عواملي که سلامت جنسي را تهديد ميکند




وقتي صحبت از تهديد جنبه اي از سلامت پيش مي آيد، طبيعي است کهاغلب ما به عوامل واگير و غيرواگير مثل باکتري ها، ويروسها، رژيم غذايي، سر و صدا، تابش اشعه، مشکلات ژنتيک و ... فکر ميکنيم.بررسي تاثير اين عوامل نيز معمولاً ما را به يک بيماري ميرساند.
اما سلامت و از جمله سلامت جنسي تنها توسط بيماري هامورد تهديد واقع نمي شود (همانگونه که "سلامت" نيز تنها به نبودبيماري اطلاق نمي شود). براي داشتن تصوير واضح تري از موضوع، در اينجاتهديدکننده هاي سلامت جنسي را در سه گروه مورد بررسي قرار ميدهيم. اين تقسيم بندي کاملاً نظري است و مي تواند موافقان و مخالفانخود را داشته باشد، ولي اجزاي مطرح شده در آن امروزه کاملاً ملموس ومستند هستند:

الف) نگراني ها و دغدغه ها (حتي گاه بلاتکليفي ها!)
ناآگاهي و اطلاعات محدود يا غلط، نگرش هاي خاص ، شکلنگرفتن نظام فکري، اعتقادي و ارزشي فرد و بلاخره فقدان برخيمهارت ها مي توانند سلامت جنسي را تحت تاثير قرار دهند. در اين خصوصمي توان به مثال هاي زير اشاره کرد:
-نگرش و نحوه برخورد با تکانه هاي جنسي و بويژه برخورد با جنسمخالف
- رابطه تکانه ها و تمايلات جنسي با موضوع عشق و صميميت
- موضوع اختلافات بين دو جنس (فيزيکي، رواني، اجتماعي، سني و ...) وروابط بين آن ها
-مهارت هاي تصميم گيري و مسئوليت پذيري در رفتارهايجنسي
-تصور فرد از خود و همچنين تصوير بدني (Body Image) خود (صرف نظراز اختلالات روانپزشکي مرتبط با اين موضوع که جايگاه خاصخود را دارند.)


ب) مشکلات فردي و اجتماعي تهديد کننده سلامت جنسي
برخي از اين مشکلات با بيماري ها و يا کم تواني هاي خاصي مرتبط هستندو برخي نيز متاثر از عوامل محيطي و اجتماعي (حتي در سطح معضلات جهاني)هستند. از جمله:


-جنبه هاي غير پزشکي نارضايتي هاي جنسي (مثلاً مشکل در صميميتزوجين، احترام متقابل، توجه به نيازهاي شريک جنسي، يکنواختي وخستگي، اختلاف نظر در نحوه بکارگيري روش هايپيشگيري و ...)
-بي تعهدي در زندگي جنسي و در درجات خفيفتر عدم مسئوليتپذيري در زندگي مشترک
-اعتياد، مصرف الکل و رفتارها و عملکرد جنسي (امروزه ترجيحداده مي شود بجاي کلمه اعتياد از عباراتي همچون سوء مصرف موادروان گردان يا وابستگي به مواد روان گردان استفاده شود.)


-کم تواني ها (بينايي، شنوايي، حرکتي و...)، معلوليت ها و عملکردجنسي
-يائسگي و سلامت جنسي (زنان امروز بطور ميانگين يک سوم ازعمر خود و حدود يک دوم از سنين زندگي فعال از نظر جنسي را در اينمحدوده طي مي کنند)

-سالمندي و سلامت جنسي (توجه داشته باشيد که هرم جمعيتي کشور به سمتسالمند شدن پيش مي رود و سالمندي علاوه بر آن که ملاحظات سلامتجنسي و باروري خاص خود را دارد (مثلاً سرطان هاي اندام هاي مرتبط باباروري) به هيچ وجه به معني پايان يافتن يک زندگي خوبو رضايت بخش جنسي نيست.)

-خشونت هاي وابسته به جنسيت (Gender Based Violence)
-پديده قاچاق انسان و استثمار جنسي که متاسفانهگسترش آن در دهه هاي اخير باعث شرمساري بشر در قرن بيست و يکماست.


ج) بيماري هاي تهديد کننده سلامت جنسي
- بيماري هاي عفوني و در راس آن ها ايدز
-اختلالات عملکرد جنسي و بيماري هايي که بطور ثانويه منجر به اختلالعملکرد جنسي مي شوند.
- ناباروري يا اختلالاتي که فرايند طبيعي باروري، بارداري وزايمان را با مشکل مواجه مي کنند.
-عوارض ناشي از بارداري هاي ناخواسته و سقط هاي پرخطر
- اختلالات هويت جنسي
- انحرافات جنسي
و ...


نگاه به تهديد کننده هاي سلامت جنسي به اين شکل مي تواندچند خاصيت داشته باشد:
نخست آن که سياستگذاران نظام سلامت براي بررسي، برنامه ريزي ومداخلات موثر در حوزه سلامت جنسي لازم است تا به شکلي کلي به موضوعبپردازند و از پيچيدگي هاي موضوع و لزوم کار بهسادگي نگذرند.


دوم آن که مراکز ارائه خدمات و مراقبت هاي سلامت جنسي و باروري نيزبايد توجه داشته باشند که با چه طيفي از موضوعات و به دنبال آننياز به چه خدماتي مواجه هستند.
سوم، بلاخره به "فرض" فراهم آوردن خدمات و مراقبت هاي مورد نياز، مردمبايد توجيه شده باشند که هر نياز را به محکمه کدام طبيب جسم يا جانعرضه دارند.

سايت تنظيم خانواده

0

قرص‌ ضدبارداری خوب کدام است؟!