ترشحات واژن در خانم ها شامل يک سري باکتري هاي مفيد است که براي حفظسلامت واژن ضروري و لازم هستند. البته مواردي وجود دارد که ترشحات،بوي نامطبوع داشته و سبب ناراحتي فرد مي شود.
دکتر زن
آيا هر نوع ترشح واژن نشانه بيماري است؟ چه موقع بايد نگرانبود؟ اين ترشحات با چه مکانيسمي ايجاد ميشوند؟ مقاله زير به اينپرسشها پاسخ ميدهد.
اول از همه بايد دانست که ترشحات واژن دو نوع هستند:
1- ترشحات طبيعي (فيزيولوژيک)
2- ترشحات غير طبيعي که نياز به درمان دارند.

هر خانمي کيفيت طبيعي ترشحات خود را ميداند و در واقع ميداند کهچه ترشحاتي در وي قابل قبول است و کدام ترشحات غير طبيعياست.

دستگاه تناسلي در زن و مرد از قسمت هايي است که اگر بهنظافت آن توجه نشود، باعث بروز آلودگي شديد و حتي بيماري هايگسترده مي شود.

ترشحات واژن خود يک بيماري نيست، بلکه نشانه اي از تخمک گذاري يايک بيماري موضعي يا داخلي است.

ترشحات واژن معمولا به علت وجود سلول هاي کنده شده از مخاط يا سلولهاي شرکت کننده در التهاب سفيدرنگ است.

ترشحات کم واژن، امري کاملا طبيعي است، اما در صورتي که مقدار ترشحاتزياد باشد و موجب آلوده کردن لباس گردد، يا همراه با درد وناراحتي باشد، غير طبيعي است.
در خانم ها، غدد داخل واژن و دهانه رحم به طور مداوم مقدار کمي مايعترشح مي کنند. اين مکانيسم به حفظ سلامت و پاک شدن مجراي تناسليکمک مي کند
اين ترشحات اکثرا بيرنگ و يا حداکثر شيري کم رنگ و بدون بوهستند، وليکن بسته به عادت ماهانه در خانم ها، رنگ و غلظت آنتغيير مي کند. به طوري که در زمان تخمک گذاري، حاملگي، شيردادن و نزديکي جنسي مقدار اين ترشحات بيشتر مي شود.

بنابراين با توجه به نکات ذکر شده بايد توجه داشت که افزايش ترشحاتواژن در زنان در بسياري موارد طبيعي است، به ويژه اينکه ترشحات باعثمرطوب شدن مجراي تناسلي زنان مي شود که اين خود کمک بسياري درپيشگيري از بيماري گوناگون در اين ناحيه ميکند.

کيفيت و کميت ترشحات واژن در هر زن، در طول زمان و حتي در طول يک دورهماهانه ميتواند تغيير کند؛ مثلاً ترشحات قبل از بلوغ با ترشحات دورانبارداري و ترشحات پس از يائسگي متفاوت است.

هورمونها تاثير مهمي روي ترشحات واژن دارند و در نتيجه بارداري يامصرف قرصهاي ضدبارداري ترشحات واژن را تغيير ميدهد.
در طول قاعدگي و دوره پس از زايمان هم کيفيت يا ميزانترشحات ممکن است تغيير کند.
حتي عواملي مثل ورود مني همسر به داخل واژن يا عادات مربوط به بهداشتفردي هم روي اين ترشحات موثرند.

ترشح زيادتر از حد معمول (بدون بو) را مي توان با شستن و خشک کردناعضاي تناسلي برطرف کرد، اما در صورتي که بوي بدي داشته باشد، حاکي ازعفونت واژن است.

البته به ياد داشته باشيد که هرگز از صابون براي شستن داخل وازناستفاده نکنيد، ولي قسمت بيرون دستگاه تناسلي را مي توان با آب وصابون شست.

ترشحات عفوني با درد يا بدون درد ممکن است با خارش همراه باشد کهمعمولا هنگام آلوده شدن مدخل واژن به ادرار عارض مي شود. نواحيتناسلي بيمار ممکن است دچار تحريک و سوزش شود. به علاوهگاهي درد به هنگام نزديکي با همسر وجود دارد.
در بعضي موارد هم علامت خاصي به جز ترشح وجود ندارد.

در افرادي که اين مشکل را دارند، آزمايش خون ممکن است شواهدي از وجودعفونت خفيف بدن را نشان دهد.
تهيه کشت ميکروسکوپي از ترشحات واژن و آزمايش سلول شناسي آن برايکليه زنان بالاتر از 25 سال و در مواردي که احتمال سرطان در کار باشد،ضروري است.
ترشحات واژن در صورتي که با تست سرولوژيک مثبت همراه باشد ممکن استمربوط به بيماري سيفليس باشد.

0

چرا خانم‌ها به روزهای تولد و سالگرد توجه نشان می‌دهند؟