1.آيا در دوران بارداري مانيکور کردن ناخنها امکان دارد؟
اگر در دوران بارداري به صورت مرتب در معرض حلالهاي مورد استفادهدر سالنهاي زيبايي (مانند استون) قرار داشته باشيد براي شما مناسبنيست. اما اگر هر چند هفته يا هر يکي، دو ماه يک بار اينکار را انجام دهيد تا زماني که سالن يا محلي که در آن مانيکور ميکنيدتهويه مناسب داشته باشد اشکالي ندارد.
2.آيا خوردن ويتامين C در دوران بارداري خطري ندارد؟
خير، بهتر است دوزهاي بالاي اين ويتامين در بارداري استفاده نشود زيرادر برخي بررسيها نشان داده شده دريافت مکمل ويتامين C در بارداري خطرزايمان زودرس را افزايش داده است و نيز نوزادان به اسکوروي (کمبودشديد ويتامين C) مبتلا شدهاند. بهترين کاري که شما خانم باردارميتوانيد انجام دهيد اين است که ميوهها و سبزيهاي گوناگونميل کنيد و مطمئن باشيد هر روز يک نوع خوردني داراي مقادير فراوانويتامين C در برنامه روزانهتان است. خوراکيهايي مانند آبپرتقالطبيعي، توتفرنگي، کيوي و فلفلقرمز داراي مقادير فراواني ويتامينC هستند اما اگر شما مکمل پريناتال ميل ميکنيد به احتمالزياد مقادير کافي اين ويتامين را دريافت خواهيد کرد.
3.آيا استفاده از رايانه در دوران بارداري خطري ندارد؟
برخي کارشناسان ميگويند استفاده از رايانه توسط خانمهاي باردارسالهاست که بررسي شده است. درحقيقت بررسيهايي درباره ميدانهايالکتروماگنتيک و خطرات سقط انجام گرفته است و نتايجي که بهدست آمده اين است که نشستن در برابر رايانه خطر سقط را افزايش نميدهدو همچنين باعث ناهنجاريهاي جنيني نميشود. اگر چه نشستنطولانيمدت (ساعتها) را به خاطر اختلال در جريان گردش خون توصيهنميکنيم. براي به جريان انداختن خون بهتر است تقريبا هر يک ساعت يکبار از جايتان بلند شده، قدم بزنيد. با وجود اينکه بررسيهاي انجام شدهروي پايانههاي رايانهاي تاثير ناخوشايندي را نشان نداده است اماتمام روز را در برابر رايانه نشستن، آن هم هنگامي که باردارباشيد، ميتواند براي شما کمردرد بياورد. پس بهتر است به تناوبکارتان را قطع کنيد و به خود استراحت دهيد. حرکت داشتن شما بهگردش خون صحيحتان کمک ميکند.
4.آيا نوشيدن شير غيرپاستوريزه در دوران بارداري خطري دارد؟
نوشيدن شير غيرپاستوريزه در بارداري بيخطر نيست.ارگانيسمهاي پديدآورنده توکسوپلاسموز و ليستريا درافشرههاي پاستوريزهنشده نيز باعث اختلال در رشد سيستمدستگاه عصبي جنين ميشود.
5.آيا نوشيدن کافئين در دوران بارداري اشکالي ندارد؟
واقعيتهايي درباره کافئين داريم. کافئين مادهاي محرک و مدر (ادرارآور)است و نوبتهاي دفع ادرار را در بدن شما افزايش ميدهد و باعث ميشود سطحمايعات بدنتان کم شده به سمت کـمآبـي (دهيدراسيون) پيـش برويد.فشارخون و تعداد ضربان قلب شما را بالا ميبرد که هيچيک از ايندو، در بارداري توصيه نميشود. کافئين در بارداري از جفت گذشته بهجنين ميرسد. در جنينتان، متابوليسم هنوز در حال شکل گرفتن وتکامل است بنابراين نميتواند کافئين را متابوليزه کند. کافئين، به هراندازه که باشد، ميتواند تغييراتي در الگوي خواب يا حرکات طبيعيجنينتان در اواخر بارداري ايجاد کند. کافئين مادهاي محرک است که همشما و هم جنينتان را بيدار نگه ميدارد. ميتوان آن را در موادمختلفي مانند چاي، شکلات، سودا و حتي برخي از مسکنها که بدوننسخه در داروخانهها عرضه ميشوند، يافت!
گفته ميشود کافئين سبب ناهنجاريهاي خلقي هم ميشود. چندمطالعه روي حيوانات نشان داده که کافئين سبب ناهنجاري هنگامتولد، زايمان زودرس، کاهش باروري و افزايش خطر نوزاد کم وزن و...ميشود. از طرفي گفته ميشود ارتباطهايي بين مصرف کافئين و سقطوجود دارد. البته در مطالعه?ها نشان داده شده که اگر خانمبارداري روزانه بيش از 300 ميليگرم کافئين مصرف کند ممکن استارتباطهايي بين مصرف اين ماده و سقط وجود داشته باشد؟!
به هر حال کارشناسان ميگويند ثابت نشده است که کافئين در حدمتوسط ( 300-150 ) ميليگرم در روز، تاثيري منفي روي بارداريداشته باشد. سوال اينجاست که چه مقدار کافئين زياد محسوب ميشود؟پاسخ اين است که هر چه کمتر کافئين مصرف کنيد، بهتر است.برخي از کارشناسان 150 ميليگرم و برخي 300 ميليگرم راحداکثر ميدانند اما کارشناساني هستند که 300 ميليگرم را هم زيادميدانند. به هر شکل بهترين راه و بيخطرترين آن کمترين حد است. بهتراست سقف مجاز را همان 150 ميليگرم در نظر بگيريم زيرااحتياط شرط عقل است!

0

خانم ها چگونه باردار شویم