بيش از 20 سال است كه شعار پيشگيري بهتر از درمان است درجهان مورد توجه ويژه قرار گرفته است و روز به روز هم اهميتبيشتري پيدا ميكند. در زمينه مراقبتهاي پيشگيرانه درمورد بيماريهاي زنان موفقيتهاي شايان توجهي در سالهاي اخير به دستآمده است.
اما مراقبتهاي مناسب در زنان از كي و به چه صورت بايد انجامشود؟
يك خانم از 13 سالگي بايد تحت مراقبتهاي پيشگيرانهقرار گيرد كه اين مراقبتها سالانه انجام ميگيرد.
اين مراقبتها شامل يك معاينه كامل ( شامل گرفتن قد و وزن و فشارخون و...) همينطور معاينه پستانها و در صورت نياز معاينهلگني ميشود. در كنار معاينه در هر گروه سني مشاوره خاص درزمينه تغذيه و ورزش و كار و روشهاي جلوگيري از بارداري انجامميشود. در همين يك جلسه آزمايشات و بررسيهاي مناسب فرد درخواست و درنهايت داروهاي مكمل و واكسيناسيون مناسب توصيه ميشود.
مثلا براي دختر خانمي 13 ساله بهداشت مناسب دوران عادت ماهانه آموزش ومعاينه از نظر رشد مناسب دوران بلوغ انجام ميشود و در مورد اهميتتغذيه در اين سن صحبت و در نهايت به انجام واكسيناسيون در برابر كزازو ديفتري كه بايد هر 10سال تا پايان عمر تكرار شود، توصيهميشود.
در سنين بالاتر مراقبتهاي پيشگيرانه ابعاد تازهاي به خودميگيرد و شامل انجام پاپ اسمير سالانه پس از 21سالگي (و در كساني كه زود تر ازدواج كردهاند انجام پاپاسمير 3 سال پس از ازدواج) ميشود. تست پاپ اسمير كهبراي تشخيص زودهنگام سرطان دهانه رحم طراحي شده يك نمونهبرداريساده و بدون درد از دهانه رحم است كه بايد سالانه در تمامي زنان انجامشود و چنانچه تا 30 سالگي بدون هيچ مشكلي تكرارشده باشد بعد از آن ميتواند هر 2 يا 3 سال يك بار تكرار شود.
معاينات سالانه پستان هم از معايناتي است كه پس از رشد كاملپستانها در تمامي زنان بايد انجام گيرد تا باتشخيص زودترسرطان پستان، راههاي درمان سادهتر و موفقتر استفاده شود. در كنارمعاينه از 40 سالگي به بعد، ماموگرافي (عكسبرداري راديولوژياز پستانها) نيز به معاينات سالانه اضافه ميشود. معاينه ماهانهپستان هم به هر خانم بايد آموزش داده شود.مشاوره در مورد روشهايجلوگيري از بارداري مناسب هر فرد از مباحث مهم در اين كنترلهايسالانه است تا هم از بارداريهاي ناخواسته جلوگيري شود و هم ازعوارض ناخواسته برخي از اين روشها پيشگيري شود. همينطور درمورد بهداشت جنسي و بيماريهاي عفوني واژن و رحم صحبت ميشود.
واكسيناسيونهاي متعددي براي هر گروه سني وجود دارد كه بايد دراين مراقبتهاي سالانه به آنها توجه كرد؛ مثلا واكسيناسيون عليه سرخجهو آبله مرغان در كساني كه تمايل به بارداري دارند از آن دسته است

0

چگونه شوهرتان را مجذوب خود كنید؟