خودخواهي در روابط زناشويي به چه معناست؟













خودخواهي در روابط زناشويي به چه معناست؟

آيا اسير يک رابطه مخرب و اعتيادآور شدهايد؟ يا شايد هم نشانههايخودخواهي در رابطه را تجربه ميکنيد؟ قبل از اينکه کنترل همه چيزاز دستتان بيرون رود، سعي کنيد همه چيز را مرتب کرده و درموردمسائل و مشکلات مختلف با طرفمقابلتان صحبت کنيد. اين مقاله توصيهها وپيشنهادات مفيدي برايتان ارائه ميکند و کمکتان ميکند بتوانيد باخودخواهي در رابطه مقابله کنيد.
"ازدواج رابطهاي بين زن و مرد است که استقلال آن يکسان، وابستگيآن دوطرفه و التزام آن متقابل است."
خودخواهي در رابطه علت زمينهاي شکست بسياري از روابط است. هيچچيز نميتواند ناراحتکنندهتر از همسري باشد که توجه، عشق ونگراني نسبت به شما ندارد. خودخواهي در رابطه از موارد کوچکشروع ميشود و بهتدريج شکل عادت به خود گرفته تا جاييکه طرفمقابلشديداً مورد اذيت قرار ميگيرد.
خودخواهي در رابطه به چه معناست؟
روابط نمودي عالي از عشق و توجه هستند که در قلب انسان خانه دارد.درحاليکه رابطهاي که بر مبناي عشق و تعهد باشد هر روز بيشتر از ديروزرشد ميکند، رابطهاي که مبتني بر خودخواهي و بياحترامي باشد، به همانميزان ترسناک است. بااينکه نبايد توقع کاملترين بودن را از همسرتانداشته باشيد، اما بايد درک کنيد که داشتن يک حس توجه و تعلق برايشکوفايي و دوام رابطه الزامي است. خودخواهي در رابطه زماني شروع ميشودکه هرکدام از دو طرف شديداً درگير نيازهاي جسمي يا احساسي خودباشند و کمترين ميزان توجه را به همسر خود معطوف کنند.
همسر خودخواه با لبريز کردن رابطه از انتظارات بياندازه خود کهمعمولاً مبناي غيرمنطقي دارند، به طور منفي بر رابطه حکمراني ميکند.انکار کامل احساسات براي همسرتان، که قرار بودن نيمه گمشده شماباشد چيزي نيست جز خودخوهي محض در رابطه. وقتي طرف مورد ظلم واقعشده قادر نباشد علت چنين رفتار غرمنطقي را از همسر خودخواه خوددرک کند، مشکل شديدتر خواهد شد. هر صحبت و بحثي درمورد اين رابطه روبه تنزل توسط همسر خودخواه تکذيب شده و به نظر ميرسد که رابطه رو بهتباهي است. بدون هيچ ترديدي خودخواهي موجب اعتيادآور و مخرب بودنرابطه ميشود.
نشانههاي خودخواهي در رابطه
تشخيص علامتهاي خودخواهي در رابطه بسيار دشوار است. يک تغييرناگهاني و غيرقابلانتظار در رفتار همسر، از جمله اولين نشانههايوجود مشکل است. تغيير رفتاري ميتواند بنا به دلايل مختلف باشد، مثلاسترس يا فشارهاي کاري، اما به اين معنا نيست که فرد نبايد به سوالاتشما پاسخ گويد. ممکن است همسرتان به تلفنهاي شما جواب ندهدو يا حتي در خانه با حرف نزدن با شما، ناديدهتان بگيرد، در اتاقيديگر بخوابد و يا حتي از شام يا ناهار خوردن با شما طفره رود.بااينکه طبيعي است که در هر رابطه زمانهاي بالا و پايين وجوددارد اما اگر همسرتان به طور کلي شما را ناديده ميگيرد،انگار که اصلاً وجود نداريد، مطمئناً مشکلي جدي وجود دارد.
دعوا نمک زندگي است، لازمه رابطه است اما ميزان بيتوجهي ورفتارهاي غيرمنطقي همسر، در صورت خودخواه بودن او شدت بسيار بيشتريپيدا ميکنند. ممکن است جور ديگر هم باشد: انتظارات جزءلازمههاي رابطه است اما مرز باريک جداکننده انتظارات و انتظارات بيشاز حد معمولاً توسط همسران خودخواه ناديده انگاشته ميشود. هر عمليا رفتاري از سوي همسر که موجب سوءاستفاده حدي جسمي و ذهني طرف مقابلشود ميتواند يکي از نشانههاي حاد خودخواهي در رابطه به شمار رود.
چطور بر خودخواهي در رابطه غلبه کنيد؟
غلبه بر خودخواهي در رابطه کار سختي نيست. چيزي که نياز داريداين است که قبل از اينکه دست به اقدامات افراطي بزنيد، افکار واحساسات طرفمقابل را در نظر بگيريد. در زير به چند راه برايتقويت رابطهتان اشاره ميکنيم.
همه چيز به گفتگوي درست بستگي دارد!
يکي از مهمترين عوامل تخريب رابطه، نبود گفتگو و ارتباطکلامي است. وقتي هر دو طرف قادر به بيان خواستهها و انتظارات خود بههمديگر نباشند، راه براي خصوصيات منفي مثل خستگي و عصبانيتبه رابطه باز ميشود. گفتگوي درست رمز حل مسائل قبل از اينکهبه مشکل تبديل شوند است. هيچوقت براي حرف زدن با همسرتان ترديدنکنيد اگر با موقعيتي برخورد کرديد که احتمال بروز سوءتفاهم درآن وجود دارد، بلافاصله آن را با همسرتان روشن کنيد. بااينکهچشمها براي ابراز احساسات شما به همسرتان کافي هستند اما بهتراست که از کلمات استفاده کنيد. يادتان باشد، رمز کار اين است که بهطرز موثري حرفهاي دلتان را ابراز کنيد!
اعتماد متقابل اهميت زيادي دارد!
اعتماد کردن به همسر براي حفظ رابطه حياتي است. وقتي اعتماد وجودنداشته باشد، خودخواهي به رابطه صدمه ميزند. بعد از برهم خوردن اعتمادمتقابل است که دو طرف کمکم فقط به خودشان فکر ميکنند. اگر بههمسرتان اعتماد نداشته باشيد، کاملاً به اين معنا است که به دلايلياشتباه در آن رابطه هستيد و آن رابطه اگر درست نشود منجر بهجدايي خواهد شد. حتي اگر اختلاف و مشاجره پيش بيايد، نبايدسعي کنيد از کاه کوه بسازيد. از بياحترامي و بيادبي با همسرتانپرهيز کنيد. هرچه که باشد شما عاشق هم هستيد!
از کلام محبتآميز استفاده کنيد!
لذت دوست داشتن و دوست داشته شدن هيجانانگيزترين احساس دردنياست. خودخواهي در ازدواج معمولاً با اين واقعيت در ارتباط است کهبعد از گذشت مدتي از رابطه، زوجها همديگر را ناديدهميگيرند. يک "دوستت دارم عزيزم" ساده ميتواند ساليان سال عشق ومحبت را بين شما نگه ميدارد اما در مشغوليتهاي زندگي عشق ومحبت گم شده است. براي زوجهايي که به تازگي ازدواج کردهاندخيلي مهم است که ويژگيهايي از همسرشان که دوست دارند را تحسينکرده و آنها را صادقانه به زبان بياورند. در روابط طولانيمدت، فريب وفيلم بازي کردن راه به جايي نميبرد. تحسين و تمجيد واقعي باعث خوشحالشدن طرفمقابلتان ميشود. همه ما به توجه نياز داريم؛ درواقع، اين غريزهانسان است که دوست داشته شود، تحسين شود و به او توجه شود. پساجازه ندهيد شعله محبت بين شما خاموش شود. در رابطه با همسرتان خودتانباشيد؛ هيچوقت تظاهر به چيزي که نيستيد نکنيد تا خودخواهيدر رابطهتان ايجاد نشود.
از حق خودتان دفاع کنيد!
عشق به خودي خود قدرتي جادويي دارد که فرد را به طور کامل ميسوزاند.چشمهاي منطق و عقلانيت از زندگي ناپديد ميشوند.اگر شما شديداً از خودخواهي در رابطهتان در عذاب هستيد و تنهادليل اينکه در اين رابطه ماندهايد، عشق به همسرتان است و هنوز منتظرهستيد که اوضاع بهتر شود، واقعاً ستودني است. اما تا کي ميخواهيد عذاببکشيد؟ رابطه عذاب کشيدن نيست، بايد از رابطه لذت ببريد. از حق خودتاندفاع کنيد. اگر همه تلاشتان را براي درست شدن او کردهايد اماهنوز هم وضعيت به همان اندازه نااميدکننده است، ديگر هيچدليلي براي ماندن در آن رابطه نداريد. از اينکه همه تلاشتان راکردهايد و از آن رابطه بيرون آمدهايد احساس غرور کنيد. مطمئن باشيد کهزندگي روي خوش ديگري براي شما دارد. سعي کنيد زندگيتانرا از نو بسازيد. احمقانه است که با کسي بمانيد که هيچ توجهي بهشما ندارد. هيچوقت به دلايل اشتباه خودتان را به عذاب نيندازيد؛اين حق شما نيست! پس از آن بگذريد.
خودخواهي در رابطه معمولاً به اين دليل که فرد به دلايلي اشتباه در آنرابطه است، ايجاد ميشود؛ اما اگر عشق ذات و ماهيت رابطه شماباشد، وجود خودخواهي غيرممکن خواهد بود. اما هر رابطه سالمي ازخودخواهي به دور نيست. هميشه يادتان باشد:

"اگر خودتان را دوست نداشته باشيد، هيچوقت نميتوانيد واقعاًکسي را دوست داشته باشيد. عشق شما به ديگران هم خودخواهانه خواهدشد. همه آن براي پر کردن آن بخش گمشده از خودتان است. بههمين دليل نميتوان به عشق آنهايي که خودشان را دوست ندارند اعتمادکرد."

0

چرا افراد متاهل خیانت می‌کنند؟ ریشه‌های اصلی آن در زوجین