دسته اي از دردهاي جنسي که نياز فوري به درمان دارند!




پرياپيسم بيش از همه در پسران 5 تا 10 سال و مردان 20تا 50 سال ديده ميشود.....
اين عارضه اگرچه شايع نيست اما نياز به درمان طبي فوري داردو در غير اين صورت به آسيب بافتي ميانجامد و در نتيجه، فرد در آينده،هنگام برانگيختگي جنسي، نعوظ نخواهدداشت.



پرياپيسم انواع متعددي دارد که در هر يک از اين انواع،علايم بيماري تا حدي متفاوتاند:




پرياپيسم ايسکميک
پرياپيسم ايسکميک يا پرياپيسم با جريان خون کم،نوعي از اين بيماري است که در نتيجه اشکال در خروج خون از آلت تناسليرخ ميدهد.




• علايم: نعوظهاي ناخواستهاي که بيش از 4ساعت به طول ميانجامد وتنه آلت سفت ميشود اما معمولا نوک آن (حشفه) نرم ميماند. اين نوع،بسيار دردناک است.




پرياپيسم غيرايسکميک
اين نوع هنگامي رخ ميدهد که مقدار زيادي خون به داخل آلت تناسليوارد ميشود.




• علايم: نعوظ ناخواستهاي که دست کم 4ساعت به طول ميانجامد، بدونسفتي تنه آلت. نعوظي که به تحريک جنسي مرتبط نيست يا پس از تحريکجنسي بيش از حد تداوم پيدا ميکند و معمولا بدون درد است.



پرياپيسم عودکننده
پرياپيسم عودکننده، شکلي از پرياپيسم ايسکميک استکه فروکش کرده و دوباره عود ميکند.
• علايم: اين نوع معمولا دردناک است و عموما کمتر از 3 ساعت طولميکشد.





کي بايد رفت دکتر؟
در صورتي که نعوظ بيش از 4ساعت طول بکشد بايد به اورژانس بيمارستانمراجعه کرد.
اگر دچار نعوظ دردناک مداومي ميشويد که خود به خود در کمتراز 4 ساعت برطرف ميشود به پزشک مراجعه کنيد تا با تجويز درمان ازعود عارضه جلوگيري شود.





اين مشکل چگونه ايجاد ميشود؟
نعوظ به طور طبيعي در پاسخ به تحريک جسمي يا رواني رخ ميدهد. اينتحريک باعث ميشود برخي از عروق خوني شل و گشاد شوند و جريان خونبه بافت اسفنجي درون آلت افزايش يابد و رگهاي خوني که جريان خونرا از آلت تناسلي خارج ميکنند، در نتيجه افزايش فشار بسته شوند و خوندرون آلت به دام بيفتد. در نتيجه آلت پر از خون ميشود.




پس از پايان تحريک، خون به خارج از آلت جريان پيداميکند و اين اندام به حالت شل ابتدايياش باز ميگردد.پرياپيسم هنگامي رخ ميدهد که بخشي از اين سيستم، خون،رگهاي خوني يا اعصاب کنترلکننده آنها دچار اشکال شده وجريان طبيعي خون مختل ميشود. در نتيجه نعوظ ناخواستهاي به وجود ميآيدکه ادامه پيدا ميکند. بعضي بيماريها با تاثير بر هريک از سه بخشخون، رگهاي خوني و اعصاب ممکن است پرياپيسم ايجادکنند.



برخي از شايعترين عللي که منجر به بروز اين مشکل جنسي ميشوند، به شرحزيرند:




• بيماريهاي خوني:
بيماريهاي مربوط به خون در ايجاد پرياپيسم – معمولا نوعايسکميک آن- نقش دارند؛ يعني به علت عدم توانايي خروج خون از آلت فرددچار نعوظ ناخواسته ميشود. از جمله اين بيماريهاي خوني ميتوانبه کمخوني سلول داسي شکل و لوسمي (سرطان خون) اشارهکرد.





• داروها:
معمولا پرياپيسم نوع ايسکميک ممکن است عارضه جانبي برخيداروها باشد. از داروهايي که ممکن است پرياپيسم ايجاد کنند،ميتوان به اينها اشاره کرد: داروهاي خوراکي براي درمان اختلال نعوظمانند سيلدنافيل (وياگرا) و وردنافيل (لويترا).داروهاي تزريقشدهبه آلت تناسلي براي درمان اشکال نعوظ مانند پاپاورين،داروهاي ضدافسردگي مانند فلوکستين (پروزاک) وبوپروپيون (ولبوترين)، داروهاي مورد استفاده براي درمانروانپريشي مانند ريسپريدون و اولنازاپين، داروهايضداضطراب مانند ديازپام و داروهاي رقيقکننده خون مانند وارفارينو هپارين.





• روانگردانهاي غيرمجاز:
برخي از داروهاي غيرقانوني يا موادي که مورد سوءمصرف قرارميگيرند، ممکن است پرياپيسم ايجاد کنند؛ از جمله مصرفتفريحي داروهاي درمانکننده اختلال نعوظ مانند وياگرا، الکل،کوکايين، ماريجوانا يا اکستازي.





• جراحتها:
يک علت شايع پرياپيسم غيرايسکميک- نعوظ مداوم در نتيجهجريان خون زياد به آلت تناسلي- ضربات يا جراحات وارده به دستگاهتناسلي، لگن يا مياندوراه- ناحيه ميان قاعده آلت و مقعد است.





• ساير عوامل:
آسيب طناب نخاعي، بيماريهاي دستگاه عصبي مانند اماس، بيماريهايمتابوليک مانند ديابت و لختههاي خوني، زهر حيوانات مانند زهر عقرب ياعنکبوت بيوه سياه.





عوارض و عواقب
پرياپيسم ايسکميک ميتواند باعث عوارض وخيمي شود. خون به دامافتاده درون آلت تناسلي از اکسيژن تهي شده و باعث آسيب به بافتهاميشود. در صورتي که نعوظ بيش از 4 ساعت ادامه پيدا کند خون بدوناکسيژن شروع به نابود کردن بافتها در آلت تناسلي ميکند و در نهايتباعث اختلال نعوظ در فرد و از شکل افتادن آلت تناسلي ميشود.

0

2 ماده موثر در میل جنسی زنان