناشوييتان چه ايرادات و اشکالاتيدارد. کاملاً راحت و معمولي با همسرتان حرف بزنيد و احساساتتان را باهم درميان بگذاريد.

حرف زدن درمورد اين مسائل را بايد با ديدگاهي عادي و طبيعينگاه کنيد نه تهديدآميز مگراينکه طرف مقابلتان چيزي رااز شما پنهان کند. آنوقت است که آن خيالپردازي به مسئلهايجديتر تبديل ميشود و ممکن است موجب رفتارهاي موزيانه و پنهانکاريشود. همين است که خيانت ايجاد ميکند.

دفعه بعدي که با فردي جذاب روبهرو شديد، کسي که از هر لحاظ تجسينشميکرديد، حتماً موضوع را با همسرتان درميان بگذاريد. هميشه بهاينکه در رابطهتان چه ميکنيد دقت داشته باشيد. اين را به يکاولويت زندگيتان تبديل کنيد و از بودن با هم لذت ببريد.

بعد از مدتي خواهيد ديد که جزء معدود روابط متعهدي خواهيد بود که دوطرف کاملاً به هم متعهد هستند.

04

چرا همه دوست دارند با افراد شبیه خود ازدواج ‌کنند ؟