خونريزي غيرطبيعي ميتواند طيف وسيعي از علل و بيماريها را شامل شود کهبسته به سن و زمان وقوع آن، متفاوت هستند.
دکتر سيد عزيز برزنجي، گفت با اشاره به بيماريهاي شايع زناناظهار کرد: «خونريزي غيرطبيعي رحم بيشترين دليل مراجعه اغلب خانمها بهپزشکان زنان و زايمان است به نحوي که فرد بدون هيچ علامتيدچار اين بيماري ميشود.»
معمولا پزشک معالج در اولين برخورد با اين بيماران ضمن در نظرگرفتن سن بيمار و زمان ايجاد علامت طي دوره ماهانه، تشخيصهايافتراقي متفاوتي را در نظر ميگيرد و پس از معاينه و استفادهاز وسايل کمک تشخيصي مانند سونوگرافي و پاپاسمير، بهتشخيص قطعي ميرسد. افرادي که با اين مشکل دست به گريبان هستند،به چنددسته تقسيم ميشوند: سنين قبل از بلوغ، دوران بلوغ، سنينتوليدمثل و سنين قبل از يائسگي و سنين بعد از يائسگي. دلايلخونريزي در اين گروههاي سني ميتواند مشترک يا متفاوت باشد. بعضياز بيماريها، مختص يک گروه سني خاص است و بعضي بيماريها در همهگروههاي سني مشترک است.
خونريزي غيرطبيعي را به دو دسته از جمله:
خونريزي با علل عضوي (رحم و دستگاه تناسلي): که در نتيجه? بيماريمستقيم رحم و دستگاه تناسلي رخ ميدهد.
خونريزي با علل غيرعضوي: که ناشي از عدم تعادل هورموني يا بيماريهايخوني است.
دکتر برزنجي به ديگر بيماري شايع در زنان اشاره کرد وگفت:فيبرومهاي رحمي نيز از ديگر بيماريهاي زنان است غدههاي خوشخيمهستند که معمولا براي خانمها مشکلي ايجاد نميکند. تنها در مواردي کهاين غده خيلي بزرگ و دردناک شده باشد پزشک مجبور به جراحيميشود. به گفته وي، همچنين درمواردي که فيبروم منجربه عدمبارداري شود نيز نياز به جراحي وجود خواهد داشت. جراح زنان وزايمانيادآور شد: «فيبرومها اغلب ريزو ناشناخته هستند به نحوي که با افزايشسن رشد مييابند البته دليل اين بيماري مشخص نيست ولي زمينه ‍ژنتيکينيز در آن نقش دارد.»

جراح زنان و زايمان ادامه داد: «از آنجايي که اين بيماري ناشناخته استامکان رشد فيبروم در زمان بارداري و داروهاي هورموني در بزرگ شدناين غده تاثير گذار است در مواردي که فيبروم در سنين حاملگيبزرگ شود با جراحي اين غده را خارج ميکنند و در سنين بالاترامکان اينکه کل رحم برداشته شود زياد است.» علائم باليني اين بيماري،خونريزيهاي حجيم و طولاني و کاهش فواصل بين قاعدگيها، احساس فشارروي مثانه، درد و فشار لگني، مقاربت دردناک يا خونريزي پساز مقاربت از ديگر علائم شايع اين بيماري است. در ضمن از عوارضاين بيماري کمخوني همراه با ضعف و خستگي ورنگپريدگي است.

0

آیا مرد ایده آل وجود دارد؟ آیا می توان پیدایش کرد؟