معجزه اي آشنا در زناشويي













معجزه اي آشنا در زناشويي

يکي از ساده ترين و درعين حال ارزشمندترين نياز بشر که مي تواند بستريرا براي ارضاء و يا ارتقاء و پرورش نيازهاي برتر و خود شکوفاييفرد فراهم آورد نياز به مورد محبت واقع شدن و محبت دادن بهديگران است.
مهر ورزيدن و محبت ديدن،از آن نوع نيازهايي است که تجلي آن را به صورتهاي گوناگون در همه انسان ها مي بينيم، نزديک شدن و صميميشدن با ديگران، وابستگي به گروه يا حزبي خاص، افزايش ورغبت به درمان هاي گروهي، وقت گذراني هاي گاهغيرسازنده در مجالس جشن و مهماني و حتي روي آوردن بعضي از نوجوانان بهدسته هاي بزهکار،... نمودهايي از اين نياز اساسي است. اگر مطمئنباشيم کساني هستند که ما را دوست دارند، در هجران و دوري مااندوهگين مي شوند وبا ديدارمان قلبشان مي تپد و آثارشادماني و شعف در چهره آنها پديد مي آيد، اگرگرماي محبتي در خانه دلمان احساس کنيم و روشنايي تعلق و مهري رادر زواياي جان و ضميرمان ببينيم، در برابر سيل بنيان کن حوادثزندگي استوار مي مانيم و مقاوم و نستوه روي صخره هاي بلند مشکلاتمي ايستيم.
از سوي ديگر ثابت شده است که ريشه آسيب هاي رواني وناسازگاري هاي اجتماعي در ارضا نشدن اين نياز يعني نياز به محبتو تعلق پذيري است. بدين معني که اگر مادري به خاطر بحرانهاي روحي و خانوادگي اش نتواند به دلبستگي طبيعي فرزندشپاسخ دهد، اگر کودک از مهر و دوستي خواهر و برادر وهمسالانش محروم باشد، اگر به دليل نقل مکان هاي مداوم، ترکگفتن زادگاه يکه و تنها بماند و خار غربت و بي کسي در جانشنشيند... آسيب پذيري اش در برابر فشارهاي رواني و کژکاري هاياخلاقي زياد مي شود و از جاده تعادل و ثبات دور مي ماند.

همان طور که در سطور بالا عنوان شد، خانواده نقش بنياديني در ارضاء ويا عدم ارضاء اين نياز دارد و از آنجايي که مهمترين مولفه هاي سازندهيک خانواده موفق، اعضاي آن بالخص زن و شوهر مي باشند بايستي توجه ايويژه بدان مبذول داشت.
روان شناسان معتقدند سلامت ارتباط زن و شوهر بستري را براي پرورشصحيح و بهداشت روان ساير اعضاي خانواده و فرزندان فراهم مي آورد

بدين سان است که در اين يادداشت بر آن شديم که به نياز محبت و مهرورزيدن في مابين همسران بپردازيم و تدابيري را براي بهبود وارتقاء اين عامل مهم موفقيت زناشويي و متعاقب آن موفقيت خانوادگيپيشنهاد دهيم.



براي ارضاء اين نياز همسر خود خوبست به نکات زير توجه داشتهباشيد:

* صميميت را چاشني زندگي کنيد و به جاي اينکه در مقابليکديگر بايستيد به موازات يکديگر حرکت کنيد و به «ما شدن»بينديشيد. بال پرواز يکديگر باشيد.
* سعي کنيد، رفتارتان مثل روزهاي اول آشنايي باشد. نخستين روزهايآشنايي را همواره به ياد داشته باشيد.
* هراز چند مدت به همسرتان بگوييد که دوستش داريد. اين نکتهرا مردان بايد بيشتر رعايت کنند.
پيامبر اکرم (ص) فرموده است: «قول الرّجل للمرأه إنّي اُحبّک لايذهبُ من قلبها أبداً: (1) اگر مردي به زنش بگويد دوستتدارم اين سخن هيچ گاه از ياد و خاطر زن نمي رود!».

* محبت خود را با تقديم هدايايي هر چند به ظاهر کم بها نشاندهيد. در روز تولد همسرتان سالروز عقد يا ازدواجتان، روز زن، روز مرد(پدر)، اعياد معروف مذهبي، نوروز،... مي توانيد با دادن هديه،مهر و عشق خودرا يادآور شويد. نوشته اي زيبا و مهر آميز، اما نه اغراقگونه، در آغاز کتابي که پيشکش مي کنيد، ماندگارترينيادگارهاست.
معجزه اي آشنا در زناشويي

* در طول روز که از همسرتان دور هستيد، به خصوص در زمان مسافرتاگر مي توانيد روزي يک بار به او تلفن بزنيد و حالش رابپرسيد، به خصوص در شرايطي که بيمار است و يا اگر خبر جالبو خوشايندي داريد.
* بعد از بازگشت از مسافرت براي همسرتان هديه بياوريد.
* اگر منتظر او هستيد که از مسافرت برگردد، خانه را و خودرا بياراييد و با اشتياق آماده ورودش باشيد.
* سعي کنيد هميشه چهره اي گشاده و شاد داشته باشيد. خوشروييمحبت آفرين و مهرافزا است.
* روابط زناشويي خودرا با محبت و رعايت جانب او برقرار سازيد.
* اگرهمسرتان ناراحت است به احساسش احترام بگذاريد.
* هر وقت به تنهايي احتياج داريد و ميخواهيد با خودتان خلوت کنيد، بهاو بگوييد که ميخواهيد مدت کوتاهي تنها باشيد و به زودي پيشاو برخواهيد گشت.
* وقتي که ديگر نيازي به تنهايي نبود و پيش او بوديد، بابياني صميمانه به او علت ناراحتي خود را بگوييد و او را مطمئنسازيد که تقصيري متوجه ي او نبوده است.
* در زمان بيماري و ناتواني، با همه مهر و توان و شکيبايي از اوپرستاري کنيد.
* هيچ گاه زن يا مرد ديگري را با همسرتان مقايسه نکنيدو بذر ترديد «با يک دل دو دلبر داشتن» را در قلب و جان اونيفکنيد!

با هم طوري صحبت کنيد که از خواستههاي يکديگر به خوبي آگاهشويد.
در هفته، ساعاتي را براي قدم زدن با هم، خريد با يکديگر، رفتن بهمهماني يا تفريح، ... اختصاص دهيد. خصوصاً اگر هر دو در بيرون ازخانه شاغل هستيد، با برنامه ريزي، ساعاتي از هفته را به هم اختصاصدهيد

* سعي کنيد حال و احساس او را درک کرده و بعد حرف بزنيد. مثلااگر حالش خوب است، بگو امروز خوشحال به نظر ميرسي و يااگر سرحال نبود بگو «فکر ميکنم خسته هستي».
* به مردها توصيه مي شود با همسر خود سخن بگويند و از سکوت درکنار او بپرهيزند. زن ها سخن گفتن را نشاني از محبت ميدانند و خود با هر کسي صميمي تر باشند، بيشتر سخن مي گويند.
* از همديگر نظرخواهي کنيد.

* در زمان ناراحتي و حتي در اوج درگيري و دعوا مواظب باشيد از بهزبان آوردن کلماتي نظير «از تو خوشم نمي آيد» «دوستت ندارم» «از اولتو را نمي خواستم»... خودداري کنيد و با اين جملات رنج آور،پيوند مقدس خود را سست و زخمي نسازيد.
معجزه اي آشنا در زناشويي

* در جمع و ميهماني ها به او بيشتر از سايرين توجه کنيد.
* در حضور ديگران به او احترام بگذاريد از خوبيهايش تمجيدکنيد.
* به کارهاي روزانه همسرتان علاقه نشان بدهيد، و از کارهايي که انجامميدهد سوال کنيد.
* وقتي خسته است به او کمک کنيد.
* آقايان بهتر است به کارهاي منزل رسيدگي کنند و اگرچيزي احتياج به تعمير دارد را انجام دهند و از همسرشانبپرسند، کاري هست که بتوانند انجام دهند.
* وقتي همسرتان کاري را برايتان انجام ميدهد ، تشکر خود را بياننمائيد.
* در هفته، ساعاتي را براي قدم زدن با هم، خريد با يکديگر، رفتنبه مهماني يا تفريح، ... اختصاص دهيد. خصوصاً اگر هر دو در بيروناز خانه شاغل هستيد، با برنامه ريزي، ساعاتي از هفته را به هم اختصاصدهيد.
* سفرهاي کوتاه دو نفره را در زندگي تان ترتيب دهيد.

* سعي کنيد در بيرون رفتن از منزل، لباس هر دوي شما مرتب و شيکباشد.
تبيان
کتاب:شيوه هاي ارتباط موفق زوجين/سايت همدردي

0

هفت دلیل خیانت زنان