با يکي از دلايل درد در رابطه جنسي و درد در نزديکي آشنا شويد




گاهي اوقات برقراري رابطه جنسي براي زنان به جاي اينکه مطلوب واثربخش باشد تبديل به يک فرآيند سخت و عذاب آور مي گردد و باعثدرد در رابطه جنسي و درد در نزديکي شود...
تصوري که در حال حاضر در ذهن اکثريت افراد(به خصوص زوجين جوان) وجوددارد اين است که رابطه جنسي براي هر يک از طرفين بايد لذتبخش و مطلوب باشد. شايد در چند دهه قبل اين مساله اصلا مورد توجهنبوده و مردان اهميتي به رضايت همسرشان در رابطه زناشويي نمي دادنداما با افزايش سطح آگاهي و تحصيلات افراد جامعه، به نظر مي رسدهمانطور که در انتخاب همسر و معيارهاي گزينشي، تغيير و تحولياساسي ايجاد شده، در مورد ريزه کاري هاي رابطه زناشويي نيز توجه واهميت بيشتري ارايه شده است. از اين روست که مشکلات و اختلالاتاحتمالي اين رابطه نيز بيشتر بايد مورد معرفي و شناخت زوجين به خصوصزوجين جوان قرار بگيرد زيرا علي رغم اينکه بسياري از افرادزندگي مشترک و طبيعتا زندگي جنسي خود را با آرامش و بدونمشکل خاصي آغاز مي کنند ، اين فرآيند براي برخي بسيار مشکل ساز وپر استرس مي گردد. در اين مقاله نيزقصد داريم يکي ديگراز اين مشکلات يعني واژينيسم را مورد بررسي قرار دهيم:

گاهي اوقات برقراري رابطه جنسي براي زنان به جاي اينکه مطلوب واثربخش باشد تبديل به يک فرآيند سخت و عذاب آور مي گردد و باعثدرد در رابطه جنسي و درد در نزديکي شود. شدت اين مشکل مي تواند مشکلاتشديد تا متوسط را در ارتباط جنسي در بر گيرد و اين ارتباط رابراي هر يک از طرفين زجرآور کند. شدت اختلال در برخي از زنان آن قدرعميق مي شود که حتي معاينات پزشکي را دچار مشکل مي کند.
با افزايش سطح آگاهي و تحصيلات افراد جامعه، به نظر مي رسدهمانطور که در انتخاب همسر و معيارهاي گزينشي، تغيير وتحولي اساسي ايجاد شده، در مورد ريزه کاري هاي رابطه زناشويي نيز توجهو اهميت بيشتري ارايه شده است.

واژينيسم چيست؟
واژينيسم به انقباض غير ارادي مستمر و عود کننده عضلات ثلث خارجي مهبلکه مانع از برقراري رابطه جنسي و درد در رابطه جنسي و درد در نزديکيمي گردد، اطلاق مي شود. در اين اختلال سه پاسخ عمدهفيزيولوژيکي، شناختي و رفتاري آشکارا مشاهده مي شود.
پاسخهاي فيزيولوژيک شامل تعريق، لرزش يا حتي نفس نفس زدناست.
پاسخهاي شناختي شامل طيف وسيعي از افکار ترسناک مربوط بهپيامدهاي منفي احتمالي عمل جنسي را در بر مي گيرد وپاسخهاي رفتاري شامل پاسخ هاي اجتنابي است؛ به گونه ايکه تلاشهايي براي اطمينان از انجام نشدن آميزش صورت مي گيرد.

چرا برخي از زنان به اين اختلال مبتلا مي شوند؟



اختلال واژينيسم را به دو دسته کلي تقسيم مي کنند:

واژينيسم اوليه و واژينيسم ثانويه.
در مورد ابتلا به واژينيسم اوليه دلايل بسيار متنوعي ارايه مي شود وحتي برخي وجود باورهاي غلطي را عنوان مي کنند. اما در اکثر موارد علتاين اختلال به دنبال مقاربت دردناک و انتظار دردي ديگر است کهباعث اين مشکل مي گردد.برخي ديگر از زنان داراي باورهاي غلطو غير منطقي در مورد آلت تناسلي خود و يا همسرشان هستند. همچنينعقايد و افکار منفي و اشتباه ديگري مانند ترس از بارداري، بيميلي يا نفرت نسبت به همسر و در مواردي نادر، سواستفاده جنسي درگذشته از عوامل موثر در واژينيسم اوليه است.
واژينيسم ثانويه بعد از يک دوره عملکرد جنسي طبيعي و معمولا درپي رويدادي خاص مانند زايمان، يک اختلال طبي مربوط به مقاربتدردناک، سقط جنين، جراحي و .. ايجاد مي گردد. اين دسته از زنانهر چند که در گذشته رابطه جنسي مطلوبي را تجربه کرده انداما بعد از اين رويدادها به علت درد در رابطه جنسي دشواري که با آنمواجه خواهند شد، از برقراري مجدد رابطه خودداري مي کنند. از مهم ترينعوامل واژينيسم ثانويه مي توان خشکي واژن(در اين مورد نيز در آيندهصحبت خواهيم کرد) را نام برد که منجر به قطع ارتباط جنسي زن با همسرشمي گردد.
گاهي اوقات برقراري رابطه جنسي براي زنان به جاي اينکه مطلوب واثربخش باشد تبديل به يک فرآيند سخت و عذاب آور مي گردد. شدت اينمشکل مي تواند مشکلات شديد تا متوسط را در ارتباط جنسي در برگيرد و اين ارتباط را براي هر يک از طرفين زجرآور کند.
شيوع
درباره شيوع اين اختلال گزارشات متنوعي ارايه شده است اما آخرينمطالعاتي که در اين زمينه صورت گرفته نشان مي دهد که از بينافرادي که براي مشکل در رابطه ي زناشويي به مراکز درماني مراجعه ميکنند تقريبا 5 تا 47 درصد مبتلا به واژينيسم تشخيص داده مي شود.
البته در اين آمار بايد زناني را هم در نظر گرفت کههيچگاه براي درمان مشکل خود از کمک تخصصي بهره نگرفتهو همواره يا رابطه جنسي در زندگي زناشويي شان مختل است و يااينکه رابطه زجر آوري را تحمل مي کنند.

آيا واژينيسم درمان دارد؟
براي درمان اين اختلال طيف وسيعي از درمانها، از درمانهاي شناختيگرفته تا روش هاي شناختي – رفتاري که مستر- جانسون ارايه دادهاند، توصيه مي شود.
در درمانهاي شناختي سعي مي شود که باورهاي غلط و غير ممکن در موردرابطه جنسي، ترس هاي بيهوده از بارداري، باورهاي اشتباه وتحريف شده اي که گاهي در ميان برخي از زنان رايج است و .. موردچالش و سپس بازسازي قرار گيرد.
در مورد روشهاي شناختي- رفتاري مسترز- جانسون عموما حساسيت زدايي منظمدر ارتباط با رابطه جنسي است(که البته ميزان موفقيت درمانهاي حساسيتزدايي منظم حدود 90- 95 درصد و در برخي ديگر از گزارشات تا100 درصد موفقيت و درمان کامل گزارش شده است). براي مثال ازاولين مراحل درمان در اين روش، تشريح اعضاي تناسلي زن است. آموزشآرميدگي، خود معاينه گري دستگاه تناسلي توسط خوددرمانجو و در مراحل آخر مشارکت و همراهي همسر در فرآيند حساسيت زداييمي تواند در درمان اين اختلال بسيار موثر باشد. ضمن اينکه در درمانهاي حساسيت زدايي منظم تحمل و پشتکار زوجين بسيار موثر خواهد بودو اگر زوجين مبتلا به اين مشکل تصور کنند که با چند هفتهتمرين مي توانند بر اين مساله غلبه يابند سخت در اشتباهند.همچنين براي دريافت کامل تر حساسيت زدايي در زمينه اختلالواژينيسم دريافت کمک از مشاوران زناشويي الزامي به نظر مي رسد.

به طور خلاصه:
واژنيسم يا درد جنسي را به معني مقاربت دردناک ميتوان تعريف نمود.
واژينيسم، درد پنهان بسياري از زنان و دختران ايراني است. به علتعدم آگاهي در جامعه، شخص مبتلا، واژينيسم را به صورت نقصي تلقيميکند که فقط خود به آن دچار است و مدام خود را براي آن سرزنشميکند. واژينيسم يک مشکل جسمي – رواني است. يعني به دلايلياز جمله آموزشهاي بازدارنده و سختگيرانه جنسي، تصور اشتباهي ازنزديکي طي ساليان دراز در شخص شکل ميگيرد. اين تصورات غلط،نهايتا در هنگام نزديکي منجر به اسپاسم عضلات واژن و درنتيجه درد و سوزش شديد و ممانعت از ادامه س.ک.س ميشود. اسپاسمعضلات، کاملا به صورت ناخودآگاه اتفاق ميافتاد و شخص قادر نيستآن را کنترل کند يا جلوي آن را بگيرد.
در حقيقت واژينيسم، واکنش طبيعي شخص مبتلا، به ورود هر جسم خارجي بهواژن است. همه? ما وقتي انگشتي رو مي بينيم که به طرفچشممون داره مياد خودمون رو عقب ميکشيم و به نحوي واکنش نشونميديم، در مورد شخص مبتلا به واژينيسم هم، اين موضوع صادق است. به اينترتيب خانمي که تجربه? نزديکي دردناک (يا ورود جسمي به واژن) داشته،وقتي که تلاش ميکنه که جسمي رو وارد واژن خود کند، عضلات واژن به طورخودکار، براي جلوگيري از درد واکنش نشان ميدهند، بدون اينکه عمدياز جانب شخص در کار باشد. بنابراين اسپاسم عضلات همان چيزياست که موجب درد ميشود.
بنابراين واژينيسم ( انقباض غيرارادي مهبل ) يا واژينيسموس عبارت استاز انقباض عضلات اطراف واژن. اين واكنش كاملا غيرارادي بوده و مانع ازورود هر جسم خارجي حتي انگشت يا تامپون به مهبل مي شود. هرگونه تلاش براي دخول موجب دردهاي شديد مي شود. واژينيسم اغلب علترواني دارد. دردهاي مهبلي در حين دخول يا تلاش براي دخول نه تنها مانعهر گونه دخول مي شود بلكه منجر به دور باطلي مي گردد كه ازترس از درد و انقباض غيرارادي شروع و به درد شديد و عدم دخول ختم ميشود. در صورت تشخيص به موقع، درمان آن در بيماران مشتاق به بهبوديامكان پذير است.
زنان مبتلا به واژينيسم ممكن است به صورت خود اگاه مايل بهنزديكي باشند ولي ناخود آگاه مايلند مانع از ورود آلت تناسلي مردبه داخل بدنشان شوند. زناني كه تعارضات رواني – جنسي دارند ممكن استآلت مردانه را همچون يك اسلحه بپندارند. در برخي موارد درديا پيش بيني درد در اولين آميزش سبب واژينيسم ميشود. پزشكاناغلب متوجه شده اند كه بيشتر اين بيماران در محيط هاي خشك و مذهبيافراطي بارآمده اند كه در آنها مسائل جنسي با گناه ارتباط دادهمي شود. در برخي موارد نيز واژينيسم بازتاب نامطلوب بودن روابطاست.

علل
واژينيسم مي تواند علل گوناگون داشته باشد از جمله: عفونتمهبلي؛ عدم لزجي مهبل؛ پرده بكارت بسيار ضخيم در دهانه مهبل؛زايمان؛ راديوتراپي به عنوان درمان سرطان دهانه رحم؛فقدان آموزش جنسي، آموزش جنسي سختگيرانه، ترس شديد ياشرم از روابط جنسي، كثيف انگاشتن روابط جنسي.

انواع واژينيسم
اوليه: كه هر گونه دخول براي اولين بار را غيرممكن مي سازد.ثانويه: كه پس از دوران طولاني روابط جنسي بدون درد و معمولا بعداز يك تجربه ناخوشايند جسمي يا رواني ايجاد مي شود. واژينيسم همراه باعدم خونريزي ماهيانه نشانهاي است بر مهبل بسيار تنگ كه در صورتتشخيص صحيح به اساني قابل درمان است.

سايت دکتر توانا

0

زندگینامه و بیوگرافی محمد علی کلی قهرمان بکس