چگونه بر اضطراب هاي جنسي مان غلبه کنيم؟




ورزش نه تنها باعث ميشود حس بهتري نسبت به بدنتان پيدا کنيد،استقامت شما در عمل جنسي را هم بالا ميبرد.
بسياري از زوجهاي جوان به دليل عدم آشنايي و در پاره اي از مواردنبود آگاهي کافي درباره نحوه برخورد با روابط عاطفي و زناشوييبين همسران ، با مشکلاتي مواجه هستند، که متاسفانه اين مشکلات در برخياز موارد تبديل به بحران هاي خانوادگي مي گرد که آثار آن درمعضلاتي همچون افزايش آمار طلاق در جامعه ، تنوع طلبيجنسي و…. قابل مشاهده مي باشد . سيمرغ با هدف پيش گيرياز ايجاد اين گونه مشکلات و با احترام به حريم خانواده ، جهتافزايش دانايي زوجهاي جوان و کمک به بهبود واستحکام روابط همسراناقدام به تهيه و ارائه مطلب زير نموده است
رابطهجنسي بايد تجربهاي لذتبخش باشد اما وقتي اضطراب از عملکردجنسي داشته باشيد، احساس جذاب بودن يا صميميت با همسرتان بسيار سختخواهد شد. وقتي مدام به اين فکر ميکنيد که «آيا همسرم از عملکرد منلذت ميبرد؟» يا « آيا چاق به نظر ميرسم؟ »، آنقدر ذهنتان رادرگير ميکنيد که نميتوانيد از ارتباطتان لذت ببريد.

نگراني مداوم از ظاهر يا توانايي جنسيتان، رابطهجنسي را برايتانپراسترس و اعصاب خردکن ميکند. حتي ممکن است باعث شود نخواهيدرابطهجنسي برقرار کنيد.
رابطهجنسي چيزي فراتر از واکنش جسمي است. تحريک جنسي بهاحساسات شما هم وابسته است. وقتي ذهنتان درگير باشد و استرسداشته باشيد و نتوانيد روي رابطهجنسيتان تمرکز کنيد، بدنتان همنميتواند تحريک شود.

در اين مقاله، آگاهتان ميکنيم که چه چيزهايي موجباضطراب عملکرد جنسي ميشود و کمکتان ميکنيم درمانهايي برايآنها پيدا کنيد که زندگيجنسيتان را دوباره زنده کند.

علتهاي اضطراب عملکرد جنسي
نگرانيهاي مختلف و زيادي ميتواند موجب اضطراب عملکرد جنسيشود، مثل :


_ ترس از اينکه عملکرد خوبي در رختخواب نداشته باشيد و نتوانيدهمسرتان را از نظر جنسي راضي کنيد.
_ تصوير بدن ضعيف، مثل نگراني از وزن
_ مشکل در رابطهتان
_ نگراني مردان درمورد انزال زودهنگام ياديرهنگام
_ اضطراب زنان از نرسيدن به ارگاسم يا لذت نبردن از تجربهجنسي

همه اين اضطرابات بدن شما را وارد واکنشي به نام “جنگ ياگريز” ميکند. در يکسري واکنشهايي که اصولاً براي آماده ساختن بدنبراي فرار دربرابر تهديد طراحي شده است، هورمونهاي استرس مثلاپينفرين و نورپينفرين ترشح ميشود. البته، همسر شما تهديدبه حساب نميآيد و به همين دليل است که اين واکنش براي صميمت شما بسياربد است.

نشانههاي اضطراب عملکرد جنسي
_ وضعيت ذهني شما تاثير شگرفي بر توانايي تحريکجنسي شما دارد. حتي اگر با کسي باشيد که از نظر جنسي بسياربرايتان جذاب باشد هم، نگراني از اينکه بتوانيد او را راضي کنيد،ممکن است باعث شود انجام آن برايتان غيرممکن شود.

_ در مردان، يکي از تاثيرات هورمونهاي استرس، انقباض يا جمع شدنرگهاي خوني است. گردش خون کمتر دراندام تناسلي، تحريک جنسييا نعوظ را براي آنها دشوارتر ميسازد. حتي مرداني که معمولاً برايتحريک شدن مشکل ندارند، وقتي دچار اضطراب عملکرد جنسي ميشوند،قادر به انجام آن نخواهند بود.
_ اضطراب از عملکرد جنسي در خانمها مثل آقايون قابل تشخيصنيست اما ميتواند بر تحريکپذيري آنها نيز اثر داشته باشد. اضطرابباعث ميشود خانمها نتوانند براي انجام رابطهجنسي به اندازه کافيآمادگي داشته باشند.
_ اضطراب ممکن است هم خانمها و هم آقايان را از فکر داشتن رابطهجنسيدور کند. وقتي روي اين متمرکز باشيد که ميتوانيد خوب عمل کنيد يا نه،نميتوانيد بر آنچه واقعاً انجام ميدهيد تمرکز کنيد. حتي اگربتوانيد تحريک شويد، حواسپرتتر از آن هستيد که بتوانيد بهارگاسم برسيد.
_ اضطراب عملکرد جنسي به يک چرخه دائمي منجر ميشود. آنقدردرمورد رابطهجنسي مضطرب ميشويد که نميتوانيد عملي داشتهباشيد و اين به اضطراب بيشتر در اين زمينه منجر ميشود.

غلبه بر اضطراب عملکرد جنسي
اگر دچار اضطراب عملکرد جنسي هستيد، حتماً بهپزشک مراجعه کنيد. کسي که با او احساس راحتي کنيد و بتوانيددرمورد زندگيجنسيتان آزادانه با او حرف بزنيد. دکتر ميتواند شمارا معاينه کرده و آزمايشاتي براي اطمينان از وضعيت سلامتي شما ياداروهايي که ممکن است در عملکرد جنسيتان ايجاد مشکل کرده باشد،برايتان انجام خواهد داد. طي معاينه دکتر درمورد سابقه جنسيتان سوالميکند تا بفهمد چطور دچار اضطراب عملکرد جنسي شدهايد وچه افکاري در زندگي جنسي شما ايجاد مشکل کرده است.

دارو و ساير درمانها ميتواند براي درمان ساير مشکلاتجنسي که به علتهاي جسمي برميگردد موثر باشد. اگر مشکلجسمي نباشد، دکتر يکي از رويکردهاي زير را به شما توصيه خواهد کرد:

صحبت با مشاور روانشناس
از يک مشاور که در درمان مشکلات جنسي تجربه داشته باشد وقتبگيريد. درمان روانشناسي کمکتان ميکند با جنسيت خود راحتي بيشتريپيدا کنيد و مسائلي که موجب اضطراب عملکرد جنسي در شما شده استرا درک کنيد. مثلاً مرداني که نگران انزال زودرس هستند ميتواننداز تکنيکهايي براي به دست آوردن کنترل بيشتر روي انزال خود استفادهکنند.


راحت بودن با همسرتان
حرف زدن با همسرتان درمورد اضطراب عملکرد جنسي خود ميتواند بهکم کردن بخشي از نگرانيهايتان کمک کند. سعي کنيد با هم به يکراهحل برسيد و اين شما را به هم نزديکتر کرده و رابطهجنسي تان را تقويت خواهد کرد.


نزديک شدن از طرق ديگر
راههاي زيادي براي نزديک شدن به هم، بدون رابطهجنسي وجود دارد.همسرتان را ماساژ حسي بدهيد يا با هم حمام کنيد.


ورزش کردن
ورزش نه تنها باعث ميشود حس بهتري نسبت به بدنتان پيداکنيد، استقامت شما در عمل جنسي را هم بالا ميبرد.


پرت کردن حواستان
سعي کنيد وقتي ميخواهيد با همسرتان رابطهجنسي داشته باشيد، يکموسيقي رمانتيک يا فيلم عاشقانه بگذاريد. به چيزي کهتحريکتان ميکند فکر کنيد. پرت کردن خواستان از عملکرد جنسيتاننگرانيهايتان را از بين برده و باعث ميشود استرس کمتري داشتهباشيد.


آخر اينکه، به خودتان راحت بگيريد
خودتان را براي ظاهرتان يا توانايي جنسيتان اذيت نکنيد. برايغلبه بر اضطراب جنسي کمک بگيريد تا بتوانيد دوباره بهيک زندگي جنسي سالم برگرديد و از آن لذت ببريد.

سلامت ايران

0

واکنش مناسب زنان به اختلال جنسی همسرشان چیست؟