يکي از بزرگ ترين نظريه پردازان عشق «اشترنبرگ» است،وي در سال (????) در کتاب “قصه عشق” نظريه مثلثي عشق را بيان ميکند.
به گزارش بروزترين ها به نقل از خراسان ؛ وي معتقد است که عشقداراي سه مولفه «ميل، صميميت و تعهد» است. اشترنبرگ انواعي ازعشق را بر اساس اين سه مولفه مطرح مي کند که در ادامه به برخي از آناناشاره مي کنيم:
عشق دوستانه: اين عشق زماني وجود دارد که ميل و تعهد اصلا وجود نداردولي عامل صميميت در حد بسياري حضور دارد. اين نوع عشق اغلب در بيندوستان صميمي ديده مي شود.
عشق پوچ: در اين عشق تعهد به صورت قوي وجود دارد اما از ميلو صميميت خبري نيست. مثل زماني که يک زوج تنها به خاطر فرزندان، با همزندگي مي کنند.
عشق خيال انگيز: اين عشق در بين زوج هايي ديده مي شود که ميل وصميميت در آن ها زياد است اما تعهد کمي در قبال يکديگردارند.
عشق شهواني: ميل جنسي در اين عشق بيشتر حضور دارد. صميميت و تعهد نهاين که وجود نداشته باشد اما در سطح بسيار پاييني وجود دارد.
عشق مشفقانه: در اين عشق صميميت و تعهد شديد است اما کارکرد ميل جنسياز بين رفته يا ضعيف است. اين عشق را مي توانيد در بين زوج هاييببينيد که به مدت طولاني با يکديگر زندگي کرده اند وليجاذبه جنسي بين آن ها از بين رفته است.
عشق ابلهانه: در اين نوع از عشق دو عنصر ميل و تعهد در سطح بالاييوجود دارد ولي صميميت در آن بسيار کمرنگ يا ضعيف است.
فقدان عشق: در اين نوع عشق نيز هيچ کدام از عناصر عشق حضورندارند. ما اين نوع رابطه را به طور روزانه با افراد عادي يا نهچندان نزديک تجربه مي کنيم.با اين تعريف بد نيست کمي بيشتر تاملکنيم و ببينيم که عشقي که اکنون در حال تجربه کردن آن هستيم، از کدامنوع است.

0

دلایل درست و غلط برای ازدواج