اعتياد جنس چند مرحله دارد؟!




گاهي فرد به دليل اينکه در زندگي واقعي خود به روياهايش دستنمي يابد، به استفاده از نوشته، فيلم و تصاوير مستهجن روي مي آورد وسعي مي کند با آنها کمبودهايش را جبران کند.
اعتياد جنسي ? مرحله دارد:

اعتياد پورنوگرافيک؛ علل، علائم و عوارض
پورنوگرافي يا هرزه نگاري، تجسمي بيپرده از مسايل جنسي با هدف تحريک يا ارضاست که در قالب هاي مختلفاز جمله کتاب، فيلم، اينترنت و مجله ارائه مي شود. لغتپورنوگرافي ريشه يوناني دارد و از ترکيب دو واژه«پورن» به معناي «روسپي» و واژه «گرافو» به معناينگارش به وجود آمده و به معني روسپي نگاري است…

در چند دهه اخير، با گسترش فرهنگي که موضوعات جنسي راتابو نمي داند، صنعتي بر حول توليد و مصرف محتوايپورنوگرافي ايجاد شده است. گسترش رسانه هاي صوتي وتصويري و اينترنت نيز در شکوفايي اين صنعت نقش مهمي داشته است،هرچند که کشورهاي مختلف قوانين متفاوتي براي سامان دادن به اينصنعت دارند.
اعتياد به پورنوگرافي، تعاريف مختلفي دارد؛ اعم ازاستفاده بيش ازحد از مواد پورنوگرافي (نوشته، فيلم و تصاويرمستهجن) که باعث اختلال در زندگي عادي مي شود يا دچار شدنفرد به عوارض مختلف به دليل استفاده بيش از حد يا سوءاستفاده ازآن
از مهم ترين دلايل گرايش به فيلم هاي مستهجن مي توان به اجتناباز ايجاد رابطه با ديگران و خودارضايي اشاره کرد. گاهي فردبه دليل اينکه در زندگي واقعي خود به روياهايش دست نمي يابد، بهاستفاده از نوشته، فيلم و تصاوير مستهجن روي مي آورد و سعي مي کند باآنها کمبودهايش را جبران کند.



از نظر دانشمندان، مراحل اعتياد به پورنوگرافي به ?مرحله (مواجهه، اعتياد، افزايش، حساسيت زدايي و عمل) خلاصه ميشود:




مرحله مواجهه: بيشتر افرادي کهبه پورنوگرافي اعتياد دارند، ديدن و تماشاي فيلمهاي مستهجن را از سنين پايين شروع مي کنند.

مرحله اعتياد: در اين مرحله فرد مبتلا نمي تواند از ديدن وتماشاي فيلم مستهجن اجتناب کند.



مرحله افزايش: در اين مرحله روزبه روز ميزان دسترسي افزايش مييابد و بيمار نمي تواند از آن دست بکشد.

مرحله حساسيت زدايي: در اين مرحله ديگر بيمار با ديدن فيلمو تصاوير مستهجن مانند اوايل تحريک نمي شود بنابراين سعي مي کند بااستفاده بيشتر و متنوع تر از مواد پورنوگرافي به حساسيتاوليه دست پيدا کند درحالي که ديگر اين اتفاق نمي افتد.
مرحله عمل: در اين مرحله فرد از دنياي پورنوگرافي خارجو وارد اعمال پورنوگرافيک مي شود.

آثار ويرانگر يک اعتياد
متاسفانه اعتياد به پورنوگرافي، آثارويرانگري در زندگي فرد دارد؛ به گونه اي که مسووليتهاي کاري و شغلي او را تحت تاثير قرار مي دهد و نخواهد توانست کارهايشرا درست انجام دهد. هزينه زيادي براي پورنوگرافي صرف ميکند، در محل هاي نامناسب مثل محل کار اقدام به ديدن و استفاده از موادپورنوگرافي يا اقدام به کارهاي خطرناک و وارد شدن در روابطجنسي نامتعارف مي کند و به دنبال آن به بيماري هاي مختلف و خطرناکمبتلا خواهد شد. در نهايت ادامه چنين رفتاري در مردان متاهل باعثاز هم پاشيدن کانون خانواده خواهد شد.

امروزه مشخص شده است استفاده از مواد پورنوگرافي به هرميزان آثار سمي روي مغز دارد و اين آثار شبيه تاثير کوکائين روي مغزاست.

سير تدريجي يک اعتياد
نتايج بررسي ها نشان مي دهد چنين افرادي وارد روابط جنسيبسيار خطرناک مثل روابط جنسي گروهي، ساديسم (لذت در آزار دادنديگران)، مازوخيسم (لذت در آزار ديدن) و حتي روابط جنسي باحيوانات مي شوند.

در حال حاضر ??? ميليون سايت اينترنتي در دنيا موادپورنوگرافي عرضه مي کنند و علت افزايش روزافزون اعتيادبه پورنوگرافي، دسترسي بسيار آسان به سايت و فيلم هايمستهجن است به عبارت ديگر، انسان براي به دست آوردن موادپورنوگرافي، فقط يک کليک تا تماشاي آن فاصله دارد.
يکي از خصوصيات هر نوع اعتيادي، ايجاد تدريجي تحمل به موادي استکه فرد به آن اعتياد دارد. مثلا اگر کسي به هروئين معتاد باشد،پس از مدتي همان ميزان هروئين هميشگي، اثر دلخواه را برايشنخواهد داشت و به ناچار بايد ميزان مصرف را زياد کند. همين موضوعدر مورد مواد پورنوگرافي نيز صدق مي کند، بيمار سعي مي کندبا استفاده روزافزون از مواد پورنوگرافي به خواسته هاي خودبرسد و تعداد ساعت هايي که صرف استفاده از مواد پورنوگرافيمي کند، روزبه روز افزايش مي دهد و در نهايت زندگي اش مختل ميشود.

و اما درمان...
با راهکارهايي مناسب مي توان از دام اعتياد بهپورنوگرافي خلاص شد بنابراين اگر جزء افراد معتادبه استفاده از پورنوگرافي هستيد، تغييراتي در کارهايي که هرروز انجام مي داديد، بدهيد:




-از حضور در موقعيت هاي پرخطر که باعث مي شود ازمواد پورنوگرافي استفاده کنيد، امتناع کنيد.




-فهرستي از نتايج منفي و مثبت استفاده از فيلم يا تصاوير مستهجن تهيهو با خود مرور کنيد.




-سعي کنيد کمتر تنها بمانيد. بهتر است هميشه يک يا چند نفر دراطراف شما باشند.




-هر عاملي که باعث کشيده شدن شما به طرف استفاده ازمواد پورنوگرافي مي شود، کنار بگذاريد.

-با تکنيک هاي ساده بر اضطراب، خشم و افسردگي خود غلبه کنيد وفعاليت هايي که باعث آرامشتان مي شود، انجام دهيد. البته در کنار اينراهکارها توصيه مي شود حتما به يک متخصص مراجعه کنيد.
-درمان اين مشکل، کاري گروهي و بر ? پايه اصلي روان درماني،رفتاردرماني و دارودرماني استوار است. با تجويز دارو مي توان ميل جنسيرا به شدت کاهش داد و اضطراب يا افسردگي بيمار را درمان کرد. بادارودرماني، بيمار به راحتي دوره درمان را سپري خواهد کرد.

0

رابطه زناشویی بعنوان درمان استرس!