اين بيماري كه در شروع دوران قاعدگي در خانمهايي كه به سن بلوغمي رسند ديده مي شود معمولاٌ پس از گذشت چند سال ازسنين بلوغ و بالاخص پس از زايمان از شدت آن كاسته مي شود.


ديسمنوره يا قاعدگي دردناك به دو دسته تقسيم مي شود در نوع اوليهاين بيماري كه در شروع دوران قاعدگي در خانمهايي كه به سن بلوغمي رسند ديده مي شود معمولاٌ پس از گذشت چند سال ازسنين بلوغ و بالاخص پس از زايمان از شدت آن كاسته مي شود. در نوعثانويه اين بيماري بعلت بيماريهاي لگن از جمله اندومتريوز ايجادمي شود. ترشح نوعي اسيدهاي چرب شبه هورموني بنامپروستاگلاندين باعث انقباض عضلات رحم مي شود و باعث بروزديسمنوره مي گردد.
اندومتريوز بيماري است كه در آن سلولهاي رحم در خارج از رحم رشد ميكنند. اين سلولها معمولاٌ تحت تاثير هورمونهاي زنانه قرار ميگيرند. با اين حال بعلت خونرساني بيشتر در اين ناحيه التهاب ودرد بوجود مي آيد.

فيبروئيد رحمي، تومورهاي عضلاني هستند كه در صورت افزايش فعاليتهورمونها بالاخص استروژن بهنگام بلوغ ديده مي شوند اين تومورهادر خانمهايي كه در سنين باروري هستند ديده مي شوند. تومورهاي مذكوربدخيم نيستند.
قرص هاي ضد بارداري با افزايش سطح استروژن خون مي توانند از علل اينبيماري باشند علايم اين بيماري شامل احساس پري مثانه، تكرر ادرارو قاعدگي بسيار دردناك است.

منوراژي حالتي از قاعدگي بسيار دردناك است كه لازم است علت آنسريعاً تشخيص داده شده و درمان شود چراكه در غير اين صورت بعلتشدت خونريزي كمبود آهن ايجاد شده و براي جبران و پيشگيري ازعوارض آن بايستي از داروهاي مكمل آهن استفاده كرد از علل مهم اينبيماري كمبود ويتامين A ، استفاده از IUD و كم كاري غده تيروئيداست.

آمنوره به حالتي گفته مي شود كه در آن قاعدگي بسيار نامنظمبوده و ياحتي قطع مي شود. علت اصلي اين بيماري مصرف كم چربي و يااستفاده از رژيم هاي غذايي بسيار كم چرب مي باشد.
استروژن هورموني است كه دوره هاي قاعدگي را تنظيم مي كند ساختماناين هورمون از چربي و كلسترول تشكيل شده است و بنابراين مقدارچربي كافي براي ساخت و تثبيت اين هورمون در بدن لازم است روغنزيتون منبع بسيار مناسبي براي اين نوع چربي است.
در اثر فعاليت هورمونهاي جنسي در دوران قاعدگي احتباس مايعات دربدن ايجاد مي شود كه توصيه مي گردد با مصرف محدود مواد شور و نمكو همچنين انجام ورزشهاي مناسب از اين مسئله پيشگيريشود.چربي هاي اشباع شده كه در تخم مرغ و گوشت به فراوانيموجود است سبب افزايش مشكلات مربوط به قاعدگي دردناك مي شودبنابراين توصيه مي شود در اين دوره از مصرف اينگونه موادپرچرب پرهيز گردد. روغن هسته انگور سببجلوگيري از انقباضات دردناك رحمي مي شود.
مواد مغذي مفيد براي قاعدگي دردناك:

ويتامين A

ويتامين C

بيوفلاونئوئيد

ويتامين E
نياسين

كلسيم

منيزيوم

روغنهستهانگور

مواد غذايي مفيد براي قاعدگي دردناك:

ماهيپرچرب

ماهي قزلالا

ماهي سارديني

ميوهايتازه
تن ماهي جنوب (ماهي اقيانوس)

آناناس

آناناس

حبوبات
سبزي تازه

مارچوبه

هويج

جو
آجيل

لوبيا و باقلا

روغنزيتون

زنجبيل و دارچين

0

خانمها چگونه با همسرانشان رفتار کنند