چرا واژن خشک مي شود و راه درمان از آن چيست؟




تغييرات هورموني در اثر قاعدگي، افزايش سن، يائسگي، زايمانو شيردهي روي ميزان و غلظت رطوبت واژن موثر است.
امروز براي شما از يکي از مشکلات جنسي که خانمها با آن برخورد ميکنندصحبت ميکنيم اين مشکل يکي از شايعترين مشکلات دوران يائسگي است وآن خشک شدن و کم رطوبت شدن واژن است البته اين مشکل در هرسني مي تواند رخ دهد.ولي در دوران يائسگي بيشتر است چونهورمونها تغيير ميکنند در اين پسن براي شما در مورد علامتها خشکيواژن بحث ميکنيم يعني از کجا بفهميم که دچار خشکيواژن شديم و چه علتي باعث ميشود که اين خشکي بوجود بيايد وروشهاي درمان خانگي را براش ما بيان ميکنيم با ما همراهباشيد.
خشکي واژن، مشکلي شايع در طي و بعد از دوران يائسگي در زنان است،هر چند که کاهش رطوبت واژن در هر سني مي تواند رخ دهد.خشکي واژن،علامت واضح تحليل واژن است. تحليل واژن عبارتست از نازک شدن و التهابديواره واژن در اثر کاهش هورمون استروژن.

لايه نازکي از رطوبت، ديواره هاي واژن را مي پوشاند. هنگاممقاربت جنسي با همسر و تحريک جنسي، افزايش جريان خون به سمتدستگاه تناسلي، باعث افزايش ترشحات واژن ولغزندگي آن مي شود.
تغييرات هورموني در اثر قاعدگي، افزايش سن، يائسگي،زايمان و شيردهي روي ميزان و غلظت رطوبت واژن موثر است.
علائم خشکي واژن
- سوزش و خارش واژن
- درد واژن
- درد يا کمي خونريزي هنگام مقاربت جنسي با همسر
- تکرر ادرار يا نياز فوري به دفع ادرار
- عفونت ادراري مکرر

استروژن که يک نوع هورمون زنانه است، با حفظ ترشحات طبيعي واژن، حالتکشساني بافت واژن و اسيديته آن باعث حفظ سلامت واژن مي شود.
چه موقع نزد پزشک برويم؟
خشکي واژن در بسياري از زنان اتفاق مي افتد. اگر اين مشکل،زندگي شما را تحت تأثير قرار داده است، به خصوص اينکه درهنگام نزديکي با همسر خود دچار مشکل شده ايد، به پزشکمتخصص زنان مراجعه کنيد.
علل خشکي واژن
1- کاهش هورمون استروژن
کاهش ميزان هورمون استروژن در بدن، علت اصلي خشکي واژن است.استروژن که يک نوع هورمون زنانه است، با حفظ ترشحات طبيعي واژن، حالتکشساني بافت واژن و اسيديته آن باعث حفظ سلامت واژن مي شود. اين عواملمانع از عفونت مجراي ادراري و عفونت واژن مي شوند.
ولي کاهش هورمون استروژن، باعث نازک شدن، کاهش حالت کشساني وشکنندگي ديواره واژن مي شود و خطر ابتلا به عفونت ادراري راافزايش مي دهد.
دلايل کاهش استروژن عبارتند از:
- يائسگي و زمان قبل از آن
- زايمان
- شيردهي
- اثرات روش هاي درماني سرطان روي تخمدان ها مثل پرتودرماني،هورمون درماني و شيمي درماني
- برداشتن تخمدان ها با عمل جراحي
- اختلالات سيستم ايمني بدن
- کشيدن سيگار
2- داروها
برخي داروهاي آلرژي و سرماخوردگي حاوي دکونژستانت هايي (ضداحتقان) هستند که باعث کاهش رطوبت در بسياري از قسمت هاي بدن از جملهواژن مي شود.
شستن واژن با مواد مايع شوينده، باعث به هم خوردن تعادل شيمياييطبيعي موجود در واژن و در نتيجه التهاب و عفونت آن مي شود
3- سندرم شوگرن
سندرم شوگرن يک بيماري خود ايمني است. در اين بيماري سيستم ايمنيبدن به بافت هاي سالم حمله مي کند و باعث خشکي دهان و چشم ميشود. همچنين باعث خشکي واژن مي گردد.
4- شستن واژن با مواد مايع شوينده، باعث به هم خوردن تعادل شيمياييطبيعي موجود در واژن و در نتيجه التهاب و عفونت آن مي شود.همچنين باعث خشکي و آزردگي آن مي شود.
راه هاي تشخيص خشکي واژن
1- معاينه ناحيه لگن: پزشک ناحيه واژن، دستگاه تناسليو دهانه رحم را معاينه و بررسي مي کند.
2- تست پاپ اسمير: پزشک نمونه اي از سلول هاي دهانهرحم را با وسيله اي مخصوص بر مي دارد و زير ميکروسکوپ نگاهمي کند.
همچنين نمونه اي از ترشحات واژن را براي بررسي عفونتواژن يا خشکي واژن در اثر کاهش استروژن بر مي دارد.
3- آزمايش ادرار: اگر علائم عفونت ادراري را داشته باشيد، بايدادرار شما آزمايش شود.
درمان خشکي واژن
معمولاً خشکي واژن با استفاده موضعي از استروژن در ناحيه واژن(استروژن واژينال) بهبود مي يابد تا اينکه آن را به طور خوراکي و ياپوستي استفاده کنيم. مقدار کمي از اين استروژن هم وارد جريان خونمي شود.
استروژن واژينال ميزان هورمون تستوسترون را کاهش نمي دهد.
استفاده از استروژن واژينال، خطر ابتلا به عفونت ادراري را نيز کم ميکند (که براي داشتن يک عملکرد جنسي سالم با همسر مهم است).
در مورد ميزان و نوع استروژن واژينال مصرفي با پزشک مشورتکنيد.
اشکال مختلف استروژن واژينال عبارتند از:
1- پماد استروژن واژينال: معمولاً موقع خواب شب، با استفاده ازوسيله اي مخصوص (اپليکاتور) پماد را وارد واژن مي کنيد.پزشک متخصص ميزان و زمان مصرف اين پماد را به شما خواهدگفت.
2- حلقه استروژن واژينال: يک حلقه نرم و قابل انعطاف توسط خودتان و ياپزشک وارد بخش بالايي واژن مي شود. اين حلقه استروژني، به طورثابت استروژن را در واژن آزاد مي کند و هر سه ماه يک بار بايد تعويضشود.
3- قرص استروژن واژينال: با استفاده از يک اپليکاتور يک بارمصرف، قرص را داخل واژن قرار مي دهيد. پزشک زمان گذاشتن اينقرص را به شما خواهد گفت.

اگر سابقه ابتلا به سرطان پستان، تخمدان و يا رحم را داريد،مي توانيد از استروژن واژينال استفاده کنيد، ولي قبل از آن دربارهخطرات و فوايد آن با پزشک صحبت کنيد.اگر خشکيواژن با ساير علائم يائسگي مانند گرگرفتگيهمراه باشد و اگر رحم خود را درنياورده باشيد (هيسترستومي)،پزشک استروژن خوراکي را به همراه هورمون پروژستين براي شماتجويز خواهد کرد.
از پزشک بپرسيد که آيا اين هورمون درماني مفيد است يا نه وکدام نوع آن براي شما بهتر است.اگر سابقه ابتلا به سرطانپستان، تخمدان و يا رحم را داريد، مي توانيد از استروژن واژينالاستفاده کنيد، ولي قبل از آن درباره خطرات و فوايد آن با پزشکصحبت کنيد.

درمان خانگي خشکي واژن
1- استفاده از مواد لغزنده و مرطوب کننده
شما مي توانيد قبل از استفاده از استروژن واژينال و يا همراه با آن،با پزشک خود در مورد استفاده از مواد لغزنده و مرطوب کننده مخصوصواژن (که در داروخانه ها مي فروشند) مشورت کنيد.
موارد لغزنده تا چند ساعت مي توانند خشکي واژن رابرطرف کنند. دقت کنيد از محصولاتي استفاده کنيد که گليسريننداشته باشند. طرز استفاده از اين مواد را مي توانيد از داروخانه سوالکنيد.
مواد مرطوب کننده هم بعد از يک بار مصرف، تا سه روز خشکي واژن رابرطرف مي کنند.البته باز هم مي گوييم که قبل از مصرف اين موادبايد با پزشک متخصص زنان مشورت کنيد.
2- به رابطه جنسي خود با همسرتان توجه کنيد.
داشتن رابطه جنسي مناسب و منظم با همسر، ميزان خشکي واژن راکم مي کند. براي کسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه به بخش مخصوص متاهليندر سايت مراجعه کنيد.
3- از مصرف موضعي برخي مواد خودداري کنيد.
از مصرف موضعي مواد زير براي بهبود خشکي واژن استفاده نکنيد، زيراباعث بيماري آن مي شوند:
- سرکه، ماست و مواد مايع شويند واژن
- کرم مرطوب کننده دست
- صابون هاي ضد باکتري يا معطر
- روغن حمام و کف صابون
- دستمال توالت يا مواد شوينده معطر
کلوپ مادران

0

اعتیاد جنس چند مرحله دارد؟!