دليل خواب آلودگي مردان پس از رابطه زناشويي




براي بسياري از زنان يکي از واقعيت هاي آزاردهنده زندگي، رابطهزناشويي و بلافاصله بعد از آن خرخر کردن مردان است!
به نظر مي رسد مردان، در هر زماني از شبانه روز که رابطهزناشويي داشته باشند، پس از آن دچار خواب آلودگيمي شوند...



گرچه زنان نيز گاهي پس از رابطه زناشوييخواب آلوده مي شوند ولي اين پديده در مردان بارزتر است اما دليلاين خواب آلودگي مردان چيست؟

شايد اولين دليل، به زمان رابطه زناشويي مربوط شود کهمعمولا شب ها انجام مي گيرد و اين فعاليت جسمي به خستگي ميانجامد و مردان معمولا بيشتر از زنان حين اين رابطه فعاليت انجام ميدهند و بنابراين پس از آن، طبيعي است که احساس خواب آلودگيکنند. نکته دوم اين است که پژوهش ها با استفاده از اسکن«توموگرافي با گسيل پوزيترون» (PET) نشان داده که يکشرط اصلي براي رسيدن به ارگاسم، اين است که فرد هراس ها و اضطرابهايش را کنار بگذارد و از طرفي خود رابطه زناشويي نيز باعث آرامشبخشي عضلاني مي شود که روند به خواب رفتن را آسان تر کند. از طرفديگر بيوشيمي ارگاسم نيز در اين روند دخيل است چونپژوهش ها نشان مي دهد حين انزال، مجموعه اي از مواد شيمياييآرامبخش در مغز مرد آزاد مي شود؛ از جمله نوراپي نفرين،سروتونين، اکسي توسين، وازوپرسين، نيتريک اکسايد و هورمونپرولاکتين.

پرولاکتين
آزاد شدن پرولاکتين در مغز با احساس ارضاي جنسي ارتباط ودر زمان «بازيابي» يا «دوره مقاوم بودن» (دوره اي که مرد پس ازرسيدن به ارگاسم قابليت تحريک شدن را ندارد) نقش دارد. بررسي هانشان داده اند در مرداني که فاقد پرولاکتين هستند، زمان بازيابيکوتا ه تر است و آنها زودتر قابليت تحريک مجدد را پيدا مي کنند.ميزان پرولاکتين به طور طبيعي حين خواب بالاتر است و تزريق اينهورمون به حيوانات باعث احساس خستگي فوري مي شود. اين يافته ها،بيانگر رابطه اي قوي ميان پرولاکتين و خواب است بنابراينآزادي اين هورمون حين ارگاسم نيز ممکن است در خواب آلودگيمردان دخيل باشد. پرولاکتين همچنين ممکن است توضيح دهندهاين پديده باشد که مردان پس از رابطه زناشويي بيشتر ازخودارضايي، خواب آلوده مي شوند. يک تحقيق اخير نشان داده به دلايلنامعلومي، ارگاسم ها به دنبال رابطه زناشويي با همسر،نسبت به ارگاسم پس از خودارضايي ? برابر بيشتر باعث آزاديپرولاکتين در مردان مي شود.


اکسي توسين و وازوپرسين
اکسي توسين و وازوپرسين، دو هورمون و ناقل عصبي ديگرکه حين ارگاسم آزاد مي شوند نيز به خواب مربوط اند. آزادي اينهورمون ها اغلب با آزادي ملاتونين، هورمون اصلي که ساعت بدن ما راتنظيم مي کند، همراه است. همچنين تصور مي شود که اکسي توسينميزان استرس را کاهش مي دهد که باز هم به ريلکسيشن و خواب آلودگيمنتهي خواهد شد.



ديدگاه تکاملي
از ديدگاه تکاملي، هدف اوليه مرد اين است که تا جايي کهممکن است، فرزند توليد کند و خوابيدن پس از رابطهزناشويي به دستيابي به اين هدف کمکي نمي کند اما شايد از آنجا کهمرد بلافاصله پس از اين کار تا مدتي قابليت تحريک شدن ندارد،خوابيدن به او کمک کند دوباره انرژي به دست بياورد و به اين ترتيببهترين استفاده را از زمان بکند. گرچه درباره خواب آلود شدنزنان، اطلاعات متناقضي وجود دارد، زن هم در نهايت همراه مرد به خوابمي رود (يا از اين زمان براي مراقبت از بچه استفاده مي کند) واين وضعيت از ديدگاه تکاملي امتيازي براي مرد است يعني وقتي مردبيدار و دوباره آماده برقراري رابطه زناشويي شود، زن در کنار او است.همچنين ممکن است اين خواب آلودگي صرفا يک «اثر جانبي» ناشياز دليل تکاملي مهم تري باشد که به آزادي اکسي توسين و وازوپرسينمربوط است. اين دو هورمون علاوه بر اينکه با خواب در ارتباط اند، در«ارتباط عاطفي زوج» يا پيوند اجتماعي اي که زوج هاي انساني دراغلب موارد دارند، دخيل هستند. آزادي اين مواد شيميايي در مغز حينارگاسم، احساس اين پيوند عاطفي و اعتماد ميان همسران رابالا مي برد و ممکن است تا حدي توضيح دهنده رابطه ميانبرقراري روابط زناشويي و پيوند عاطفي باشد. اينپيوند عاطفي به نفع بچه دارشدن زوج است زيرا همکاري دو همسردر بزرگ کردن فرزند، احتمال بقاي او را به حداکثر مي رساند.

سلامانه

0

۵ سوال در باره رابطه زناشویی که زنان نمی پرسند!