بعضي خانمها، مخصوصا دختران نوجواني که به سن بلوغ ميرسند،از مشکلاتزنانهاي رنج مي برند.
خانم دکتر مريم پوررضا،متخصص زنان و زايمان و استاد دانشگاهعلوم پزشکي تهران در اين باره توضيح مي دهند :

چه ترشحاتي طبيعي محسوب ميشوند؟
ترشحات طبيعي براي سلامت مهبل زنان ضروري است و خانمها بايد حتما ترشحداشته باشند چرا که وجود اين ترشحات از غدد تناسلي براي رطوبتدستگاه تناسلي ضروري است.در مهبل باکتريهاي غيربيماريزايي هست کهوجود آنها از بروز عفونتهاي باکتريايي و قارچي ممانعت به عملميآورد.ترشحي طبيعي محسوب ميشود که شفاف،شبيه سفيده تخممرغ، بدونرنگ،بدون بو و گاهي رقيق و گاه غليظ بوده و ايجاد سوزشو خارش نکند و اين نوع ترشحات معمولا در دوراني ايجاد ميشود که خانمپاک است و در دوران قاعدگي قرار ندارد.در حينتحمکگذاري (دو هفته پس از قاعدگي) ممکن است ترشحاتچسبناک و لغزنده ديده شوند اما تغيير در رنگ و ميزان ترشحهمراه با ساير نشانهها ممکن است علامت عفونت باشد.

منظور از ترشحات غيرطبيعي چيست؟
در صورتي که ترشح ايجاد شده داراي رنگ و قوام و بوي نامطبوع وغيرطبيعي باشد (متفاوت از آنچه که گفته شد باشد) و سبب سوزشو خارش ناحيه تناسلي شود غيرطبيعي بوده و نشاندهنده وجود عفونتاست.

مشخصه اين ترشحات عفوني چيست؟
از نظر متخصص زنان در صورتي که رنگ ترشح زرد متمايل به سبزباشد،عفونت به دنبال عامل ميکروبي ايجاد شده که با آزمايش و کشت نوعميکروب شخص و درمان خاص آن صورت ميگيرد و بوي نامطبوع و خارش وسوزش و التهاب از ديگر نشانههاي اين نوع عفونت است.در صورتي کهعفونت قارچي يا کلاميد يا ايجاد شده باشد، ترشحات سفيد رنگو پنيريشکل در داخل واژن وجود داشته که در اين صورت بويترشيدگي ايجاد ميشود و خارش و درد در نواحي تناسلي و دردناک شدنمقاربت از ديگر نشانههاي اين عفونت خواهد بود.اگر عفونتانگلي باشد يعني عامل تک ياخته به نام تريکومونا آن را ايجادکرده باشد،ترشحات کفآلود خاکستري،زرد و يا سبز با بوي نامطبوع،سوزش وخارش از نشانههاي آن است.و بالاخره اگر عفونت ويروسي باشد همانندنوع ميکروبي ماهيت ترشح عوض شده و بثورات بدني به همراه خارش از علايمآن است.اين نوع عفونت در ميان زنان شايع بوده و به نام تبخال تناسليمعروف است که هيچ احتياجي به آزمايشهاي تشخيص نيست و زوجين يعنيهم مرد و هم زن بايد درمان شوند.در صورتي که اين عارضه درمان نشود عودکرده و فرد در معرض سرطان رحم قرار ميگيرد.

اين ترشحات در چه سنيني شيوع بيشتري دارد؟
به طور کلي در زنان جوان به خصوص در زناني که ازدواج کردهاند،ترشحاتبيشتر است و احتمال عفونت هم در اين دوران شايعتر است.بنابراين دخترانجوان و زناني که به تازگي ازدواج کردهاند بايد از نظر بهداشتيبيشتر مراقب خود بوده و نکات بهداشتي را رعايت کنند.روابط زناشويي بهطور طبيعي سبب افزايش ترشحات ميشود اما خانمها بايد توجه کنند که نوعو خصوصيت اين ترشحات غيرطبيعي نباشد.اما بهداشت نامناسب وپوششهاي بد و نامناسب در تغيير ماهيت ترشحات طبيعي و غيرطبيعيبسيار موثر است.

آيا در دوران يائسگي هم ترشح وجود دارد؟
از سنين 50 به بالا احتمال عفونت و ترشحات غيرطبيعي کم ميشود و بسيارياز زنان از خشکي واژن و ناحيه تناسلي شکايت دارند. به علت فقر هورمونو کاهش فعاليتهاي غدد جنسي،خشکي مهبل ايجاد شده بنابراين لازم استبراي برطرف شدن اين شکل خشکي واژن و کاهش ترشحات طبيعي به پزشکمراجعه کنند.

چه نکاتي را براي پيشگيري از ايجاد عفونت توصيهميکنيد؟
پس از ادرار کردن و اجابت مزاج هميشه از سمت جلو به عقب خود رابشوييد که مانع از حرکت باکتريها و ميکروبها از مقعد به مهبل ميشود.درطي روز لباس زير را عوض کرده و لباسي از جنس الياف نخي بپوشيد.ازپوشيدن لباسهاي بدون تهويه مانند لباسهاي نايلوني و تنگ ياساير الياف مصنوعي خودداري کنيد.از پوشيدن شلوار جين تنگ وجوراب شلواري و مايو به مدت طولاني اجتناب کنيد.لباس زير خود را حتمادر هواي آزاد و با نور خورشيد خشک کنيد و هنگام شستشو از موادشوينده غيرمعطر و ملايم استفاده کنيد.از قرار گرفتن در وان آبداغ يا جکوزي اجتناب کنيد. از کاندوم و يا ديافراگمهايي کهبهداشتي و معتبر نيستند استفاده نکنيد چرا که سبب تحريک ناحيهتناسلي شده و احتمال عفونت شديد ميشود.بعد از فعاليت زناشويي حتما دوشبگيريد.لباس زير خود را حداقل يک بار در روز تعويض کنيد.ازپودر تالک در اطراف مهبل استفاده نکنيد زيرا اين پودر رطوبترا در خود نگه ميدارد.نواربهداشتي هر 4 تا 6 ساعت بايد عوض شود.قبل و بعد از تميز کردن بدن خود، دستهايتان را بشوييد. هميشه اطرافمهبل را خشک و تميز نگه داريد.رطوبت رشد ميکروبها و قارچهارا سرعت ميبخشد.به طور منظم سطح خارجي مهبل را با آب ولرم شستشودهيد.پس از استحمام با يک حوله نرم ديگر ناحيه تناسلي خودرا خشک کنيد حتي ميتوانيد از سشوار هم استفاده کنيد.

توصيههاي درماني
* بهتر است پس از مشاهده هر گونه ترشح غيرطبيعي باپزشک متخصص زنان مشورت کنيد، عواملي که منجر به عفونت ميشود راشناسايي کنيد و آنتيبيوتيکها و يا داروهاي خاصي که برايتان تجويزميشود به طور منظم و طبق دستور مصرف کنيد.عفونتها معمولا باآنتيبيوتيک درمان ميشود.دوره درماني خود را کامل کنيد و کرمهايآنتيبيوتيک مهبلي که توصيه ميشود را به طور مناسب مصرف کنيد.

* خانمهاي باردار و شيرده و کساني که از قرصهاي ضدبارداري استفادهميکنند،به دليل اينکه دچار تغيير سطح هورمونها ميشوند بايد بيشترمراقبت بهداشت فردي خود باشند و در صورت مشاهده هرگونه علامت بهپزشک مراجعه کنند.پس از يائسگي با نظر پزشکميتوان از ژلهاي برطرف کننده خشکي استفاده کرد.

* معمولا حالاتي که منجربه ترشحات مهبلي ميشود،در عرض چند روز بهدرمان پاسخ ميدهند. در صورتي که عفونت مکرر ايجاد شود يا بيماريقابل درمان جنسي وجود داشته باشد گاه لازم است همسر نيز درمانشود.
* اگر مبتلا به ديابت هستيد کنترل سطح قندخون ميتواند بهجلوگيري از عفونتهاي مکرر خصوصا عفونت قارچي کمک کند.

0

اختلالات قاعدگی ودرمانهای متفاوت