نـکات چهـل گانـه براي تـدام زنـدگي مشتـرک

(توصيه هايي زيبا و کاربردي براي زوج هاي جوان)

نـکات چهـل گانـه براي تـدام زنـدگي مشتـرک



1. کم توقع باشيم؛ از همسرمان آن قدر انتظار داشتهباشيم که بتواند به انتظارات پاسخ دهد.

2. گذشت کنيم؛ مطمئنا زندگي بدون خطانيست و هر کدام از ما دچار اشتباهاتي مي شويم و با گذشت ميشود زندگي شيرين تري داشت.

3. اين را قبول کنيم که او با يکسري عادات و خوي هابزرگ شده است و راحت نمي تواند آنها را کنار بگذارد. به اوفرصت دهيم.

4. به خاطر همسر خود کمي از مطالب مفيد و روانشناسياستفاده کنيم؛ چرا که ما تجربه کافي را در اوايل زندگينداريم.

5. قدر حال را بدانيم شايد فردا ديگر ديرباشد.

6. اين را خوب درک کنيم که مي توانيد بهترين لحظاترو با همسر خود داشته باشيم؛ هيچ کس نمي تواند جاي همسرمان روبگيرد.

7. صبور باشيم؛ اگر رفتار همسرمان را خوشايندنمي دانيم بهتر است با حوصله و تأمل و در شرايط مناسب او را ازچگونگي رفتارش آگاه کنيم.

8. منطقي رفتار کنيم؛ مسايل را منطقي و درست بررسيکنيم و به جاي منافع شخصي، مصالح زندگي مشترک را در نظربگيريم و بي طرفانه قضاوت کنيم.

9. مثبت نگر باشيم؛ با بياد آوردن لحظات شيرينزندگي بدبيني را از خود دور کنيم، به رفتارهاي خوب همسرمان بيشتربينديشيم و جنبه هاي خوب زندگي را فراموش نکنيم.

10. يکدل باشيم؛ درک متقابل موجب ايجاد تفاهم ميشود و يکدلي به وجود مي آورد.

11. ارتباط کلامي و عاطفي خود را حفظ کنيم؛ سعيکنيم با همسر خود درباره ي مسائل مختلف گفتگو کنيم. صحبتکردن بهترين راه آگاهي از افکار و احساسات همسر مي باشد.

12. با يکديگر مهربان باشيم؛ همسرمان را جزئياز وجود خود بدانيم، محسناتش را بازگو کنيم، برايش خوبي بخواهيمو در راه کمک به همسرمان تمام تلاش خود را به کار ببريم. با مهربانيمي توانيم مالک قلب هاي يکديگر باشيم و رابطه ي گرم و صميميبرقرار کنيم.

13. محبت پذير و قهر گريز باشيم؛ منشتوأم با مهرباني و دوري از قهر و کينه صفت همسران فداکار است. تلاشکنيم که آيينه ي زندگيمان شفاف و بدون غبار کدروت باشد.

14. سعي کنيم همديگر را در کارهايي که در دستانجام داريم تشويق کنيم؛ چراکه هيچ کس مثل زن و شوهر نميتوانند مشوق هم باشند.

15. راستگو باشيم؛ صداقت و راستي از بهترينسرمايه هاي زندگي مشترک است. هرگز نبايد به دروغ ونيرنگ متوسل شويم حتي اگر حقيقت به نفع ما نباشد. فراموشنکنيم که دروغ پايه هاي زندگي را سست مي کند.

16. محيط خانواده را با صفا کنيم؛ فضاي عاطفيخانواده بايد چنان مطلوب و دوست داشتني باشد که همسرمان در آناحساس رضايت خاطر کند و از امنيت رواني برخوردار باشد.

17. به نيازهاي همسرمان توجه کنيم؛ رفتار دلنشين وتوأم با متانت موجب مي شود او خواسته هاي خود را به راحتي بيانکند.

18. بهداشت رواني همسر را تأمين کنيم؛ در سايه يسلامت جسمي و رواني مي توانيم به هدف هاي خود برسيم، بنابراين بايد بهرفتار او توجه نماييم و از افسردگي و خمودگيش جلوگيريکنيم.

19. با يکديگر مشورت کنيم؛ هر يک از زوجينبايد حق داشته باشند نظر و پيشنهاد خود را بيان کنند. با مشورتکردن، راه رسيدن به زندگي سالم کوتاه تر مي شود.

20. قدرشناس باشيم؛ از همسرمان به خاطر انجاموظايف، مسئوليت ها و همکاري هايش قدرداني کنيم براي ابرازسپاسگزاري و تشکر به کلمه هاي خاصي نيازمند نيستيم!

21. احساس مسئوليت داشته باشيم؛ زن يا شوهر بايدخود را در مقابل کاري که برعهده گرفته اند متعهد بدانند و ازانجام دادن آن شانه خالي نکنند.

22. سعي کنيم حرمت هم را هميشه رعايت کنيم. حتيموقع دعوا !

23. خوش قول باشيم؛ براي حرف ها و قول هاي خود ارزشقائل شويم و خود را در مقابل آنها مسئول بدانيم چون خوش قولينشانه ي احترام به خود و همسر است.

24. سلايق و علايق او را بدانيم تا با اين کار بهاو بگوئيم که چقدر برايمان مهم است؛ در بسياري از موارد زنوشوهر از هم توقع دارند که او را خوب بشناسد و بدانند که او چيدوست دارد.

25. خود را به جاي همسرمان بگذاريم؛ دنيا رااز دريچه ي نگاه او ببينيم و از خود بپرسيم :"اگر من جاي او بودم چه مي کردم"

26. سختي ها و مشکلات محيط کار را در حد ضرورت باهمسرمان در ميان بگذاريم؛ هم فکري بار مشکلات را سبک تر مينمايد.

27. روابط زناشويي را بسيار مهم بدانيم؛ عدم توجهبه اين روابط موجب ايجاد مشکلات مختلف خانوادگي، روحي و روانيبراي هر يک از طرفين مي شود و زندگي را با خطرهاي جدي روبرو ميکند.

28. به همسر خود بگوييم که من به خاطر عشق بهتو همه ي سختي هاي زندگي مان را مي پذيرم چنين جملاتيباعث دلگرمي او مي شود.

29. همديگر را آرام کنيم؛ روزها هميشه بدونمشکل نيستند و شرايط سخت از زندگي جدايي ناپذير است.اگر يک روز همسرمان عصباني بود بايد سعي کنيم او را آرام کنيم وبر عصبانيت او نيافزاييم.

30. با متانت و صداقت قبول کنيم که در بعضي ازکارها همسرمان شايسته تر است.

31. با جملات زيبا از همسر خود دلجويي کنيم؛ يکجمله ي شورانگيز مي تواند طوفاني از خشم و غضب و نفرت را خاموشکند و بناي زندگي را از خطرات گوناگون دور سازد.

32. براي سخن و پيشنهاد همسرمان احترام قائلشويم و خود را عقل کل ندانيم. باور داشته باشيم که هميشه همه چيزرا همگان دانند.

??. فرمان ندهيم؛ نبايد خانه را بهپادگان تبديل کنيم، متوجه باشيم که خانه کانون عشق و محبتاست نه محل يکه تازي و خشونت.

??. از ازدواج خود اظهار پشيماني نکنيم؛زندگي و روابط خود را با ديگران مقايسه نکنيم و از يادنبريم که زندگي هر کسي مطابق سليقه و عقل و درايت او اداره ميشود.

35. روي نقاط ضعف همسر خود انگشتنگذاريم؛ هر فردي ممکن است در موارد مختلف دچار ضعف باشدآشکار کردن و بزرگ جلوه دادن اين نقاط ضعف موجب ايجاد کدورت ميشود. هرگز نبايد از نقطه ضعف ها به عنوان اسلحه اي براي سکوت ياشکست دادن همسر استفاده کنيم.

36. مقابله به مثل نکنيم؛ از رفتارهاي تلافي جويانهبپرهيزيم و سعي کنيم به جاي مقابله به مثل، رفتار مناسب را به اويادآوري نماييم.

37. مقايسه نکنيم؛ با مقايسه، هم همسر خود را ازخود ناراحت مي کنيم و هم زندگي را برخود سخت مي گيريم امابايد بدانيم که تمام انسان ها نمي توانند شبيه هم باشند.

38. سعي کنيم در هر زماني جوياي حال همسر خودباشيم؛ اين امر باعث مي شود تا حس اهميت زن وشوهر براي هم بيشترشود.

39. روزهاي خوب با هم بودن رو به ياد هم بياريم؛اين امر باعث مي شود تا روز هاي با خاطرات تلخ راحتتر فراموش شود.

40. شنونده ي خوبي باشيم؛ هنگامي که همسرمانبا ما صحبت مي کند حتي الامکان به چشمان او نگاه کنيم و يابا اشاره و سرتکان دادن نشان دهيم که به حرف هاي او توجه داريم.

با اميد به اينکه نکاتي که ذکر شد مفيد واقع شده باشد،
آرزو داريم احساس خوشبختي، همراه هميشگي زندگي شما وهمسرتان باشد.

نـکات چهـل گانـه براي تـدام زنـدگي مشتـرک

0

6 اشتباه آقایون در ازدواج