ازدواج بدون رابطه جنسي؟!




از راههاي درمان سردمزاجي جنسي آقايان ميتوان به بهبود سبک زندگيمثل ورزش کردن، مصرف نکردن سيگار و موادمخدر، رژيم غذايي مناسب،توجه به معنويت و .... نام برد.

يکي از مهمترين مولفههاي زندگي مشترک، ارتباط جنسيسالم و رضايتبخش در زندگي زناشويي است. با توجه به اهميتخانواده در جامعه ايراني و نقش سلامت جنسي زوجين در تداوم و عملکردمثبت خانواده و پيشگيري از ايجاد مشکلات زناشويي، توجه بهارتقاي سلامت جنسي در سطوح مختلف فردي و اجتماعي حائزاهميت است.
اهميت پرداختن به موضوعهايي مانند آموزش سلامت جنسي به زوجهاي درآستانه ازدواج، آموزش پيشگيري از بيماريهاي مقاربتي و ايدز،پيشگيري، مشاوره و درمان اختلالات جنسي و ناهنجاري دررفتارهاي جنسي و جلوگيري از رفتارهاي پرخطر جنسي وجلوگيري از آزار و خشونتهاي جنسي، امروزه بيش از پيش نماياناست. بايد توجه کرد سلامت جنسي فقط منحصر به دوران باروري افرادنميشود، بلکه از دوران جنيني و بدو تولد تا زمان مرگ در زنان ومردان اهميت دارد، بنابراين در همه مراحل زندگي بايد به جنبههايمختلف سلامت جنسي افراد و پيشگيري و درمانرفتارهايي که بر آن آثار نامطلوب دارد، پرداخته شود.

بر همين اساس، اختلالات جنسي نيز به نبود توانايي جنسي يا بيماريهايخاص اطلاق ميشود که حتي شامل بيماريهاي مسري خطرناک ازجمله ايدز وهپاتيت نيز ميشود. در سلامت جنسي، فرد علاوه بر خود در قبالديگري نيز مسئول است. آنچه در بحث سلامت جنسي بيشاز هر چيزي از اهميت بسيار برخوردار است، توجه به مساله آموزشاست. ارائه آموزشهاي صحيح در مورد سلامت جنسي در جامعه ميتواند ثمراتارزشمندي از جمله احترام به خود و ديگران، رشد جنسي سالم، کسبهويت جنسيتي سالم، روابط مناسب بينفردي، تصوير مثبت از خود، روابطسالم زناشويي و ايجاد بهداشت رواني را به دنبال داشته باشد و از بروزمشکلاتي همچون انحرافات جنسي، سوءاستفادههاي جنسي، مشکلاتزناشويي و رفتارهاي پرخطر جلوگيري کرد.

سردمزاجي?آقايان
بيماريهايي مانند افسردگي، اضطراب، ديابت و بيماريهاي قلبي ـعروقي، جراحيهاي لگني، سرطانها، مشکلات غده تيروئيد، برخي ازبيماريهاي عصبي و... از ? بيماريهايي است که باعث سردمزاجي ميشود.
خبر خوب اين است که بيميلي جنسي خصيصهاي نيست که با انسان زاييده شودو تا دم مرگ باقي بماند. فردي که احساسات جنسي ندارد ممکن استفقط به اين علت باشد که تاکنون با نوع تحريکي که در او واکنش به وجودميآورد، مواجه نشده است. علل بيميلي جنسي در مردان هرچه که باشدنيازمند بررسي و درمان بموقع است. بيميليهاي جنسي در مردان را بخوبيميتوان با شناسايي و رفع علل زمينهساز آن درمان کرد. نکته مهم دردرمان بيميلي جنسي مردان اين است که مبتلايان به بيميلي جنسي نبايدخودسرانه به دارودرماني اقدام کنند، زيرا علاوه بر عوارضي کهاينگونه داروها در صورت مصرفي بيرويه دارند، گاه به علتبيتوجهي به منشأ بيميلي جنسي بياثر خواهند بود يا بهصورت مقطعي اثرميکنند. نکته مهم ديگر اينکه فرد مبتلا به بيميلي جنسي نبايد بهاين اختلال? بيتوجه باشد، زيرا ترک يا کاهش روابط زناشويي به علت ايناختلال، شدتبيميلي جنسي را افزايش ميدهد و فرد را در آينده بهبحرانهاي جدي زندگي زناشويي دچار ميکند.

از راههاي درمان سردمزاجي جنسي آقايان ميتوان به بهبود سبک زندگيمثل ورزش کردن، مصرف نکردن سيگار و موادمخدر، رژيم غذايي مناسب،توجه به معنويت، همچنين انجام مشاوره با روانپزشک جهتشناسايي علل احتمالي اختلال و تعديل يا از بين بردن عوامل موثر مثلاتنظيم داروهاي مصرفي به کمترين ميزان موثر يا درمانهاي دارويي باداروهاي ضدافسردگي اشاره کرد.

سرد مزاجي?خانمها
سرد مزاجي خانمها را ميتوان از زاويههاي مختلف مورد بررسي قرار داد؛از جمله زواياي فيزيکي، فيزيولوژيکي و رواني.
بسياري از خانمها از نداشتن تمايلات جنسي رنج ميبرند. اين مشکل در هرنژاد و کشوري شايع است. چون سرد مزاجي جنسي در خانمها معمولا بهمجموعهاي از روشها و شيوههاي غلط در زندگي روزمره نيز ميتواندمربوط شود؛ به همين دليل براي درمان اين عارضه در خانمها بايد به صورتهمهجانبه تمام موارد از جمله مسائل هورموني، بيماريهاي مختلف، نوع روشزندگي و عوامل مختلف رواني مانند استرس در زندگي روزمرهتوسط متخصص مربوط? بررسي شود تا بتوان با درمان عوامل زمينهاي، تغييردر برخي ? روشهاي غلط يا اصلاح شيوههاي مختلف رفتاري در خانم مبتلا،اين عارضه را درمان کرد. همچنين توجه به عوامل ديگر مثلبالا رفتن سن، بارداري، يائسگي و مصرف برخي از داروها که کاهشتمايل جنسي از عوارض آن ميتواند باشد، در بروز اين عارضه موثراست.

يکي از روشهاي درماني موثر در سرد مزاجي خانمها، آموزشروشهاي صحيح در شيوه زندگي و ارتباط با همسر است. تعديل و تغييرشيوه زندگي عبارت است از ورزش کردن مرتب، استراحت کافي و آموختنروشهاي کنترل استرس. روش ديگر درمان عارضه سرد مزاجي خانمها،تجويز برخي داروها توسط پزشک معالج است. درمانهاي دارويي از جملهاستفاده از هورمونهاي زنانه استروژن و پروژسترون در خانمهايي کهدچار مشکلاتي در ارتباط با اين دو هورمون مهم زنانه هستند، يکياز روشهاي درمان سرد مزاجي خانمهاست. به هرحال، بيميلي جنسي زنان هردليلي که داشته باشد، نياز به رسيدگي و اقدام فوري و رفع موانعلذت و نشاط جنسي آنها دارد؛ چرا که مشکلات جنسي، به طوري مرموز وناخواسته بر تفاهم زندگي زناشويي تاثير ميگذارد و روابطغيرجنسي را هم دستخوش تلاطم و آشفتگي ميسازد.
يادمان باشد مراحل سختي و ضعف همسر ما در زندگي، بهترين فرصتبراي تحکيم عشق و علاقه و پايهگذاري روابطي تا ابد صميمي ورضايتبخش خواهد بود، مردي که زيرک و باهوش باشد زماني که همسرش دروضعيت نامطلوبي به سر ميبرد، با کمککردن به همسر خود و ابراز همدردي،بهترين استفاده ممکن را ميکند.

حداقل رابطه زناشويي
ازدواجهاي فاقد رابطه جنسي اين روزها گريبانگيرخانوادههاست، اما اين پرسش مطرح ميشود که واقعا چه ميزانرابطه جنسي طبيعي به حساب ميآيد؟ کارشناسان مسائل جنسي تمايلچنداني براي تعيين حد کفايت رابطه جنسي ندارند، چون باعثميشود خيلي زوجها فکر کنند رابطه جنسيشان کافي نيست يا خيليهايديگر تصور کنند که بيش از حد رابطه جنسي دارند. اما همه آنها براين نکته اتفاق نظر دارند که کمتر از ده مرتبه رابطه جنسي در سال،ازدواج بدون رابطه جنسي به حساب ميآيد و يک تا دو مرتبه رابطه در هفتهمتوسط ميزان رابطه جنسي به شمار ميرود.

طبق نظريات کارشناسان در اين زمينه اگر دو طرف ميل زياد جنسيداشته باشند، برقراري اين رابطه با تعداد دفعات بالا با فراهم کردنشرايط مناسب هيچ مشکل و عوارضي نداشته و فقط ميتواند به دليلمصرف انرژي بالا فرد را خسته کند که اين موضوع بايد با استراحت والبته تغذيه خوب و لازم جبران شود تا به ضعف افراد منجر نشود،همچنين تعداد دفعات بالاي رابطه باعث کمبود موقتي اسپرم درمردان يا به نوعي عقيمي موقت شود که اين موضوع با کمي وقفه در برقراريرابطه حل شده و به صورت طبيعي باز خواهد گشت.
توصيه کارشناسان در اين زمينه همواره رعايت اعتدال بوده و به زوجينمخصوصا آنهايي که بتازگي ازدواج کردهاند، پيشنهاد ميکنند کهاز کميت روابط خود کاسته و سعي کنند تا در هرباري که رابطه برقرارميکنند، بهترين لحظات را در کنار هم داشته و آن را خاطرهانگيزکنند. اما آنچه که همه بر آن اتفاق نظر دارند اين است که روابطزناشويي به دلبستگي بيشتر زوجين ميانجامد، به حفظ و ارتقاي سلامتجسمي و رواني مرد و زن نيز کمک ميکند، افزون بر اين روابط جنسي مستمرو منظم زوجين با ايجاد آرامش فکري و رواني و کاهش اختلاف و منازعاتخانوادگي در تربيت صحيح فرزندان نيز اثر گذار است.

تبليغات ماهوارهاي?? فرصتي براي افراد سودجو
اين روزها بسياري از مردم که از انواع اختلالات جنسي شايع رنج ميبرند،بيآنکه بتوانند راه علاجي براي آن پيدا کنند، به دلايلفرهنگي و اجتماعي، بيماري خود را مسکوت نگه ميدارند و ازعواقب آن که گاهي طلاق است، غافل هستند. طبيعي است در اين شرايطچون عامه مردم به کارشناسان و متخصصان دسترسي ندارند عملا منبعکسب آگاهي آنها رسانههاي ماهوارهاي يا مجلات زرد خواهد بود کهبيشتر داروهاي غيرمجاز و ممنوع از طريق همين رسانهها تبليغ ميشوند.حقهها و نيرنگهاي اين شبکهها تمامشدني نيست، اما کم نيستندافرادي که گول شبکههاي ماهوارهاي را نميخورند و معتقدند هردارويي بايد بهوسيله پزشک و پس از معاينه و تشخيص تجويزشود. شبکههاي ماهوارهاي براي متقاعد کردن اين افراد حربههايي دارند،آنها با معرفي دستگاههاي توانبخشي جنسي، القا ميکنند که با خيالراحت ميتوان از اين کالاهاي پزشکي استفاده کرد.

مشکل از آنجا شروع ميشود که ما نياز جنسي را بهعنوان يکضدارزش در جامعه مطرح کردهايم، بديهي است وقتي آموزش لازم در اينزمينه به اشخاص داده نشود، معمولا افراد اطلاعات خود را در اين زمينهاز راههاي ديگري مثل ماهواره و بعضي سايتهاي اينترنتي غيرمجازجستجو خواهند کرد. عدهاي نيز از اين خلأ اطلاعاتي در زمينه مسائل جنسياستفاده و در سايتهاي اينترنتي و شبکههاي ماهوارهاي در رابطه با درمانمسائل جنسي يا تقويت ميل جنسي داروهايي را ارائه و روشهاي درماني خاصيرا مطرح ميکنند که اين داروها ضمن سرازير کردن سود سرشاري به جيبمتوليان خود در بهترين حالت روي بدن مبتلايان به اين اختلالات بياثراست و در مواردي هم که شيوع زيادي دارد، عوارض جدي فيزيکي و رواني رادر درازمدت يا کوتاهمدت بر مصرفکنندگان آن ميگذارد. ضمناينکه بايد دانست اکثر اين داروها از لحاظ علمي مورد تحقيق و تائيدقرار نگرفتهاند، بنابراين ترکيبات و عوارضشان ناشناخته و نامعلوماست.
بازار به صورت غيرعلمي حل مشکلات جنسي را در دست گرفته است ونظارت کافي نيز در اين قضيه وجود ندارد. به بيان ديگر بازار،تقاضاهاي جنسي افراد را بخوبي درک کرده است؛ اما اغلب راهکار نادرستيرا ارائه ميدهد، در حالي که بايد مديريت اين مشکلات را تيمهاي تخصصي وبه صورت بين رشتهاي به عهده داشته باشند.

طلاقهاي ناشي از نابسامانيهاي جنسي
زن و مرد، هنگامي که از ناتواني يا کم تواني جنسي يکديگرآگاه شوند، روحيه سازگاري آنها کاسته ميشود و با جرقهاي ازناملايمات کوچک زندگي، رودرروي يکديگر قرارميگيرند. در اين ميان، عشقورزيهاي اوايل زندگي براي آنهاحسرتي تمام نشدني ميشود که متاسفانه برخي به دنبال تجربهاي جديد،زندگي خود را ميبازند؛ درحالي که با آگاهي از علت بيميلي وپيگيري درمان آن، براحتي ميتوان به نشاط و شادي هميشگيدر زندگي زناشويي دست يافت و از روابط زناشويي لذت برد.

حتما شما هم اين آمارها به گوشتان خورده که علت 60 درصد طلاقهادر ايران مسائل جنسي و مشکلات زناشويي است. البته در شهرهاي بزرگاين آمار بيشتر است، اما واقعا منظور از مشکلاتجنسي چيست؟ اين درصد بالاي طلاق دقيقا به چه چيزبرميگردد؟ اختلالات زناشويي و مشکلات جنسي موضوعات در هم تنيدهاياست، يعني نميتوان مرز مشخصي براي آنها در نظر گرفت. وقتي زن وشوهري در کنار هم باشند و مشکلات رفتاري داشته باشند، قطعا اين مشکلاتبر روابط جنسيشان تاثير ميگذارد؛ همانطورکه در صورت وجود مشکلاتجنسي در روابط زناشويي افراد، مشکلات رفتاري نيز به وجود ميآيد.
دکتر فردوسي در اين باره ميگويد: خيلي از زوجها آگاهي کافيدرباره اينکه رابطه جنسي يک نياز فيزيولوژيک طبيعي است وبايد توسط همسران برآورده شود، ندارند و فکر ميکنند اگر يکي ازدو طرف به هر دليلي دچار سرد مزاجي يا ناتواني جنسي است نبايدهيچ مشکل خاصي به وجود آيد حال آن که اگر اين مشکلات حل وبيماري يکي از زوجين درمان نشود در مواردي باعث طلاق عاطفي، انحرافهمسران و در نهايت طلاق ميشود.
به طور کل، مشکلات يک زوج بيشتر مربوط به تمايلات جنسي است تا انجامرابطه جنسي. ميل هيچ زوجي براي رابطه جنسي هيچوقت همزمان وکامل نيست. رمز کار اين است که دو طرف بتوانند اين موضوع را بين خودحل کنند. خيلي وقتها طرفي که ميل کمتري به رابطه جنسي دارد، احساسميکند که در هر بار رابطه جنسي مورد سوءاستفاده قرار گرفته است وطرفي که ميل بالاتري دارد هميشه از رابطه جنسي محروم است وهمين مساله دعواها و جدالهاي بين آنها در مورد رابطه جنسي را بيشتر وبيشتر ميکند. اينجاست که رابطه بين آنها کم کم از بين ميرود و وقتيديگر رابطه جنسي در کار نباشد، محبت و عاطفه معمولي بين آنها هماز بين ميرود: آن گرفتن دستها، خنديدن به لطيفههاي يکديگر،نشستن کنار هم روي يک نيمکت و... پايان مييابد و وقتي روابط تااين حد خشک ميشوند، بيوفايي و سرانجام طلاق پديد ميآيد.

بيبندو باري و عواقب آن
بيبند و باري جنسي به هرگونه رفتار پرخطر جنسي خارج ازچارچوب ازدواج و زندگي زناشويي ميگويند؛همچنين هرگونه تماس جنسي که در آن فرد از سلامت خود يا شريکجنسي خود آگاه نباشد از رفتارهاي پرخطر جنسي محسوب ميشود؛مشکل از اينجا ناشي ميشود که آگاهي از سلامت خود يا ديگرانبراحتي امکانپذير نيست. به عنوان مثال در حدود ?? درصد افراد HIVمثبت از آلودهبودن خودشان اطلاعي ندارند. از طرف ديگر منفي بودنآزمايشات تشخيصي در ابتداي آلودگي با HIV نميتواند دليل سالمبودن فرد باشد زيرا نتيجه اين آزمايشات، در اوايل دوره آلودگيمعمولا منفي ميباشد. پس چاره چيست؟

پايبندي به اصول اوليه اخلاقي و محدود کردن مسائلجنسي خود فقط و فقط به ازدواج و دوري از هرگونه رفتارپرخطر جنسي مانند: داشتن شرکاي جنسي متعدد، تماسهاي جنسينامعمول، مصرف الکل، مواد مخدر يا روانگردان قبل از برقراري تماسجنسي و تماس جنسي محافظت نشده ميتواند هم خود فرد و همسرش را ازبيماريهاي ناشي از بيبند و باري جنسي محافظت کند. علاوه بر آن بايدبراي پيشگيري از HIV و ايدز در جامعه رفتارهاي جنسي سالم رابه افراد بويژه نوجوانان و جوانان آموزش داد.
در کل عوامل متعددي در سلامت خانواده و ثبات و پايداري آن نقشدارد که از جمله مهمترين آنها ميتوان به مسائل جنسي زوجين اشاره کرد،روابط جنسي در صورتي که مسئولانه، در چارچوب خانواده وبرطرفکننده نيازهاي جنسي و عاطفي زن و شوهر باشد سهم موثري در دوام وقوام خانواده دارد و مانع از فروپاشي اين نهاد مقدس ميشود.

تاثير رابطه جنسي بر سلامت زوجين
دانشمندان دلايل زيادي را مطرح کردهاند که نشان ميدهد رابطه زناشوييفقط يک کار لذتبخش روزمره نيست، بلکه در طول اين رابطه هورمونهايي دربدن زن و مرد آزاد ميشوند که ميتواند در بالا بردن سطح سلامت عموميشانبسيار مفيد باشند.
رابطه جنسي، استرس را تسکين ميدهد. کارشناسان طي تحقيقات به اين نتيجهرسيدهاند که يک مزيت بزرگ رابطه جنسي سالم، پايين آوردنفشار خون و به طورکلي کاهش استرس است. رابطه جنسي، سيستم ايمني بدن راتقويت ميکند، يک يا دو بار رابطه جنسي در هفته با سطوح بالاتري از يکنوع آنتيبادي ارتباط دارد، که ميتواند افراد را از سرماخوردگي وعفونتهاي ديگر محافظت کند. همچنين رابطه جنسي کالريميسوزاند، افزايش دهنده سلامت قلب و عروق است آن چنان که خطرابتلا به حمله قلبي منجر به مرگ را در مردان به نصف کاهش ميدهد.رابطه جنسي، عزت نفس را تقويت ميکند، صميميت را افزايش ميدهد، درد راکاهش ميدهد همچنين خطر سرطان پروستات را کم ميکند و کمکميکند خواب بهتري داشته باشيد.

کارشناسان سلامت جنسي معتقدند يک رابطه زناشويي مثبت وسالم، علاوه بر تداوم زندگي زناشويي و محکم کردن بنيان خانواده،باعث ترميم سريعتر زخمها ميشود. همچنين افرادي که ازدواج کردهاندو رابطه زناشويي رضايتمندانهاي را با همسرشان تجربه کردهاند، دردرازمدت کمتر بيمار ميشوند طول عمر آنها نيز بيشتر از مجردها و افرادياست که به روابط زناشوييشان توجهي ندارند.

کلينيکهاي سلامت جنسي
سازمان جهاني بهداشت سلامت جنسي را اينگونه تعريف ميکند: سلامتجسماني، رواني و اجتماعي مربوط به فعاليت جنسي، نه صرفا نبود بيماري،اختلال عملکرد يا معلوليت. سلامت جنسي نيازمند نگرش مثبت به اينموضوع است و شامل بهرهمندي افراد از رابطه جنسي رضايتبخش، مطمئن،بيخطر و دور از اجبار و خشونت است. سلامت جنسي رويکردهاي مختلفزيستپزشکي، باليني، آموزشي، بهداشتي، اخلاقي و حقوقي دارد.همچنين موضوعهايي مانند فيزيولوژي و کالبدشناسي باروري و جنسي درانسان، مشکلات جسماني در زنان و مردان مربوط به رابطه جنسي، بيماريهايمقاربتي و پيشگيري از آنها و رفتارهاي جنسيو اختلالهاي جنسي زناشويي را دربرميگيرد.

وزارت بهداشت چند سالي است در راستاي توجه به سلامت خانوادهاقدام به افتتاح کلينيکهاي سلامت جنسي در برخي بيمارستانها کرده است؛هر چند کلينيکهاي سلامت جنسي در تهران، قم و اردبيل راهاندازيشده و به بهبود روابط زوجين و در نتيجه سلامت خانواده کمک ميکند، امابسياري از مردم از وجود آن بيخبرند يا اصلا نميدانند که ميتوانند برايحل مشکلات جنسي به اين مراکز مراجعه کنند، سلامت جنسي براي تماميافراد جامعه مهم است، در اين کلينيکها که براحتي براي تمام متقاضيانقابل دسترسي است، تلاش شده براي بسياري از مشکلات مربوط به بهداشتجنسي افراد راهحلي ارائه شود، عدم اطلاعرساني صحيح در اين زمينه موجبشده است افراد يا از مشکلات جنسي خود آگاه نباشند، يا آگاهباشند و ندانند در کجا بايد آن را مرتفع سازند يا اينکه از ورود بهاين مراکز احساس شرم کنند. تيم تخصصي در اين مراکز شاملروانپزشک، مشاور خانواده، متخصص بيماريهاي عفوني، متخصصپزشکي اجتماعي، متخصص زنان و زايمان، اورولوژيست، آندرولوژيست ومتخصص غدد است که با همکاري بين رشتهاي به ارائه مشاوره و انجام خدماتتشخيصي و درماني ميپردازند. مرکز سلامت روان وزارت بهداشت درصدداست تا در هر دانشگاه علوم پزشکي کلينيک سلامتجنسي خانواده تاسيس کند، البته تعداد مراکز مشاورهاي، آموزشي ودانشگاهي کشور، اکنون اندک است و اين مراکز نميتوانندپاسخگوي نياز مراجعان باشند.
عصرايران

0

آشنایی با بعضی علائم در زندگی زناشویی