مردان هميشه از انتظاراتي كه از زنان دارند سخن ميگويند و برخياز زنان هم ميگويند توقع و انتظار دو طرفه است و نبايد فقط زن ازشوهر يا شوهر از زن توقع داشته باشد. برخي از انتظارات كه مردان اززنان دارند بجا و برخي كمي غير واقع بينانه است. همچنين برخي ازاين توقعات تا حدودي وابسته به جنسيت مردانه و بعضي هم وابسته بهفرهنگ است. از بين همه توقعاتي كه تقريبا مردان همه كشورها اززنان دارند برخي را كه به نظر خودم و از ديدگاه دانش روانشناسي،موجهتر و منطقيترند انتخاب كردهام تا در اين مطلب نظرتان را به آنهاجلب كنم. به اين انتظارات توجه كنيد:



يادتان باشد، مردها هيچوقت اشتباه نميكنند !
با آن كه زنان گمان ميكنند درگوش كردن به حرفها و احساسديگران مهارت دارند اما يکي از بزرگترين شکايتهاي مردها ايناست که زنان شنونده خوبي برايشان نيستند. احتمالا زنان به دليل شناختبيشتري كه روي همجنسان خود دارند گوش شنواتري نسبت به شكايات يادرد دلهاي زنها دارند ولي در مورد مردان، هنوز لازم است نكاتي را درنظر بگيرند. بايد به گوشهايشان بگويند مانند يك طلبكاركه به در خانه كسي ميرود تا پولش را بگيرد ، با مردان درارتباط باشند. بنابراين در زمان گوش دادن به حرفهاي همسرتان بهاين نكات دقت كنيد :

_ هنگاميکه مرد مشغول ابراز افکار و احساسات خود است صحبتهايش راقطع نکنيد
البته نشستن و حرف نزدن براي زنها در اين مورد سخت است چون آنهاهم دوست دارند احساسات خود را نشان دهند ولي اينکار به دلايل زيرمردها را ناراحت ميکند:

_ مردها بايد هنگام صحبت تمرکز کنند
خصوصا زماني که دارند از احساسشان حرف ميزنند. چون اينکاربرايشان خيلي هم سخت است. قطع کردن صحبت مرد باعث ميشود تمرکزش از بينبرود. مردها حين صحبت سکوت ميکنند تا احساسشان را نظم دهند.
اگر در اين ميان زن صحبت طولاني کند، مرد تمرکزش را از دستميدهد. مردها هدف مدار هستند و در آن واحد ميتوانند به يک موضوع توجهکرده و در مورد آن حرف بزنند. اما زنها دايره وار فکر ميکنند و در آنواحد ميتوانند در مورد چند مساله حرف بزنند. اما اينکار مردها راگيج ميکند. مردها نياز دارند که احساس کنند، کارها را درست انجامميدهند بنابراين وقتي شما صحبتشان را قطع ميکنيد گويي به آنهاگفته ايد : باز هم داري اشتباه ميکني! پس من تو را متوقفميکنم.
راه حل اين است كه بدون آنکه صحبت مرد را قطع کنيد، فقط گوش دهيدو مطمئن باشيد که حرفهايش را تمام کرده. مثلا ميشود پرسيد: آيامورد ديگري هم هست که بخواهي بگويي؟ بدين ترتيب تا آخر مطلبگوش شما همچنان طلبكار باقي ميماند.

_ گوشتان را طلبكار كنيد!
هر زني لازم است هنگامي که همسرش ميخواهد با احساسات خود ارتباطبرقرار کند، صبور باشد، عجله نكند و به او زمان لازم را براي اين كاربدهد. توجه داشته باشيد كه معمولا وقتي مساله ناخوشايندي پيشميآيد، احساسات انسان شش مرحله زير را (به ترتيب) در مقابل اين مسالهطي ميکند :
1 - خشم
2 - سرزنش و انزجار
3 - رنجش، غم و ياس
4 - ترس، نگراني و ناامني
5 - تاسف، درک و پذيرش مسئوليت
6 - هدف، راه حل
7 - عشق، تحسين و بخشش

وقتي انسان از چيزي ناراحت ميشود
با اولين سطح يعني خشم و رنجش روبرو ميشود ولي به تدريج اين مراحل راطي ميکند تا به پايينترين نقطه برسد. درست مانند اين كه سوارآسانسور شده است. نكته مهم در اين جا اين است كه زنان بايد حواسشانباشد كه آسانسور مردان در اين مورد از زنها کندتر حركت ميكند. مرداناغلب مدت زيادي در هر کدام از اين لايهها ميمانند و ابتداييترين لايههم برايشان، خشمگين و معذب بودن است. اين توقف طولاني در هر کداماز اين سطوح زنها را ناراحت ميکند.
اما اگر زني شناخت كافي روي مردها داشته باشد اين احساس ناراحتيرا با صبوري تحمل ميكند تا همسرش هم بتواند عبور موفقي از بحران ياناراحتي پيش آمده، داشته باشد. بنابراين اگر همسرتان بهسختي در مورد احساسش صحبت ميکند به او بيشتر زمان بدهيد. چوناينکار براي او مثل صحبت کردن به زبان دوم است! اما بالاخره موفقخواهد شد. همچنين الگوي پيمودن طبقاتي احساسات را برايهمسرتان توضيح دهيد. زن ميتواند با سوالهايي مثل: چه چيزيتو را ناراحت کرده؟ يا از چه نگران هستي؟ و... او را بهلايههاي بعدي احساس راهنمايي کند. اما اين كار طبيعتا بايد با صبر واستقامت كافي انجام شود.
مردها انتظار دارند زنها بدانند كه هر مردي از اشتباه كردن متنفر است!و بعيد است اشتباه كند!
?#1575;ز کسي آدرس را سوال کن?مرد اينطور برداشت ميکند که زن به اوگفته ?#1578;و ناداني و نميتوانم به تو اعتماد کنم?يا مثلااگر زن بگويد ?#1593;زيزم کمي آرامتر عمل کن?مرد اينطورميشنود که ?#1578;و بلد نيستي چکار کني?!
اين برداشتها باعث ميشود که زنها از مردها بترسند و سعي کنند دائممراقب گفتارشان باشند تا سوءتعبير نشود.
روانشناسان ميگويند در مورد اينکه چرا مردها فکر ميکنند کهبايد هميشه حق با آنها باشد بايد به کودکي آنها رجوع شود. اكثر مردهاآموزش ديدهاند که دنياي بيرون خود را کنترل کنند، چون متاسفانهاز کودکي به آنها گفته شده ارزش آنها معادل موفقيتهايي است که بهدست ميآورند. مثلا اغلب به پسر بچهها گفته شده?#1670;ون باغچه را خوب بيل زدي و آشغالها را جمع کردهاي اينپول مال تو?
به همين دليل، بسياري از مردها اعتماد به نفس و موفقيتهايشان را با هميکسان ميگيرند. آنها فکر ميکنند خودشان بايد بدانند که کار درستکدام است بنابراين در اغلب موارد ، نصيحتهاي يك زن را به عنواننشانهاي از بي اعتمادي او نسبت به خود ميبينند. براي حل اين موضوع بهاين توصيهها توجه كنيد:
از به کار بردن الفاظ و عباراتي که باعث احساس بيکفايتي در مرد ميشودخودداري کنيد. مثلا اگر راه را گم کرد نگوييد تو هميشهحواسپرتي و... بلکه مثلاً بگوييم اين خيابانها گيجکننده هستند و اگه از کسي بپرسيم بهتر راه را پيداميکنيم. در واقع در مورد شخصيت و تواناييهاي يك مرد نظر ندهيم و تنهااحساس خود را بيان کنيم. مثلا نگوييم تو به خاطر اين کار مرد بديهستي فقط بگوييم که اين کار تو مرا ناراحت ميکند يا ميرنجم يا...ضمنا بايد حتما به او بگوييد که به او اعتماد داريد.
البته منظور اين نيست که هرگز به او بازخورد منفي ندهيد.اگر او با شما بدرفتاري کرده و شما را رنجانده، نبايد نگراناين باشيد که بازخورد شما را چگونه معنا ميکند بلکه بايدبطور سالمي ابراز وجود كنيد و شرايط و وضعيت خود را برايش توضيحدهيد.
اگر رفتاري حاكي از بي اعتمادي به او نشان داديد كه باعث ناراحتيهمسرتان شد، حتما با او صحبت کنيد و نظرش را بخواهيد. برايش توضيحدهيد كه نميخواهيد تقصيرها را به گردنش بياندازيد بلکه ميخواهيدبا او همکاري کنيد. هر وقت امكانش را داريد همسرتان را تاييد کنيد واز قابليتهايش تعريف کنيد. حتي اگر براي کارهاي ساده روزمره مثلخريد کردن يا رفتن سر کار باشد. اما دروغ نگوييد و او را به خاطرقابليتهايي كه واقعا حائز آنهاست تاييد كنيد. براي موفقيت بيشتر درروابط همسرانه لازم است هر دو طرف همديگر را بهتر و بيشتربشناسند و تفاوتها و شباهتهايي را كه با همديگر دارند كشف كنند.وگرنه زندگي برايشان شيرين نخواهد بود.

0

انواع عشق را بشناسید