بسياري از زنان گاهي اوقات در برخي از دورههاي قاعدگي خوددچار خونريزيهاي شديد ميشوند که متاسفانه خيلي از آنها دليل اصليخونريزي را نميدانند و بسيار نگران ميشوند.

گاهي اين خونريزيها آنقدر شديد است که نبايد مورد غفلت واقع شودو سريعا بايد به پزشک مراجعه کرد.
خيلي از خانمها نميدانند که چه زماني خونريزي سنگين وغيرطبيعي محسوب ميشود و وقتي تعداد پدهايي که استفاده ميکنند بهچند عدد در روز رسيد بايد با پزشک خود مشورت کنند،در صورتيکه خونريزي شما به حدي است که لازم است هر يک يا دو ساعت پد خودرا عوض کنيد و يا قاعدگي شما بيش از يک هفته طول کشيد دچارخونريزي شديد هستيد و بايد با پزشک خود صحبت کنيد.شايعترين دلايلمنوارژي يا همان خونريزي زياد يا قاعدگي سنگين عبارتانداز:
*عدم تعادل هورموني در دوران نوجواني يا قاعدگي يا دوران نزديکبه سن يائسگي يکي از دلايل شايع خونريزي شديد است.در نوجوانيوقتي براي دختري اولين قاعدگي اتفاق ميافتد، همچنينچند سال قبل از شروع يائسگي و وقتي قاعدگي در حال توقفاست سطح هورمونها متغير شده و اين سبب خونريزي شديد در دورانقاعدگي ميشود.در صورتي که عدم تعادل هورموني سبب بروز خونريزيشديد شده باشد ميتوان آن را با قرصهاي ضدبارداري يا ساير هورمونهاييکه پزشک تجويز ميکند درمان کرد.
*دومين دليل خونريزي شديد وجود تومورهاي فيبروييد رحمي است.مهم است کهبدانيم تومورهاي فيبروييدي اغلب خوشخيم و غيرسرطاني هستند که بيشتر درسن 30 تا 40 سالگي در زنان ديده ميشود.اگر چه دليلفيبرومها نامشخص است اما به دليل اينکه آنها وابسته به استروژن هستندبراي درمان فيبروييدها درمانهاي متعددي از جمله جراحي و درمانهايدارويي وجود دارد.با شروع يائسگي فيبروييدهاي رحمي خود به خودچروک شده و بدون درمان از بين ميروند.
* پوليپهاي دهانه رحمي کوچک هم که سطح دهانه رحم راميپوشاند ميتواند سبب خونريزي شديد شود.دليل اينپوليپها مشخص نيست اما ممکن است در اثر عفونت يا افزايشغيرطبيعي استروژن ايجاد شود.اين پوليپها معمولا در زنانبالاي 20 سال و آنهايي که زايمان کردهاند ديده ميشود. با جراحيهايکوچک، همراه با آنتيبيوتيک درماني ميتوان اين پوليپهارا درمان کرد.
* پوليپهاي داخل رحمي که غالبا غيرسرطاني هستند در بافت رحمرشد کرده و سبب خونريزي شديد ميشوند.دليل اين پوليپها هممشخص نيست.اگر چه اين پوليپها استروژن زياد توليدميکنند اما قابل درمان هستند. مشاهده رحم و عمل جراحي بسيار کوچکو نمونهبرداري آزمايشگاهي براي ارزيابي اين پوليپهاانجام ميشود و در صورتي که سرطاني باشند، برداشته ميشوند

* بيماي لوپوس لوپوس يک بيماري دستگاه ايمني است کهبخشهاي مختلف بدن را تحت تاثير قرار ميدهد و ميتواند سبب خونريزي شديددر قاعدگي شود.دليل اين بيماري نامشخص است اما ممکن است ابتلا بهعفونت،آنتيبيوتيکهاي خاص، استرس و هورمونها سبب بروز آن شود.

* بيماريهاي التهابي لگن عفونتي است که ارگانهاي متعددي ازجمله رحم، لولههاي رحمي و دهانه رحم را مبتلا ميکند. اين بيماري ممکناست در اثر بيماريهاي منتقله جنسي ايجاد شود. گاهي هنگامزايمان،سقط به وجود ميآيد که آن هم ميتواند سبب بروز خونريزي شديد درقاعدگي شود.

* سرطان دهانه رحم يکي از دلايل ديگر خونريزيهاي غيرطبيعي و شديدسرطان دهانه رحم است. اين سرطان بافتهاي سالم رحم را درگير ميکندو ويروس پاپيلوماي انساني از دلايل عمده ابتلا به سرطان رحماست.درمان آن جراحي شيميدرماني و اشعه درماني است.

* دستگاه داخل رحمي يا آيودي که يک روش پيشگيري ازبارداري است ميتواند سبب بروز خونريزيهاي شديد رحمي شود. خانمهايي کهبا گذاشتن اين وسيله از بارداري جلوگيري ميکنند وهنگام قاعدگي دچار خونريزي شديد ميشوند،ميتوانند بامشورت پزشک از وسيله ديگري براي جلوگيري از باردارياستفاده کنند.

* اختلالات خونريزي دهنده که خون فرد بسيار سخت بند ميآيد.ايناختلالات خونريزيدهنده انواع مختلفي دارد و به دليل بروز مشکلاتي درعوامل انعقادي خون ايجاد ميشود.ابتلا به اين اختلالات خونريزيدهندهميتواند سبب بروز خونريزيهاي شديد در دوران قاعدگي شود.

0

نبرد با یائسگی،با مصرف میوه و سبزی