استفاده زياد از دست براي جا به جايي اجسام و تميز کردن قسمت هايبالاي ديوار و شيشه هاي بلند، باعث فشار آمدن به تاندون شانه و آسيبديدگي هاي شديد شانه ها مي شود.

دکتر "غلامعلي عکاشه" روز چهارشنبه در گفت و گواختصاصي با خبرنگار علميايرنا گفت: بيشتر زنان خانه دار کهدر ايام قبل از نوروز شروع به کارهاي سنگين خانه ميکنند، اغلبميانسال، داراي اضافه وزن ، تجارب زايمان و بدون ورزش و تحرک هستند کهاين عوامل آنها را بيشتر در معرض خطر و آسيب هاي عضلاني و اسکلتي قرارميدهد.
اين جراح و متخصص اندام تحتاني و فوقاني خاطر نشان کرد: به طور تقريبيگفته ميشود شمار افرادي که در ايام عيد و خانه تکاني منزل از رويصندلي و يا پايه سقوط ميکنند با شمار افرادي که در روزهاي برفيزمستاني به زمين ميخورند، برابري ميکند.
عکاشه تصريح کرد: سقوط از صندلي يکي از شايعترين مشکلاتي است که زنانخانه دار به هنگام نظافت هاي طولاني مدت با آن مواجه هستند و دربسياري از موارد منجر به شکستگي هاي ناحيه لگن در آنهاميشود.
رييس انجمن ارتوپد ايران يادآور شد: خيلي از شکستگي هايانتهاي تحتاني و استخواني مچ دست و استخوان هاي ساعد در اثر سقوطاز صندلي هايي است که فرد براي تميز کردن شيشه ها، ديوار و يا سقفخانه استفاده کرده است.
وي با اشاره به اينکه پيچش مچ پا و دست يکيديگر از مشکلاتي است که زنان خانه دار به هنگام نظافت خانهبا آن مواجه ميشوند، گفت: فردي که سعي دارد يک مبل سنگين راجا به جا کند و يا اينکه يک جسم سنگين را از پله ها بالا ياپايين ببرد ، بدن او از حالت طبيعي خارج ميشود و همين عدم تعادل،مشکلات جدي در او پديد ميآورد.
اين متخصص با اشاره به اينکه ضرورتي ندارد اين حجم وسيع از کارهايمنزل را يک جا در ايام محدود قبل از عيد انجام داد، تصريح کرد: درصورتي هم که اين کارها را انجام ميدهند بايد به گونه اي باشد کهاز يک عضو بيش از اندازه کار کشيده نشود و در ارتفاع بالاتر از 50سانتي متر نايستند.
عکاشه با تاکيد بر اينکه کارها را بايد تقسيم کرد و به تدريج انجامداد، ادامه داد: انجام تدريجي کارها باعث ميشود به بدن فشار کمتريوارد شود و عضلات بدن خود را با حجم اجسام تطابق دهند.
رييس انجمن ارتوپدي ايران يادآور شد: بيشتر زنان خانه دار به علتاضافه وزن يا بي تحرکي و عدم ورزش ، استخوان هايشان تراکم زيادي نداردو به محض سقوط بر روي زمين، شکستگي در اندام فوقاني آنها ايجادميشود.
اين متخصص ارتوپدي تصريح کرد: توصيه ما به زنان خانه دار اين استکه بدون آمادگي جسمي، حجم وسيعي از کار و فعاليت را در مدت زمانمحدود انجام ندهند و با انجام کارهاي شديد بدني ، سلامت خود را به خطرنيندازند.

0

نازایی وعفونتهاى تناسلى زنان