اگر شما هم از مصرف قرصهاي روزانه براي پيشگيري ازبارداري خسته شدهايد و خوردنش را از ياد ميبريدو به دنبال يک روشمطمئن و آسانتر هستيد، ميتوانيد به آي- يو- دي فکر کنيد.
اگر شما هم از مصرف قرصهاي روزانه براي پيشگيري ازبارداري خسته شدهايد و خوردنش را از ياد ميبريدو به دنبال يک روشمطمئن و آسانتر هستيد، ميتوانيد به آي- يو- دي فکر کنيد. محققان بهتازگي اعلام کردهاند احتمال بارداري ناخواسته در کساني که قرصمصرف ميکنند 20 برابر بيش از کساني است که از روشهاي دراز مدت مانندآي- يو- دي استفاده ميکنند.
تحقيقات تازه نشان داده که ميزان شکست قرص و روشهاي کوتاه مدتديگر بيشتر از آن چيزي است که قبلا تخمين زده شده بود. شايدبه اين علت که احتمال فراموشي و استفاده نا مرتب اين قرصها درزندگي جديد که مشغله زنان بيشتر شده، بيشتر است. با اين حالقرصهاي ضد بارداري هنوز شايعترين روش برگشت پذيرجلوگيري از بارداري در آمريکا هستند.
در حالي که تنها 5/5 درصد از زناني که بچه نميخواهند، در اينکشور از آي-يو-دي استفاده ميکنند.محققان ميگويند بارداريناخواسته ميتواند تاثير نامطلوبي بر سلامت زنان و نوزادشان داشتهباشد. بهطوري که در آمريکا نيمي از 3 ميليون بارداري نا خواسته در سالناشي از شکست قرصها در پيشگيري است. البته اين هم تقصيرقرصها نيست بلکه مقصر انسانهايي هستند که فراموش ميکنند قرصشان رامرتب بخورند!
اما روشهاي درازمدت به خانمها کمک ميکنند که نقش خودشان را در اينپيشگيري کم کنند. مثلا کپسولهاي کاشتني به تدريجهورموني را آزاد ميکنند که از تخمک گذاري تخمدان جلوگيريکرده و اجازه رها شدن تخمک را نميدهد. اين کپسولها در بازو زيرپست خانمها کاشته شده و تا 3 سال دوام دارند. آي- يو-دي هموسيلهاي به شکل T است که در رحم کار گذاشته ميشود تا جلويجايگزيني تخم را پس از لقاح بگيرد.
در آمريکا دو نوع آي- يو- دي ( هورموني ميرنا و مسيپاراگارد) استفاده ميشود. که هر دو روش تا 99 درصد جلويبارداري را 5 تا 10 سال ميگيرند. البته قرصها هم اگر درستمصرف شوند تا 99 درصد موثرند اما در واقعيت بسياري از زنان از پساستفاده مرتب و صحيح قرص بر نميآيند. به همين علت بالاخره محققان درمجله پزشکي نيوانگلند به اين نتيجه رسيدهاند که آي- يو- ديو کپسولهاي کاشتني نسبت به روشهاي ديگر مانند قرص، بهترهستند.

0

نکاتی در مورد خانمها که آقایان دوست ندارند