همه چيز درباره آنورگاسمي




آنورگاسمي بسيار شايع است و دست کم از هر ? زن در جهان، يکي بهاين عارضه دچار مي شود.
يک بيماري جنسي هست که مانع اوج لذت جنسي هست و دراصطلاح پزشکي آنورگاسمي ناميده مي شوداين بيماري را بيشتر به شما معرفي مي کنيم. توجه کنيد ارتباطجنسي يکي از مشکلات با اهميت زندگي زناشويي به حساب مي آيد کهاگر يکي از زوجين در اين مورد دچار مشکل شوند امکان داردزندگي آنان به مخاطره بيفتد پس هر نوع مشکل جنسي رابي اهميت تلقي نکنيد.
شدت ارگاسم در ميان زنان بسيار متفاوت است و زنان از لحاظتعداد ارگاسم ها يا ميزان تحريک مورد نياز براي رسيدن بهارگاسم نيز با يکديگر متفاوت هستند.

ارگاسم، از منظر طبي، به معناي احساس لذت شديد جسمي و رهايي ازتنش است که با انقباض هاي غيرارادي و موزون عضلات کف لگن همراهاست. اما هميشه ارگاسم به اين صورت نيست. برخي از زنان احساسانقباض عضلات کف لگن يا لرزش رحم حين ارگاسم را دارند. برخياز زنان نيز ارگاسم را به صورت احساس گرمايي در همه بدنتوصيف و برخي ديگر آن را به صورت احساسي مانند مورمور شدن بيانمي کنند. بر اساس تعريف، نشانه هاي عمده آنورگاسمي شامل ناتوانيدر تجربه ارگاسم يا تاخيرهاي طولاني در رسيدن به ارگاسماست.

انواع متفاوتي از آنورگاسمي وجود دارد:
آنورگاسمي اوليه : اين وضعيت به معناي آن است که زن هرگزتجربه ارگاسم را نداشته است.
آنورگاسمي ثانويه : اين وضعيت به معناي آن است که زن قبلاارگاسم را تجربه کرده اما اکنون در رسيدن به آن دچار مشکلشده است.

آنورگاسمي موقعيتي : اين وضعيت به معناي آن است که زن تنهادر موقعيت هاي خاصي مي تواند ارگاسم را تجربه کند. اين عارضه درزنان بسيار شايع است. در واقع، حدود ?? درصد زنان تنها در نتيجه تحريککليتوريس، ارگاسم را تجربه مي کنند.
آنورگاسمي عمومي: اين وضعيت به معناي آن است که زن درهيچ موقعيتي نمي تواند به ارگاسم برسد.

علت نرسيدن به اوج جنسي چيست؟
اوج لذت جنسي يا ارگاسم، فرآيندي پيچيده و در واقع،واکنشي به بسياري از عوامل جسمي، عاطفي و رواني است. داشتن مشکل در هريک از زمينه هاي زير ممکن است رسيدن به ارگاسم را مختل کند.


?) علل جسمي
طيف گسترده اي از بيماري ها، تغييرات جسمي و داروها ممکن استارگاسم را مختل کنند:
بيماري ها:
هر بيماري ممکن است بر اين بخش چرخه جنسي اثر بگذارد، ازجمله ديابت، بيماري هاي عصب شناختي مانند ام اس و …
ارگاسم همچنين ممکن است در نتيجه جراحي هاي زنانه مانندبرداشت رحم يا جراحي براي سرطان هاي زنان مختل شود. به علاوه، تجربهنکردن ارگاسم اغلب با ساير مشکلات جنسي مانند آميزش دردناکهمراهي دارد.


داروها:
بسياري از داروها رسيدن به اوج لذت جنسي را مختل مي کنند. از جمله اينداروها مي توان به داروهاي ضد فشارخون، داروهاي آنتي هيستامين(ضدحساسيت) و داروهاي ضدافسردگي به خصوص داروهاي مهارکنندهانتخابي بازجذب سروتونين مانند فلوکستين اشاره کرد. داروهايضدافسردگي در مردان نيز ممکن است باعث عدم رسيدن به اوج لذت جنسيو اختلال نعوظ شوند.


الکل و مواد مخدر:
مصرف بيش از حد الکل و مواد روانگردان مي تواند ارگاسم رامختل کند.


فرآيند سالمندي:
با افزايش سن، تغييراتي طبيعي در بدن، هورمونها، دستگاه عصبي و دستگاه گردش خون ايجاد مي شودکه بر فعاليت جنسي اثر مي گذارد. کاهش ميزان هورمون جنسي زنانهاستروژن که حين گذر به دوران يائسگي رخ مي دهد ممکن است بهخصوص بر اوج لذت جنسي زنان اثر بگذارد. مقدار پايين هورمونزنانه در بدن مي تواند حساسيت کليتوريس، نوک پستان ها وپوست را کاهش دهد و خون رساني به واژن و کليتوريس را دچاراختلال کند. با اين حال، نرسيدن به اوج لذت جنسي صرفا به زنان سالمندمحدود نمي شود و حتي بسياري از زنان مي گويند با افزايش سن،تجربه جنسي آنها رضايت بخش تر مي شود.


?) عوامل رواني
بسياري از عوامل رواني در توانايي رسيدن به ارگاسم يا اوج لذتجنسي دخالت دارند:
- مشکلات سلامت رواني، مانند اضطراب و افسردگي
- اضطراب حين رابطه زناشويي
- استرس و فشارهاي اقتصادي
- باورهاي فرهنگي خاص
- ترس از بارداري يا بيماري هاي مقاربتي
- آشفتگي و سراسيمگي


?) عوامل ارتباطي
بسياري از زوج هايي که دچار اختلافات زناشويي هستند، در فعاليتهاي جنسي نيز دچار مشکل مي شوند. از جمله عوامل ارتباط موثر براوج لذت جنسي مي توان به اين موارد اشاره کرد:
- نداشتن پيوند عاطفي با همسر
- تعارض ها و اختلافات حل نشده
- نبود ارتباط مناسب با همسر از لحاظ نيازها و ترجيحات جنسي
- عدم وفاداري و از بين رفتن اعتماد ميان زن و شوهر.


چطور آنورگاسمي را درمان مي کنند؟
درمان آنورگاسمي ممکن است مشکل باشد. درمان شما بستگي بهاين دارد که علت زمينه ساز علايم شما چيست، اما پزشک تانممکن است مجموعه اي از شيوه ها را براي درمان شما به کار ببندد. درمانآنورگاسمي در اغلب زنان به چيزي بيشتر از تجويز ساده دارونياز دارد. توجه به مشکلات ارتباطي با همسر و عوامل استرس زاي روزمرهبسيار مهم است. همچنين اينکه بدنتان را بشناسيد و انواع متفاوتتحريک جنسي را امتحان کنيد، مي تواند به شما کمک کند.


بدنتان را بشناسيد:
درک آناتومي يا کالبدشناسي بدنتان و اينکه چه نوع تحريک لمسيرضايت جنسي بهتري براي شما فراهم مي کند، بسيار مهم است. مي توانيد ازدکترتان بخواهيد در مورد آناتومي دستگاه تناسلي تان شما راراهنمايي يا منابعي براي شناخت آن به شما معرفي کند.


افزايش تحريک جنسي:
بسياري از زنان به اين خاطر به اوج لذت جنسي نمي رسند که حين رابطهزناشويي، تحريک جنسي کافي دريافت نمي کنند. بسياري از زنان براي رسيدنبه ارگاسم نياز به تحريک مستقيم يا غيرمستقيم کليتوريس دارند واين مساله بايد در فعاليت جنسي مورد توجه قرار گيرد.


مشاوره و درمان:
اختلافات و تعارض ها با همسر مي تواند زمينه ساز مشکل جنسي شود.مراجعه به يک مشاور مي تواند به شما کمک کند تا اين اختلافات و تنش هارا حل کنيد و زندگي جنسي تان را به مسير عاديبازگردانيد.متخصصان درمان اختلالات جنسي، روان درمانگرانيهستند که در زمينه درمان مشکلات جنسي تخصص دارند. گرچهمراجعه به اين متخصصان ممکن است برايتان خجالت آور باشد، اما اينکارشناسان مي توانند در درمان آنورگاسمي، کمک زيادي به شمابکنند.
اين شيوه درماني اغلب شامل آموزش در مورد امور جنسي، تعليم دادن مهارتهاي ارتباطي و تمرينات رفتاري است که شما و همسرتان بايد در خانه آنهارا امتحان کنيد.


درمان هاي طبي
تضميني وجود ندارد که درمان هاي هورمونيبتوانند آنورگاسمي را درمان کنند اما ممکن است کمککننده باشند. همچنين درمان بيماري هاي زمينه اي نيز به شما کمکمي کند.


درمان بيماري زمينه اي:
اگر به بيماري خاصي مبتلا هستيد که توانايي شما در رسيدن به اوججنسي را تحت تاثير قرار مي دهد، درمان مشکل جنسي تان را حل کند. عوضکردن داروهاي مصرفي يا دوز آنها علايم شما را برطرف مي کند.


درمان با هورمون جنسي استروژن:
درمان با استروژن به صورت قرص برچسب پوستي يا ژل، مي توانداثر مثبتي بر کارکرد مغزي و عوامل خلقي داشته باشد و بر پاسخجنسي شما اثر مي گذارد. درمان موضعي با استروژن به شکل کرم واژنيا شياف ها يا حلقه هايي که به آهستگي مواد خود را آزاد مي کنندممکن است جريان خون واژن را افزايش دهد و به بهبود ميل جنسي کمک کند.در برخي موارد پزشکتان ترکيبي از هورمون هاي استروژن وپروژسترون را به طور خوراکي تجويز مي کند.


درمان با هورمون تستوسترون:
هورمون هاي جنسي مردانه مانند تستوسترون که به مقدار اندکي در بدنزنان توليد مي شوند، ممکن است نقشي در کارکرد جنسي زنان داشتهباشند.بنابراين تجويز تستوسترون مي تواند به برطرف کردن مشکلارگاسم زنان کمک کند، به خصوص اگر درمان با هورمون هاياستروژن و پروژسترون موثر نباشد. البته استفاده از تستوسترونبراي درمان زنان مورد اختلاف است و به وسيله سازمان هاي پزشکيتاييد نشده است. به علاوه تستوسترون گاهي باعث عوارض جانبيناخواسته اي مانند آکنه، پرمويي و تغييرات خلق و شخصيت ميشود.

به نظر مي رسد تستوسترون بيش از همه در زناني موثر باشد کهميزان اين هورمون در بدن آنها در نتيجه برداشتن تخمدان با جراحي افتکرده است. در صورتي که پزشک اين درمان را انتخاب کند، با دقت شمارا تحت نظر قرار خواهد داد تا مطمئن شود که دچار عوارض جانبي نميشويد.

سلامت نيوز

0

بیوگرافی و زندگی نامه علی دایی