خيانت، مد شده است













خيانت، مد شده است

در حال حاضر روابط زن و مرد در جامعه بايد آسيبشناسي شوند تا بفهميممسايلي مانند خيانت كه در روزنامه ها و در مراكز مشاوره ديده مي شودچگونه پيش آمده است. به عنوان يك مشاور تاكيد ميكنماكثر مراجعاني كه نزد روانشناسان ميروند مسايلي نظير ارتباط با فرديغير از همسرشان را مطرح ميكنند.
در روزنامهها نيز چنين حوادثي را كه گاه منجر به جنايت شدهبه وفور ميتوان ديد و به نظر ميرسد اين نوع روابط كه جامعه وفرهنگ نام خيانت را براي آن انتخاب كردهاند به نوعي مد يا مسريشده است. اينكه خيانت در جامعه وجود دارد يك حقيقت است و بايدبپذيريم اين رفتار و تنوع طلبي در اكثر مواقع از سوي مردان شروعشده. تشويق مردان يا دادن آزادي به آنها براي داشتن روابط متعدد باعثاز بين رفتن قبح خيانت و عصيان زنان شده است.
در گذشته زنان با تفكر سنتي خيانت مردان را تحمل ميكردند و اسمگذشت و فداكاري روي اين رفتار گذاشتهاند، اما در حال حاضرتكرار خيانت از سوي مردان باعث شده زنان فكر كنند ديگر نيازي بهنجابت نيست و رفتار متقابل را پيشه ميكنند. درواقع تفكر سنتي«خوب بودن» از بين رفته و جايگزيني ندارد. ميتوان گفت ايناخلاق است كه از بين رفته و ضد اخلاق جاي آن را گرفته است. درپرونده اخير مردي، بعد از اطلاع از خيانت همسرش، مرد مورد علاقهاو را به قتل رسانده است. اين زن ادعا ميكند چون شوهرش معتادبوده و او را دوست نداشته، با فرد ديگري ارتباط برقرار كرده است،در حالي كه چنين دلايلي قابل قبول نيست چون در چنينشرايطي امكان طلاق براي زن فراهم است و اين شخص ميتواند با اثبات عسرو حرج يا گذشتن از حقوق شرعي خود طلاق بگيرد.
متاسفانه زناني وجود دارند كه به همسرانشان خيانت كردند و معتقدندچون همسرشان آنها را تامين ميكند پس بايد به زندگي بااو ادامه بدهند. بسياري از آنها ميتوانند جدا شوند اما فقر مالي درصورت مستقل شدن آنها را آزار خواهد داد.
در حال حاضر تعدادي از زنان در جامعه ما به آينده اميدي ندارند و بهدنبال فردي هستند كه به او تكيه كنند، آنها در واقع با ازدواج قصدتامين مالي خود را دارند. از طرفي اين ادعا كه من شوهرم را دوستنداشتم و به همين دليل خيانت كردم يك بهانه است، بهانهاي براي اينكهافراد شروع به پنهانكاري كنند. همانطور كه ذكر كردم تفكر خيانتبين برخي افراد يك مد و فرهنگ تبديل شده و چون قانون وفرهنگ چنين اجازهاي را به مردان داده است زنان نيز رفتارمتقابلي را انجام ميدهند اما چون محتاجترند، محتاطتر رفتارميكنند و طلاق نگرفتن را نشانه زيركي خود ميدانند. اين در حالياست كه همين رفتار منجر به جنايت ميشود. البته اين رفتار شامل مردانهم ميشود، مرداني كه در خانه همسرشان از بچهها مراقبت ميكند وخودشان بيرون از خانه با فرد ديگري رابطه دارند.
مردان جامعه به جاي اينكه دنبال زنان فرهيخته باشند در جستوجوي زنانيبا ظاهري زيبا هستند. همين باعث شده مردان دايم به فكر ظاهر بهترباشند تا خود را ثروتمندتر نشان دهند، مجموعه اين رفتارها زمينه رابراي خيانت و جنايت فراهم ميكند. در اين ميان همه افراد جامعه در بهوجود آمدن اين طرز تفكر سهيم هستند و من راهحلي براي آن پيشنهادنميكنم، چرا كه جامعه به طور خودكار مكانيسم دفاعي لازم راانتخاب ميكند.
به نظر من در حال حاضر نميتوان توصيهاي براي اصلاح جامعه داشت وتوصيهها تكراري شدهاند. اين در حالي است كه جامعه به سمت جهاني شدنپيش ميرود اما افراد ظرفيت، تفكر و آموزش لازم براي زندگيدر چنين جامعهاي را ندارند و دچار تضاد ميشوند.

در نهايت كارصحيح ، اين است كه زنان به لحاظ اقتصادي مستقل باشند تابا مردي كه دوستش دارند ازدواج كنند. اينكه ما بخواهيم جامعه را باپيشنهاد عوض كنيم نه تنها شدني نيست بلكه غيرعلمي هم هست.
سلامت نيوز
رابعه موحد/روان شناس و استاد دانشگاه
منبع :روزنامه شرق

0

معجزه ای آشنا در زناشویی