چگونه اشتباهات همسرم را به او بگويم؟

سوال مهمي که براي فرد در اين شرايط ايجاد مي شود، اين است که اين استکه آيا بايد اين مسئله را به روي همسرش بياورد يا از آنبگذرد؟

انسان جايزالخطاست! اين باور همه ي ماست؛ اما واقع به اين معني نيستکه به راحتي اشتباه کنيم؛ بلکه يعني هيچ انساني عاري از اشتباهنيست.


همه ما کم و بيش در زندگي اشتباهاتي داشته و داريم. مهم اين استکه درک کنيم چه اشتباهاتي کرده ايم و آنها را تکرار نکنيم. زن وشوهر در زندگي مشترک هم عاري از اشتباه نيستند. در واقعگاهي اين اشتباهات ما هستند که پايه هاي يک زندگيخانوادگي را به لرزه در مي آورند.
هنگام بروز اشتباهي از جانب همسرمان، لحن ما براي گفتن آنمي تواند تشديد کننده ي شرايط بد پيش آمده باشد؛ اما به هرحالمسئله اي است که بايد گفته شود.

آيا بايد اشتباهات همسرمان را به روي همسرمان بياوريم؟



يکي از مشکلاتي که زن و شوهر ها با آن روبه رو مي شوند، شرايطي است کهاشتباهي از جانب آنها رخ مي دهد و طرف مقابل شکل رفتار مناسب با آن رانمي داند. سوال مهمي که براي فرد در اين شرايط ايجاد ميشود، اين استکه اين است که آيا بايد اين مسئله را به روي همسرش بياورد يا از آنبگذرد؟
نکته ي ظريفي در اين تصميم گيري وجود دارد. گاهي اشتباهي کهاز همسرمان سر زده، عمدي نيست و همسرمان به عمد آن اشتباه را مرتکبنشده؛ بنابراين جداي از مساله ي ناراحتي پيش آمده، مهم است کهبدانيم همسرمان از آنجا که عمدي اين اشتباه را انجام نداده؛ پساشرافي هم به آن ندارد. يعني او نمي داند که اصلا کار اشتباهي انجامداده است.

در اين شرايط او حق دارد که بداند رفتار يا گفتارش درست نبوده؛چون اگر آن را تکرار کند و باعث ناراحتي ما بشود، نوعناراحتي شدت يافته ما از تکرار اين عمل اشتباه، او را مي رنجاند و اينتوقع هم در وي شکل ميگيرد که”من که نميدانستم اين کارم از نظر تواشتباه است”. پس بهتر است آنچه را حس مي کنيم ميتواندتکرارش ما را برنجاند و همسرمان هم از آن بي خبر است را حتما به اوبگوييم.

فضايي محترمانه براي گلايه
هنگام عنوان کردن اشتباهات همسرتان، ملايمت رفتاري و گفتاريرا فراموش نکيد. سر او داد نکشيد. با توهين يا کلمات نامناسب اشتباهشرا يادآور نشويد. تنها گفتن اين که ”من از اين کارت خوشم نيومد”کافي نيست و ممکن است زمينه ساز لجبازي هم بشود.
علت ناراحتي تان را عنوان کنيد تا اگر سوء تفاهمي ايجاد شده،برطرف شود. اگر همسرتان پي به اشتباهش مي برد، لازم نيستديگر ادامه بدهيد و موضوع را پشت سر هم تکرار کنيد.

وقتي اشتباهي عنوان شد و همسرتان آن را پذيرفت، آن را پايانيافته بدانيد و بار ديگر در مساله ي ديگر و اشتباهديگري که ربطي به اين موضوع ندارد، آن را پيش نکشيد.

با اشتباهات گروکشي نکنيد
متاسفانه وقتي اشتباه همسرتان را به رويش و آن را فراموش هم نمي کنيدو نمي بخشيد، جايي دوباره خودش را نشان مي دهد.
براي مثال، همسري در جايي که خودش اشتباه کرده، به جاي پذيرشاشتباه و تغيير و بهبود رفتارش، آن را مقابله به مثل با اشتباه قبليهمسرش عنوان مي کند و مسير اشتباهي از لجبازي را طي ميکند. بنابرايناشتباهات را به او بگوييد تا بابت آن ناراحتي خاصي را مدتها باخودتان حمل نکنيد و مانع ايجاد حس انتقام شويد.

اشتباه را با سرکوفت يکي نکنيد
متاسفانه لحن و روش ما مي تواند همه چيز را وارونه کند.گاهي تنها با تاکيد روي واژه اي يا بالا بردن صدا هنگاماداي جمله اي و … منظور سخن ما گم يا وارونه ميشود.

اگر ميخواهيد همسرتان را متوجه اشتباهي که مرتکب شده کنيد، آن رابه شکل بد منتقل نکنيد، سرکوفت نزنيد و لحن تحقيرکننده در پيشنگيريد. ضمن آن که بايد فرصت پاسخگويي به همسرتان همبدهيد و مانند نصايح والدين به کودکان، بحث را يکطرفه جلو نبريد.
شايد اين شما هستيد که اشتباه متوجه شده ايد و اين يکطرفه رفتنها ميتواند درنظر همسرتان خود راي بودن، استبداد و حتي روحيه ناسالم وترديدآميز بودن افکارتان را جلوه بدهد.

توبيخ نکنيد
اگر قصد داريد به همسرتان بگوييد کارش را اشتباه است، دروهله اي اول لحن مناسبي را انتخاب کنيد. هرگز از هر اشتباهي برايفرياد کشيدن سر همسرتان و ايجاد فرصتي براي دعواهاي خانگياستفاده کنيد. شما بايد اشتباه را و علت اين که چرا اشتباه است،به همسرتان شرح دهيد.
قرار نيست او را وارد جلسه محاکمه ي کوبنده اي کنيد. اطلاع رسانيمرحله ي اول کار است. به همسرتان بگوييد کارش اشتباه بود و برايشدليل بياوريد که به چه علت اشتباه است و چه تاثيري بر شمايا رابطه تان داشته. سپس دوستانه و با مهرباني از او بخواهيد کهدر رفتارش تجديد نظر کند.

0

چگونه در ازدواج دوم موفق باشیم؟