چگونه بر روابط زناشوييمان مديريت داشته باشيم؟




توصيه ميگردد رابطه زناشويي از شب به صبح منتقل گردد تا بابهره وري از شرايط منا سب بدني – رواني – هورموني خشنودي جنسي مهياترگردد.

بسياري از زوجهاي جوان به دليل عدم آشنايي و در پارهاي از موارد نبود آگاهي کافي درباره نحوه برخورد با روابط عاطفيو زناشويي بين همسران ، با مشکلاتي مواجه هستند، که متاسفانه اينمشکلات در برخي از موارد تبديل به بحران هاي خانوادگي ميگرد که آثار آن در معضلاتي همچون افزايش آمار طلاق در جامعه، تنوع طلبي جنسي و.... قابل مشاهده مي باشد.با هدف پيشگيري از ايجاد اين گونه مشکلات و با احترام به حريم خانواده، جهت افزايش دانايي زوجهاي جوان و کمک به بهبود واستحکام روابطهمسران اقدام به تهيه و ارائه مطلب زير نموده ايم.

مديريت ، علم و هنر برنامه ريزي، سازماندهي، هماهنگي امور براينيل به هدفهاي مطلوب با حداکثر کارآيي ، تعريف ميگردد. از آنجاييکه قلمرو فعاليت مديريتي تمامي ابعاد زندگي انسانها را شاملميگردد لذا به نظر مي رسد که تنها در محدوده فعاليت هاي اقتصادي، اجتماعي ، سياسي و فرهنگي جوامع محدود نگشته و زندگيجنسي افراد رانيز شامل گردد.
در توضيح کم و کيف مديريت جنسي يک زندگي زناشويي شرحسه فاکتور زمان ، مکان و کيفيت رابطه جنسي قابل بررسي است.


فاکتور اول در روابط جنسي زمان است
در ميان ليست طولاني از فعاليتهايي که به شکل روتين و روزانه زوجينمجبور به انجام آن مي باشد که سهل انگاري و اغماض در انجام هر يکنتايج نامطلوبي را نيز براي آنان بدنبال خواهد داشت ، منظور کردن واختصاص دادن زماني براي زندگي جنسي ، رسالتي مديريتي محسوبميگردد. حال اينکه چند درصد از ساعات زناشويي يک خانواده بهبررسي کم و کيف رابطه جنسي اختصاص يافته است يا به کلي از فهرستبرنامه هاي روزانه زندگي خارج گشته، نکته ايست قابلتامل.


از سويي، اينکه در يک شبکه زندگي زناشويي زمان انجام رفتارچه موقعي از شبانه روز انجام مي پذيرد، قابل بررسي است.تصور عامه بر اين است که شب بهترين زمان براي برقراري رابطه جنسي استدر حاليکه بنا بر تحقيقات علمي شب ، بدترين زمان براي اين مهم ارزيابيگشته است . علاوه بر خستگي بدني و فکري که به دليل کارروزانه بر جسم و روان فرد مستولي است ، افت هورمونهاي جنسي درهنگام شب ، هم مزيد بر علت گشته و مجموعاً زمينه مساعديبراي برقراري رابطه جنسي مطلوب مهيا نمي سازند.
بنابر اين توصيه ميگردد رابطه جنسي از شب به صبح منتقل گرددتا با بهره وري از شرايط منا سب بدني – رواني – هورموني خشنودي جنسيمهياتر گردد.


فاکتور دوم ، مکان انجام برقراري رابطه جنسي است
به قول مشاورين املاک که معتقدند : لوکيشن ، لوکيشن ، لوکيشن ، درمقوله رفتار جنسي نيز مکان و موقعيت انجام رفتار جنسي نقش بس مهم ايفامي نمايد. به قول عمر شريف که معتقد است مقدس ترين مکان دنيا بستر است، لذا نظيف ، معطر و مرتب بودن اين مکان چون ساير اماکن مقدستاثير گذار بر مطلوبيت فرايند جنسي است . ليکن هر از گاهيتغيير موقعيت ارتباط جنسي از بستر به ساير نقاط منزل ، هتل يا ...گزينه هايي مي باشند که زوجين مختار به انتخابند.


از جمله عوامل محيطي در محل انجام رابطه جنسي فاکتور نور است. ميزانمطلوب نور در هنگام برقراري رابطه جنسي در زن و مرد يکسانارزيابي نميگردد بدان معنا که زن معمولاً نور کم را براي انجامرابطه جنسي مطلوب دانسته در حاليکه مرد مايل به روشني هر چهبيشتر محيط جنسي است.

از انجايي که مقوله " بادي ايميج " و يا "تصور بدني" حجم زيادي ازمشغوليت ذهن زنانه را به خود اختصاص داده است ، براي زن ، نور زياد ،کم و کيف ، زيبا و نازيبا بودن و چاق و ناهنگون بودن قسمتهاي مختلف بدن را بيش از نور کم هويدا مي سازد و اين در حاليست که مرداز تحريک بصري به عنوان مهمترين عامل بر انگيختگي جنسي مددمي جويد لذا وضوح ديداري که در نور زياد براي مرد مهيا ميگرددبيش از نور کم به افزايش برانگيختگي او ياري رسان است.


فاکتور سوم در روابط جنسي کيفيت است
کيفيت رابطه جنسي در باب عامل سوم بررسي مشکلات رابطه جنسيزوجين مورد توجه قرار مي گيرد. مشکلات جنسي شايع مردان درهنگام برقراري رابطه جنسي عبارتند از ناتواني جنسي ، زود انزالي،اعتياد جنسي و .. در زنان بي ميلي جنسي ، درد هنگامبرقراري رابطه جنسي و ...اصلي ترين موانع در نيل به خشنوديجنسي ذکر شده اند.

در مديريت جنسي خانواده مراجعه به پزشک و سکس تراپيست بهمنظور پيشگيري و يا درمان اين دسته از گرفتا ريهايجنسي شديداً مورد پيگيري قرار ميگيرد. چرا که درزندگي زناشويي ، سابقه طولاني نرسيدن زن به خشنودي جنسي ، يا رنجو اضطراب فرو خورده مرد به دليل انزال زود رس و يا عدم توانايي درايجاد يا نگهداري نعوظ مواردي قابل اغماض و چشم پوشينبوده و دير يا زود کل سيستم شبکه زناشويي آنان را مورد آسيب و تخريبقرار خواهند داد.


ذکر اين نکته ضروريست که حيطه مديريت جنسي خانواده تنها اختصاص بهزوجين جوان نداشته بلکه شامل افراد سالخورده نيز ميگردد.چرا که سن عامل محدودکننده برقراري رابطه جنسي محسوب نميگردد .جايي که ما معتقديم ميل جنسي انسانها به مانند سايرنيازهاي فيزيولوژيک چون غدا خوردن از ابتدا تا انتها يزندگي با او همراست لذا انتظار ميرود مادامي که اشتها و توان غذاخوردن در بدن فرد مهيا است ميل و توان جنسي هم در بدن موجودبماند.

اگر چه بنا بر محدوديت هاي بدني ، بيماريهاي جسماني ،داروهاي مصرفي ، فقدان شريک جنسي ، مشکلات روحي عصبي که به موازاتافزايش سن در بدن عارض مي گردد در کم و کيف رابطه جنسي شايدتغييراتي حاصل گردد ليکن با انجام تدابير از پيش تعيين شدهو باياري متخصصين علوم پزشکي – روانشناسي ميتوان بيشترين امکانبهره وري جنسي را براي هر شرايط سني مهيا ساخت.

لذا اگر تاکنون متصور مي بوده ايم که برقراري رابطه جنسي بهشيطنت هاي دوران جواني محدود ميگردد بايد بدانيم امروزه تحقيقاتعلم سکسولوژي مبين آنند که کيفيت رابطه جنسي با اقزايش سن نه تنها بدو معيوب نشده بلکه پخته نيزميگردد مشروط بر انکه مراقبت هاي بدني – رواني – جنسي در فهرست مديريت جنسي زندگي هر فردي قرارداده شده فرد خود را مکلف به رعايت آن گرداند. اميد که اين مختصرتوانسته باشد آموزنده اصول مديريت جنسي خانواده شماباشد.
سلامت نيوز

0

عواملی که سلامت جنسی را تهدید میکند