بزهکاري نشان دهنده يک اختلال رواني است به نام اختلال شخصيتضداجتماعي. اين اختلال تقريبا درمان ناپذير است بنابراين هر زمانمتوجه وجود آن در همسرتان شديد، بايد سريعتر به فکر کمک گرفتن ازروانشناس يا جدايي بيفتيد. انجام رفتارهاي خلاف شأن مثل اينکه خانمبفهمد که درآمد شوهرش از راه کسب حرام است يا در کار قاچاق استهم از جمله مسائلي است که خانم ميتواند در همان دوران عقد رابطه راتمام کند.

مشکلاتي که بايد در دوران عقد جدي بگيريد,اگر در دوران عقدمتوجه شديد که همسرتان درگير يکي از بيماريهاي جسمي يا روانياست،

قبل از جداشدن يا ادامه زندگي با همسرتان، حتما با پزشک يايک مشاور و روانشناس در مورد نوع بيماري و علائم آن، نحوه زندگيبا او، اقداماتي که ميتوان براي بهبود شرايط انجام داد و عوارضي که درآينده با آن روبهرو خواهيد شد و ديگر مسائل صحبت کنيد.

بعضي از بيماريها بسيار هشداردهندهاند و براي زندگي با مبتلايانبه اين بيماريها بايد همه چيز را در نظر بگيريد. برخي ازاين بيماريها عبارتند از: ايدز، هپاتيتC، تومور و سرطانهاي کشندهپيشرونده.

کسي که قرار است با يک فرد مبتلا به بيماريهاي سخت ازدواج کند، بايدبداند که زندگي زناشويياش ممکن است چندان طولاني نباشد وهمسرش بعد از مدتي فوت کند.

وقتي طرف مقابل قرار نيست مدت زيادي زنده بماند، همسرش قبل از اينکهوارد فاز سوگواري شود، بايد مرحله پيش سوگواري رابگذارند که اصلا کار سادهاي نيست.

ضمن اينکه بيماريهايي مانند ايدز و هپاتيت C به شدت مسرياند وفرد بايد احتمال آلودهشدن خودش به اين بيماريها را بدهد.

اعتياد به مواد مخدر و انواع محرکها
اگر اعتياد را يک بيماري بدانيم، بايد درباره ازدواج با فردي کهبه اين بيماري مبتلا است يا در برهه اي مبتلا بوده، دقت بيشتري به خرجدهيد.

معتادان به مواد مخدر و محرک، حتي اگر سمزدايي کنند، بدنشانهرگز مثل سابق و قبل از مصرف مواد مخدر نميشود. اينها تا زمانيکه يک مقدار مشخص مخدر به بدنشان نرسد، نميتوانند عملکرد طبيعيداشتهباشند.

اما بايد به اين نکته توجه داشته باشيم؛ چون زوجها در دوران عقدارتباط مستمري با هم ندارند، اگر يکي از دو طرف اعتياد داشت،ديگري به راحتي متوجه آن نميشود؛

مگر اينکه با هم به سفر بروند يا ارتباطشان نزديکتر شود. اما درهر صورت و در شرايط عادي که دو طرف با هم معاشرت عادي دارند، نميتوانبه راحتي تشخيص داد که فرد مصرفکننده مواد مخدر است يا نه.

بزهکاري
بزهکاري نشان دهنده يک اختلال رواني است به نام اختلال شخصيتضداجتماعي. اين اختلال تقريبا درمان ناپذير است بنابراين هر زمانمتوجه وجود آن در همسرتان شديد، بايد سريعتر به فکر کمک گرفتن ازروانشناس يا جدايي بيفتيد. انجام رفتارهاي خلاف شأن مثل اينکه خانمبفهمد که درآمد شوهرش از راه کسب حرام است يا در کار قاچاق استهم از جمله مسائلي است که خانم ميتواند در همان دوران عقد رابطه راتمام کند.
اسکيزوفرني
برخي بيماري هاي رواني مثل وسواس، افسردگي و اضطراب کاملا قابلدرمان هستند اما بيماري اسکيزوفرني درمان پذير نيست و تنها تاحدودي کنترل مي شود.

اسکيزوفرني از جمله بيماريهاي عصبي رواني مزمن و جدي است که روي کلشخصيت فرد تاثير ميگذارد و شايعترين سن ابتلا بين 15 تا 30سالگي است. ساختمان مغز اين بيماران طبيعي است ولي بعضي از موادشيميايي آن عملکرد طبيعي ندارند.

بهطوريکه افزايش و يا کاهش ترشح اين مواد اختلالاتي در رفتار، تفکر وهيجانهاي بيمار ايجاد ميکند و در مرحله حاد فعاليتهاي هيجاني،رفتاري،فکري و بهطور کلي عملکرد طبيعي خود را از دست ميدهد. نشانههايبيماري در افراد مختلف متفاوت است.

ولي اغلب شامل افسردگي، رفتار عجيب و غريب، تحريکپذيري،خواب زياد يا عدم توانايي در خوابيدن، گوشهگيري، خصومتبيدليل، فراموشي، نشاندادن واکنش شديد

در بحرانها، عدم تواناييدرگريهکردن يا گريههاي شديد،استفاده از الکل و موادمخدر، تراشيدن موهاي سر وبدن و خودکشي ميشود.آنها معمولا چيزهايي را ميبينند و ميشوند که براي بقيه قابل رويتو شنيدن نيست.

برخي از مبتلايان به اسکيزوفرني براي کنترل علائم بيماري خود بايدهميشه دارو مصرف کنند، برخي ديگر مدت زمان مصرف دارويشان کوتاهاست

و بالاخره عدهاي که بيماري آنها در پي استرس حاد نظير بيماريجسمي يا زايمان شروع شده ممکن است طي مدت زمان کوتاهي بهبود پيداکنند.

بيماري هاي کم خطر اما مهم
برخي بيماري ها هم هستند که باعث مرگ نمي شوند اما عوارضي دارندکه ممکن است زندگي مشترک شما را تحت تاثير قرار دهند.

مثل تالاسمي که اگر همسرتان به نوع ماژور آن مبتلا باشد، به جزدشواري هاي درماني، روي فرزند دار شدن شما هم تاثير خواهدگذاشت.

تالاسمي يک بيماري ارثي است و از نسلي به نسل ديگر منتقل مي شود.آمارها نشان مي دهد که از حدود هر 20 نفر يک نفر به تالاسمي از نوعمينور مبتلاست اگر 2 نفر با هم ازدواج کنند که هر 2 تالاسميمينور داشته باشند

مشکلات زيادي براي بچه دار شدن در پيش روي آنها قرار ميگيرد و کودکشان در معرض ابتلا به تالاسمي ماژور قرار خواهدداشت.

افرادي که تالاسمي مينور دارند با مشکل خاصي مواجه نيستند و ژن اينبيماري در آن ها به صورت مغلوب است.

اگر دختر و پسري که هر 2 اين ژن را به صورت مغلوب يا مينوردارند با هم ازدواج کنند تا 25 درصد احتمال اينکه فرزندشان به تالاسميماژور يا غالب مبتلا شود وجود دارد

ولي در صورتي که يک فرد مبتلا به تالاسمي مينور با فردي که اين بيماريرا ندارد ازدواج کند چنين مشکلي وجود ندارد و تنها ممکن استفرزند هم مينور شود.

اگر فردي به تالاسمي ماژور مبتلا شود با مشکلات زيادي مواجه ميشود ضمن اينکه طول عمر فرد کاهش پيدا مي کند از آنجايي که تعدادنسبتا زيادي از افراد به تالاسمي مينور مبتلا هستند، غربالگريپيش از ازدواج مهم و ضروري است.

ام اس يکي ديگر از اين بيماري ها است که مي تواند خوش خيم يابدخيم باشد و در صورت بدخيم بودن، توانايي هاي همسر مورد نظر شما رادر طول زمان کاهش دهد.

اين بيماري نوعي اختلال سيستم اعصاب مرکزي است که عمدتا افراد جوانخصوصا خانم ها را با ميانگين سني 20 تا 40 سال درگير ميسازد.

اما اين به معناي غيرممکن بودن ازدواج با يک فرد مبتلا به ام اس نيست.بلکه مهم اين است که شما قبل از ازدواج درباره چگونگيزندگي با اين بيماري اطلاعاتي کسب کنيد و خود را براي مواجهه باجنبه هاي مختلف آن آماده سازيد.

0

چگونه همسر اجباری خود را دوست داشتنی کنیم؟ عکس