فرآيند انتخاب همسر براي هر فرد بالغ و مجرد، مرحله اي بسيار مهم واغلب دشوار محسوب ميشود. شايد كمتر انتخاب ديگري ممكن است تا ايناندازه در طول زندگي زوجها مركز توجه و بسيار با اهميت تلقيگردد.
اما متأسفانه، در بحبوحهي دروان معاشقه (نامزدي) افراد جوان اغلب بيملاحظه ميشوند و مشكلات اساسي را در ازدواج ناديده ميگيرند و يااين كه آنها را بررسي نميكنند. علاوه بر اين نگرشها و عقايد خاصيدر جامعهي ما رواج يافته است كه موجب نا اميدي و نارضايتي در فرآيندانتخاب همسر ميگردند. در اين ميان برخي از عقايد و باورها درفرآيند ازدواج و انتخاب همسر غيرمنطقي و محدود كننده به نظرميرسند.
باورها و يا عقايد غيرمنطقي (محدود كننده) درباره انتخاب همسر كه بهعنوان باورهاي شخصي تعريف شدهاند:
الف- زمان ازدواج و امتخاب فرد مورد نظر براي ازدواج را محدودميكنند.
ب - تلاش براي پيدا كردن فرد مناسب براي ازدواج را دچارافراط و يا تفريط ميكنند.
ج - از بررسي انديشمندانهي تواناييها و ضعفهاي بين فردي و شناختنفاكتورهاي قبل از ازدواج كه در موفقيت ازدواج مؤثر هستند،جلوگيري ميكنند.
د- مشكلات و موانع انتخاب همسر را تداوم ميبخشند و گزينههاي بعديبراي حل مشكلات را به حداقل ميرسانند.
به عنوان مثال يكي از اين عقايد محدود كننده ميتواند اينگونهباشد كه زوجها با اين اعتقاد وارد زندگي شوند كه تنها عشقشاننسبت به يكديگر براي غلبه كردن بر تمام مشكلات كافي است.
نگرشها و طرز تفكر منطقي و غيرمنطقي افراد درباره فرايند انتخابهمسر به هنگام ازدواج يكي از فاكتورهاي بسيار مهمي است كهميتواند ازدواج را با موفقيت يا شكست مواجه نمايند.
آگاه بودن افراد دربارهي نگرشها و طرز تفكر و عقيدهي خودشاندربارهي انتخاب همسر و در پيش گرفتن نگرشي منطقي وواقعبينانه ميتواند در داشتن ازدواجي موفق آنها نقش بسزايي داشتهباشد.
برداشت ما از نگرش مجموعه اي از شناختها ، باورها، عقايد وواقعيتها (دانستهها) است كه حاوي ارزشيابيهاي مثبت و منفي (احساسات)باشد.

نُه باور غير منطقي (محدود كننده) درباره انتخاب همسر
موضوعي كه به طور وسيع در پيشينهي تجربي كه در زمينهي انتخابهمسر ناديده گرفته شده است مربوط به نقش و تأثير باورهاي شخصي درفرايند انتخاب همسر ميباشد. از بررسي سوابق موجود در زمينهي نقشباورها در انتخاب همسر: لارسن(1992) نُه باور غير منطقي كه افراد اغلبدرباره انتخاب همسر دارند را بيان كرده است.

1 - اعتقاد به اينكه من فقط ميتوانم عاشق يك نفر باشم.
شخصي كه داراي اين عقيده است گمان ميكند كه تنها يك نفر در دنيابراي ازدواج با او مناسب است. اين تفكر بسيار شبيه اين عقيده است كهما جايي در دنيا همزاد و يا نيمهي دومي داريم كه با ازدواج با او همهچيز به تكامل ميرسد.
اين افكار غالباً غيرمنطقي هستند، چرا كه بايد به هنگامروبرو شدن با تنها فرد به خصوص، او را شناخت. البته چگونهاين ديدگاه به سرانجام ميرسد روشن نيست. همچنين شايد اينعقيده دعوت به انتظار غير فعالي باشد براي رسيدن به دقيقه اعجازبرانگيزي كه چشمانداز يك ازدواج خوب را نويد ميدهد.

2 - همسر كامل
اعتقاد به تفكر كه «تا زماني كه فردي كامل براي زندگي پيدانكنم، نبايد ازدواج كنم». كسي كه اين اعتقاد را داشته باشد شايد برايتصميم گرفتن براي ازدواج دچار محدوديت شود چرا كههيچ فردي كامل نيست و شايد براي پيدا كردن چنين فرديبايد زماني طولاني صرف شود.

3 - تكامل خود
كسي كه اينگونه فكر ميكند و ميگويد:«تا زماني كه نتوانم بهخودم به عنوان يك همسر اعتماد كنم، نبايد ازدواج كنم».
اين اعتقاد نيز محدود كننده و غير منطقي است از آن جهت كه هيچ كسكامل نيست و احساس كامل بودن به عنوان يك همسر را نخواهد داشت. احساسآمادگي براي ازدواج ضروريست، اما شايد اشخاصي را براي تصميمگيري درباره ازدواج دچار اضطراب كند.

4 - ارتباط كامل
صاحب اين عقيده اين چنين ميانديشد:«ما بايد قبل از ازدواج ثابتكنيم كه ارتباط مؤثري خواهيم داشت».
توجه به فاكتورهاي پيش بيني كنندهي پيش از ازدواج بسيارعاقلانه است.
مانند ارتباط خوب و مهارتهاي حل مشكل و تشابه و همانندي ارزشها وعقايد. جستجوي چنين ارتباطي و چنين همسري كه اين مهارتها وقابليتها را داشته باشد عاقلانه است.
با اين وجود ، از آنجا كه موفقيت در ازدواج را نميتوان تضمين كرد،براي كم كردن محدوديت اين تفكر ميتوان اينگونه انديشيد كههيچ راهي براي تضمين خوشبختي پيش از ازدواج ميسرنميباشد.

5 - تلاش بيشتر
اين اعتقاد با اين تفكر شكل ميگيرد كه من با هركسي كه برايازدواج انتخاب كنم خوشبخت خواهم شد به شرط آن كه به قدر كافي تلاشكنم.
لارسن (1992) تأكيد ميكند كه تلاش دو همسر براي حل مشكلات و مؤثرساختن يك ازدواج ، دو فرد بالغ و متفكر را ميطلبد. از آنجا كه هر كسيآنقدر متمايل به حل مشكلات نخواهد بود. بنابراين كميدقت در انتخابهمسر در ابتداي ضروري به نظر ميرسد.

6 - عشق كافي است
فرد داراي اين عقيده شايد چنين بگويد:«عاشق كسي شدن براي مندليل كافي براي ازدواج است». جامعهي غربي عشق رمانتيك را به عنوانشرطي لازم براي ازدواج ارزشمند ميشمارد.
در واقع، اشخاص كميهستند كه ازدواج را بدون عشق تصور كنند. اگرعشق به عنوان تنها معيار در نظر گرفته شود، ساير تواناييهاياساسي فردي و بين فردي از نظر دور خواهد ماند.

7 - همزيستي
اين عقيده چنين است: «اگر من و همسر آينده ام قبل از ازدواجبا هم زندگي كنيم، شانس وخوشبختي مان را افزايش خواهيم داد».
مرور سوابق همزيستي و موفقيتهاي بعدي در ازدواج نشان داده است كهافرادي كه قبل از ازدواج با هم زندگي ميكنند آمادگي بيشتريرا براي نارضايتي از زندگي وجدايي دارا ميباشند در مقايسه باكساني كه با هم همزيستي نكرده اند.
اين ارتباط معمولاً با خصوصيات كساني كه همزيستي ميكنند به نسبت كسانيكه همزيستي نميكنند مشكلات بيشتري در رابطه با تعهد دارند و تمايلكمتري براي ارزشمند شمردن ازدواج ونگرش مثبت تري نسبت به طلاقدارند.

8 - فرد مكمل و تضاد
در اين نگرش شخص اينگونه ميانديشد: «من بايد با كسي ازدواجكنم كه خصوصيات شخصيتي او متضاد با خصوصيات من باشد».
اگر چه تفكر رايج مبني بر آنكه افراد با خصوصيات كاملاًمتفاوت ميتوانند كامل كنندهي ضعفها و قوتهاي يكديگر باشند، امافاكتورهاي پيشبيني كنندهي موفقيت در ازدواج نشان ميدهند كهقويترين عامل خوشبختي ، همانندي در ارزشها، نگرشها و خصوصياتشخصي است.

9 - انتخاب بايد آسان باشد
اين عقيده كه انتخاب يك همسر بايد ساده باشد و اين انتخاب حامل يكشانس و يا اتفاق است. بنابراين فرد شايد تصور كند كه براي انتخاب همسربه جاي عمل كردن بايد در انتظار يك اتفاق بماند.
چنين فردي در انتظار شانسي براي ديدار و عشق در اولين نگاهاست بدون آنكه از تفكر محتاطانه آمادگي لازم، يا انجام عملي براينزديك تر شدن به هدف ازدواج كمك گرفته شود.
مواردي كه عنوان شدند فقط تعدادي از نگرشها و باورهاي غير منطقيافراد نسبت به انتخاب همسر ميباشند.
نحوهي نگرش افراد نسبت به فرايند انتخاب همسر امري بسيار حياتياست و همچنين با درك شيوع باورهاي غيرمنطقي و محدود كننده دربارهانتخاب همسر در ميان افراد مجرد زن و مرد، در صورتي كه ايننگرشها و عقايد نادرست و غير منطقي افراد تغيير يابند و در جهتصحيح هدايت شوند، شاهد افزايش ازدواجهاي مؤفق در جامعه خواهيمبود.
و همچنين با توجه به مشكل ساز بودن نگرشهاي نادرست، ميتواندرمانگران ، مشاوران قبل از ازدواج و تعليم دهندگان ازدواجرا ياري كرد تا به افراد كمك كنند تا براي ازدواج بهتر آماده شوند.

0

اهمیت نگه داشتن رحم برای خانمها