يكي از مشكلاتي كه به دنبال زايمان ايجاد مي شود غمگيني وافسردگي بعد از زايمان است و حدود 50 تا 70 درصد مادران اين حالتغمگيني را تجربه مي كنند.



يك متخصص روانپزشكي با بيان اين که زايمان طبيعي احتمال ابتلا بهافسردگي پس از زايمان را كاهش مي دهد، گفت: زايمان هايسخت كه با عوارض همراه است و يا زايمان به طريق سزارين مي تواند باعثآشكار شدن بسياري از اختلالات رواني شود.



دكتر صميمي اردكاني افزود: از ديدگاه علم روانپزشكي زايمانطبيعي، مادر را در برابر افسردگي بعد از زايمان محافظت مي كند وبه همين جهت توصيه مي شود در صورت امكان زايمان به صورت طبيعي انجامشود.



عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تصريح كرد:اگر فردي سابقه ابتلا به بيماري هاي رواني را داشته باشد بهتراست در صورت امكان طبيعي زايمان كند.



"سيمرغ" دراين رابطه نوشت: افسردگي پس از وضع حمل بسيارمعمول است و چيزي بين ده تا پانزده زن از هر صد زني که وضعحمل ميکنند اين وضعيت را تجربه مينمايند. رقم واقعي ممکن است از همينهم بيشتر باشد چه اينکه زنان زيادي که از اين وضعيت رنج ميبرنداما نه تقاضاي کمک ميکنند و نه اينکه درباره احساساتشان با کسي صحبتميکنند.



در بعضي موارد افسردگي پس از زايمان کاملا کوتاه مدت استاما در موارد ديگر در صورت عدم مداخلات درماني ممکن است ماهها ياحتي سالها به طول انجامد. افسردگي پس از زايمان نبايد باموارد خفيف افسردگي که بسياري از زنان پس از تولد نوزادتجربه مينمايند يا اختلال جديتر اما کمتر شايع روان پريشي زايمانکه گاهي اوقات در هفتههاي نخست تولد کودک رخ ميدهد اشتباهشود.



پذيرش داشتن احساس افسردگي مسئله مهمياست، تا نپذيريدبراي دريافت کمک اقدام نخواهيد کرد. برخي مادران بر اين باورند کهدرماندگي آنها ناشي از بي کفايتي خود آنها در مقام يک مادر ياشخص است و در نتيجه بيان احساساتشان براي ديگر اشخاص اکراه آميزاست.

آنها درک نميکنند که به افسردگي پس از زايمان مبتلا شدهاندو به درمان و حمايت نياز دارند. نشانههاي افسردگي پس اززايمان از شخصي تا شخص ديگر متفاوت است و حتي در يک شخص درزمانهاي مختلف ميتواند چهرههاي مختلفي به خود بگيرد

0

چرا زنان بعد از ازدواج اضافه وزن پیدا می کنند؟