خيلي از زنان، صحبت کردن درباره مسايل بهداشتي خود را خوب نمي دانند واز اظهار مشکلات بهداشتي شان و چاره جويي براي رفع آن پرهيزمي کنند.
برخي مادران نيز به علت نداشتن اطلاع کافي، به دختران خود توصيه هاينادرستي درخصوص بهداشت فردي مي کنند؛ مثلا شستن ناحيه تناسلي با صابونهاي معمولي و اين قبيل توصيه هاي اشتباه. اما اين قبيل اشتباهات دربرخي موارد بسيار زيان بار است و تبعات سنگيني به دنبالدارد.
پوست در خارجي ترين بخش خود لايه اي به نام لايه شاخي دارد کهلايه هاي زيرين را در مقابل عوامل محيطي محافظت مي نمايد. به دليلوجود نداشتن اين لايه در بافت مخاطي واژن اين ناحيه در مقابل موجوداتيمثل باکتري هاي بيماري زا و قارچ ها بسيار آسيب پذير است.در واژن نرمال انواع گوناگوني از باکتري هاي هوازي و بيهوازي يافت مي شود ولي نسبت اين موجودات در تعادل صحيحي هستند.
در واژن سالم، لاکتوباسيل ها که جزو باکتري هاي مفيدند، گونهغالب اند. لاکتوباسيلها گليکوژن توليد شده توسط سلول هاي مخاطواژن را به گلوکز و سپس با متابوليسم گلوکز، آن را بهاسيد لاکتيک تبديل مي کنند. لاکتوباسيلها علاوه بر واژن در بافت مخاطيدهان و روده نيز يافت مي شوند. بيش از 125 گونه لاکتوباسيلشناخته شده که تنها چند نوع آن در واژن است.
برخي از انواع لاکتوباسيلها اسيد لاکتيک توليد مي کنند که با اسيديکردن محيط نقش دفاعي قابل توجهي را ايفا مي کنند. بعضي ديگر ازآن ها علاوه بر لاکتيک اسيد ماده ضدعفوني کننده طبيعي ديگري بهنام پراکسيد هيدروژن توليد مي کنند که سبب تقويت مضاعف دفاع واژنمي شود. توليد اسيدلاکتيک سبب اسيدي بودن اين محيط مي شود که چونلاکتوباسيلها در محيط اسيدي قادر به ادامه زندگي هستند و از طرفيباکتري هاي بيماري زا نيز در اين محيط قادر به رشد و تکثير نمي باشندسبب تعادل ميان باکتري هاي مفيد و بيماري زا و نهايتا سلامت واژن ميشود بنابراين سلامت واژن به تعادل PH آن وابسته است.
PH واژن در دوره زندگي زنان از خردسالي تا يائسگي تغيير ميکند و اين مربوط به تغييرات هورموني است. PH نرمال واژن در طول بلوغتا بزرگسالي است(سنين باروري) 8/3 تا 2/4 ميباشد، در حالي که PHترشحات واژينال عفوني شده بيش از 7/4 است. با به هم خوردن تعادل pH دراين ناحيه، باکتري هاي گاردنلاي واژن توليد پروتئيني ميکنند و باکتري هاي بي هوازي با آنزيمي که دارند با از بين رفتنلاکتوباسيلهاي مفيد، سبب ايجاد بوي ناخوشايندي شبيه ماهي مي شوند کهبه عنوان يکي از علايم آغازين عفونت تلقي مي شود.
کف صابون
عوامل بر هم زننده ي محيط اسيدي
* يکي از مهمترين عوامل بر هم زننده محيط اسيدي اين ناحيه، کف ناشي ازشوينده هاي نامناسب است که حين شستشوي فردي به خاطر آناتومي خاص اينناحيه وارد واژن مي شود. استفاده مکرر از اين شوينده ها به خاطرقليايي بودن آنها PH اين ناحيه را بالا برده و موجب فراهم شدن محيطمساعد جهت رشد و تکثير باکتري هاي گاردنلايي و از بين رفتنباکتري هاي مفيد توليد کننده اسيد لاکتيک و درنهايت افزايش احتمالابتلا به عفونت واژن مي شود.
* از عوامل مهم ديگري که تعادل اسيد را متاثر ميکند، ترشحات جنسيمردانه است. از آنجايي که ترشحات جنسي مردانه داراي PH خنثي يعني حدود7 است، هنگام ورود به واژن، PH محيط را بالا ميبرد و زمينه راجهت ابتلا به عفونت فراهم مي کند.
* همين مساله هنگام قاعدگي نيز صادق است زيرا PH خون خنثي وحتي کمي قليايي است و به همين دليل حين قاعدگي بوي شبيه ماهيبيشتر حس مي شود.
استفاده از آنتي بيوتيک سبب از بين رفتن باکتري هاي خوب علاوه برباکتري هاي بد مي شود که خود احتمال بروز عفونت را بيشتر مي کند.
شستشوي داخل واژن نه تنها سبب از بين رفتن باکتري هاي بيماري زا نميشود بلکه سبب انتقال اين باکتري ها به مناطق داخلي تر واژن ميشود.
استفاده از صابون هاي ضد عفوني کننده نيز سبب از بين رفتن باکتري هايمفيد مي شود.
عدم استفاده از وان و جايگزين نمودن آن با دوش گرفتن ميتواند در اين راستا به حفظ سلامت کمک کند.
و در نهايت بانوان همواره بايد دو نکته مهم را در راستاي حفظ سلامت وبهداشت فردي خود به خاطر بسپارند:
1- شويندههاي داراي PH اسيدي نقش مهمي در حفظ PH اسيدي واژينالدارد.
2- حضور اسيد لاکتيک در شوينده مناسب به دفاع عليه باکتري هاي مضر کمکمي کند.
نشانه هاي عفونت واژن
در معاينات باليني، تشخيص 3 نشانه از 4 نشانه زير تاييدي بر ابتلا بهعفونت است:
1- تغيير ترشحات از حالت نرمال
الف) ترشحات رقيق مانند شير به رنگ سفيد يا خاکستري با بوي زنندهاحتمال ابتلا به عفونت باکتريايي واژن را نشان مي دهد.
ب) ترشحات غليظ و کف مانند زرد مايل به سبز با بوي بد احتمال ابتلا بهتريکومونازيس را نشان مي دهد.
ج) ترشحات سفت و سفيد پنيري و بدون بو نشانه بروز عفونتقارچي است.
2- مشاهده سلول هاي گلوله اي که در واقع سلول هاي مخاطي احاطهشده توسط باکتري ها پوشانده شده هستند در زير ميکروسکوپ
3- PH بالاتر 5/4 مايعات واژن
4- ايجاد بوي ماهي با افزودن قليا

0

نقش تغذیه در درمان قاعدگی دردناك