توصيه هاي مهم زناشويي




اگر مي خواهيد رابطه ي شما با همسرتان تکراري نشود ، اوجبگيرد و از با هم بودن لذت ببريد ، با ما همراه باشيد
کانون خانواده با پيوند مشترک زن و شوهر شکل ميگيرد و به اين ترتيب زمينه اي براي تولد نسل هاي تازه، فراهم ميشود. نسلي که حاصل پرورش و تربيت زوجي هستند که اگرروابط خوب و مساعدي با يکديگر داشته باشند، مي توانند بهبرقراري رابطه اي مناسب با فرزندان موفق شوند.

موضوع حقوق متقابل زن و شوهر و وظايف اين دو نسبت بهيکديگر، موضوعي مهم است. هرچند اين موضوع دامنه وسيعي دارداما در اين نوشتار به اختصار به برخي از موارد اشاره مي کنيم.

وظايف مشترک ميان زن و شوهر :
نکته بسيار مهم در روابط هر فرد اين است که بتواند از محبتزباني بهره ببرد. چرا که اثرگذاري اين نوع از محبت بسيارزياد است. براي يک زن و وشوهر لازم است که يکديگر را با عناوينمحبت آميز و محترمانه خطاب کنند و ممکن است عده اي از زوجيناينطور بيان کنند که محبت آنها در دلشان است و نمي توانندبه ابراز محبت زباني بپردازند. لازم است به اين دستهاز زوجين بگوئيم که اثر محبت زباني بيش از آن چيزي است کهدر اعماق وجود هر کسي قرار دارد و اعجازي عجيب در بروز محبت زبانيوجود دارد که با هيچ عنصري قابل قياس نيست.

تقيد به سلام و خداحافظي کردن :
نکته ساده و پيش پا افتاده اي که در ميان زن و مردبايد به درستي رعايت شود اين است که در سلام و خداحافظي کردن ازيکديگر دقت داشته باشند. يعني اولا در سلام کردن از يکديگرسبقت بگيرند و اين رفتار مطابق سيره پيامبر (صلي الله عليهو آله) مي باشد. دوما دقت داشته باشند که در هنگام فاصلهگرفتن شان از يکديگر، مقيد به خداحافظي باشند.

حفظ آراستگي :
اما مسئله ديگري که مي توان آنرا از وظايف مشترکميان زن و شوهر معرفي کرد موضوع آراستگي و نظافت است.زن و مردي که با يکديگر پيوند زوجيت دارند بايد به اين نکتهتوجه کنند و تلاش کنند که همواره آراسته و مرتب باشند. به خاطر داشتهباشيد که دين مبين اسلام به خوش بو معطر بودن زن و مرد در نزديکديگر، سفارش اکيد کرده است. اينکه آراستگي زن و شوهرهمواره در بين آنها رعايت شود، موضوعي ممدوح و پسنديده است.

اخلاق مداري :
همانطور که مي دانيد بحث اخلاق در ارکان ديني ما از جايگاهرفيعي برخوردار است. در جاي جاي متون ديني و کتاب آسماني ما قرآن، بهموضوعات و پندهاي اخلاقي اشاره شده و خوش خلقي از ملاک هاي بسيارمهم براي اهل بهشت معرفي شده است.آنچه مسلم است اينکه رعايت خلقنيکو در ارتباط ميان زوجين، موضوعي بسيار مهم است. هيچ يک ازهمسران نبايد در زندگي با بداخلاقي و ترش رويي، اوقات زندگيرا به کام طرف مقابل، تلخ کنند. متاسفانه بد زباني در ميان برخي اززوجين رواج دارد و نسبت به يکديگر از کلمات ناروا استفاده ميکنند که اين امر تاثير بسيار بد و زيانباري بر زندگي مشترکدارد.

در اين ميان ممکن است نسبت به يکديگر توهين کنند و به اينترتيب، عشق و محبت را در نظام خانواده کمرنگ کنند. بايد به زوجيناينطور گفت که حتي از بيان سخنان دلسرد کننده به يکديگرپرهيز کنند و سعي داشته باشند تا گفتگوهايخانوادگي آنها، از گرمي و صميميت برخوردار باشد.

بهانه جويي را کنار بگذاريد! :
برخي از زوجين دائما نسبت به هر چيزي بهانه مي گيرند.مثلا يک مرد بهانه جو با بهانه گيريهايش، زندگي را به کامهمسر و فرزندانش تلخ مي کند و زن بهانه گير هم همين کار را باشوهر و فرزندان خويش انجام مي دهد. اما آنچه مشخص است اينکهاگر هر دوي زن و شوهر بخواهند به بهانه گيريبپردازند، زندگي مشترک آنها تداوم نمييابد. هر يک از زن و مرد در زندگي مشترک بايد به اين نکتهتوجه داشته باشند که اگر هر کسي بخواهد به دنبال عيوبديگران باشد، فهرستي طولاني از اين موضوع پديد مي آيد وبنابراين نبايد نسبت به هر چيزي بهانه گيري کرد ولازم استاز کنار برخي از مسائل عبور کرد تا شيريني زندگي براي زوجيناحساس شود.

حذف خواستههاي بي جا :
در موارد بسياري مشاهده مي شود که زن و شوهر، انتظارات و خواستههاي بي جايي از يکديگر دارند. اين در حالي است که احتمال دارد هريک از طرفين نتواند خواسته طرف مقابل را اجابت کند.

به يادداشته باشيد که توانايي هر فردي با توان مادي و جسمي اوسنجيده نمي شود. قدرت روحي و معنوي افراد با يکديگر متفاوت است واز توان مادي مهمتر است. برخي از افراد واقعا توان انجام برخي ازکارها را ندارند و طرف مقابل آنها بايد به اين نکته دقت داشته باشد وخواسته هايش را در حد توان طرف خود، هماهنگ سازد.

اين که گفته اند :" خواستن توانستن است"، سخن درستي است و"داشتن(زور و پول)، توانستن نيست".
باور، سليقه، فرهنگ، عادت، هنر و تجربه، از جمله عناصرمعنوي هستند که در شکل گيري توانمندي هر کس موثر مي باشند.

آسموني

0

ازدواج‌ بدون رابطه جنسی؟!