راههاي مقابله با افراط در شهوت چيست؟




بنابراين چشم، مهمترين عامل براي به هيجان آمدن و حاکميت شهوت دروجود آدمي است و نگاه آلوده، يکي از کليدهاي رذايل به حسابميآيد.
از نظر اسلام، ازدواج و تشکيل خانواده، اهميت خاصى دارد؛ زيرا ازسويى، ازدواج را وسيله‏اى براى پاکدامنى و مهار غريزه جنسى وآرامش و حرکت به سوى کمال دينى مى‏داند و از سوى ديگر، رهبانيت(ترک دنيا و لذت‏هاى آن را) مذمت نموده، و آن را مانع کمال و سعادتمى‏داند. از نظر اسلام، ازدواج امري پسنديده و انجام آن مستحباست؛ اما در صورتي که انسان بداند که اگر ازدواج نکند بهگناه ميافتد، ازدواج بر او واجب ميشود.
طبق نظر شرع مقدس اسلام، امروز ارضاي قوه شهواني و مسئلهجنسي تنها از راه مشروع آن، يعني ازدواج دايم يا موقت جايز است.البته در صدر اسلام علاوه بر راه ازدواج، راه مشروع ملک يمين (مالککنيزان و اسيران جنگي شدن) براي ارتباط زناشويي وجود داشته استکه امروزه موضوع آن منتفي است.
فايدههاي شهوت جنسي
براي شهوت جنسي دو فايده ذکر شده است:
1. با درک لذت آميزش، آن را با خوشي آخرت مقايسهکند تا بتواند با فکر و انديشه لذتهاي آخرت را درک کند و از لذتزودگذر دنيا چشم بپوشد. امام علي (عليه السلام) به اينمسئله اينگونه اشاره کردهاند: «فَلَو رَمَيتَ بِبَصَرِ قَلبَکَنَحوَ مَا يُوصَفُ لَکَ مِنهَا لَعَرَفَت نَفسَکَ عَن بَدَائِعِ مَاأَخرِجَ إِلي الدُّنيَا مِن شَهَوَاتِهَا وَ لَذَّاتِهَا وَ زَخَارِفِمَنَاظِرِهَا؛ اگر با چشم دل به آنچه از بهشت براي توستودند بنگري، از آنچه در دنياست دل ميکني؛ هرچندشگفتيآور و زيبا باشد و از خواهشهاي نفساني و خوشيهايزندگاني و منظرههاي آراسته و زيباي آن، کناره گيري».(1)
لذت جنسي، برترين لذتها شناخته شده است؛ همانگونه کهسوختگي بر اثر آتش، بزرگترين درد براي آدمي است. تشويق وتنبيه باعث حرکت آدمي در مسير سعادت ميشود.

2. بقاي نسل بشر در سايه اين لذت نهفته است؛ اماافراط در شهوت جنسي انسان را از حرکت در راه آخرت محرومميکند و راه قوه انديشه را ميبندد و هرگز نوبت به مقايسه نميرسد،تا با انديشه در نعمتهاي اخروي از محرمات دنيوي چشمبپوشد.
چشم، مهمترين عامل براي به هيجان آمدن و حاکميت شهوت در وجودآدمي است و نگاه آلوده، يکي از کليدهاي رذايل به حساب ميآيد

نکوهش شهوت
افراط در شهوت، يکي از دامهاي شيطان است که انسان را در رذيلت وپستي متوقف ميکند و از همتهاي عالي، عشق به خدا و محبتش بازميدارد. امام علي (عليه السلام) ميفرمايد: «فَرَحِمَ اللهُ امرَأًنَزَعَ عَن شَهوَتِهِ وَ قَمَعَ هَوَي نَفسِهِ فَإِنَّ هَذِهِالنَّفسَ أَبعَدُ شَيءٍ مَنزَعَاً وَ إِنَّهَا لا تَزَالُ تَنزَعُإِلَي مَعصِيَةٍ فِي هَوَي؛ رحمت خدا بر کسي که شهوت خود را مغلوب وهواي نفس را سرکوب کند؛ زيرا کار مشکل، بازداشتن نفساز شهوت بوده که پيوسته خواهان معصيت در هواپرستياست».(2)
اگر آدمي در باتلاق شهوت پاي بگذارد، به هلاکت کشيدهميشود: «الشَّهَوَاتُ قَاتِلاتٌ؛ خواهشهاي نفساني کشنده است».(3)
افراط در پاسخگويي به خواستههاي نفساني، افتادن در دامگناه و معصيت است و گرفتاري در دام گناه، عامل هلاکتانسان است. امام علي(عليه السلام) فرموده است: «الشَّهَوَاتُمَصَائِدُ الشَّيطَانِ؛ خواهشهاي نفساني، دامهاي شيطاناند».(4)
نگاه، پل هيجانهاي شهواني
يکي از راههاي آلوده شدن در اين دامها، نگاههاي آلوده است: «قُللِّلْمُوْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ»؛ «به مردان با ايمانبگو ديده فرو نهند».(5)
چشمپوشي از محرمات و از بين بردن شهوت، از جملهصفاتي است که به آدمي امکان اوج گرفتن به ملکوت را ميدهد و آلودهشدن به شهوتها، انسان را به ورطه سقوط ميکشاند: «لَيسَ يَزنِي فَرجُکَإِن غَضَضتَ طَرفَکَ؛ اگر چشمت را کنترل کني، دامنت به زناآلوده نميشود».(6)



امام علي (عليه السلام) در ميان جمعي از اصحابش نشسته بودند؛ زني زيبااز کنارشان گذشت و حاضران به وي چشم دوختند؛ حضرت فرمود:«إِنَّ أبصَارَ هَذِهِ الفُحُولِ طَوَامِحَ وَ هُوَ سَبَبٌهَبَائِهَا؛ همانا ديدگان اين مردم به منظره شهوتآميز دوخته شدهو اين، باعث به هيجان آمدنشان گرديده است».(7)

بنابراين چشم، مهمترين عامل براي به هيجان آمدن وحاکميت شهوت در وجود آدمي است و نگاه آلوده، يکي ازکليدهاي رذايل به حساب ميآيد.
راههاي مقابله با افراط در شهوت جنسي:
کمخوري
کمخوري، يکي از بهترين راههاي کنترل شهوت جنسي است که روايت متعدد بهاين امر، در قالب روزه گرفتن و يا کمخوري، پرداخته شده است:«مَنزُوراً أَکلُهُ، سَهلاً أَمرُهُ، حَرِيزاً دِينُهُ مَيِّتَهًشَهوَتُهُ مَکظُومَاً غَيظُهُ؛ پرهيزکاران خوراکشان کم، کارشانآسان، دينش حفظ شده و شهوتش مرده، خشماش فروخورده است».(8)
کمخوري باعث خاموش شدن شعله شهوت و خشم و غضب ميگردد؛بنابراين، کمخوري دارويي بسيار ارزشمند براي کنترل شهوت است. رسولخدا(صلي الله عليه و آله) فرموده است: «شيطان در درون فرزند آدم به جريانميافتد، مثل جريان خون در رگها. پس راههاي او را باگرسنگي ببنديد».(9)
کنترل چشم

يکي از مهمترين عوامل کنترل شهوت، حفظ و کنترل نگاههايآلوده است: «لَيسَ يَزنِي فَرجُکَ إِن غَضَضتَ طَرفَکَ؛ اگرچشمت را کنترل کني، دامنت به زنا آلوده نميشود».(10)
لذت جنسي، برترين لذتها شناخته شده است؛ همانگونه کهسوختگي بر اثر آتش، بزرگترين درد براي آدمي است. تشويق وتنبيه باعث حرکت آدمي در مسير سعادت ميشود

گام اول در اين مسير، درک خطر چشمچراني است؛ زيراپيامد بعدي در اختيار انسان نيست؛ مثل کسي که از کوه بالا ميرود،اگر سنگي از زير پايش در رفت و او مواظبت نکرد، غلتخوردنهاي بعدي مطابق ميل او نيست. چشمچراني باعث مرگ ونابودي انسان ميشود: «مَن أَطلَقَ طَرفَهُ اجتَلَبَ حَتفَهُ؛ کسي کهچشم خود را آزاد بگذارد، مرگ خود را جلي کردهاست».(11)
فرمانبرداري از امر الهي و ياد قيامت و بهشت و جهنم
انسان بايد با ياد نعمتهاي بهشتي، از لذتهاي دنيوي چشمبپوشد و با ياد قيامت و عذاب دوزخ به مقابلهبا شهوت برخيزد؛ چنانکه امام علي(عليه السلام) درتوصيف متقين ميفرمايد: «غَضُّوا أَبصَارَهُم عَمَّا حَرَّمَ اللهُعَلَيهِم؛ چشم را فرو بستند از آنچه خدا حرام کردهاست».(12)
انسان با حرکت در سايه اين تحذير و نگاه به سوي تشويقهايي که درکنترل نفس است، ميتواند با توکل و مراقبت، از تيررس تيرهاي شيطان درامان بماند. رسولخدا (صلي الله عليه و آله) فرموده است: «کسي که مهياشود برايش صحنه فحشا و گناه و از اين صحنه به دليل ترس از خداوندچشم بپوشد، خدا آتش را بر او حرام ميکند و او را ايمنميبخشد از روز فزعاکبر که قيامت است و آنچه به خائفين وعده دادهدر کتابش، براي او عملي ميکند و براي کسي که از مقام خداوند بترسد، دوبهشت است».(13)
عفت و پاکدامني
امام علي(عليه السلام) ارزش اين صفت و سختي ايجاد آن را اينگونهبيان ميکند: «مجاهد شهيد اجرش بيشتر از کسي نيست که بر گناه قدرتدارد، اما خويشتنداري ميکند. چنين شخص خويشتنداري، نزديک است کهفرشتهاي از فرشتگان خدا باشد».(14)
تبيان

0

آیا بارداری بر میل و رفتار جنسی تاثیر دارد؟!