تست بارداري قابل اعتماد




بسياري از خانمها به دنبال راهي قابل اعتماد براي اطمينان از بارداربودنشان هستند. آنها ميخواهند خيلي زودتر از آزمايشگاه از نتيجهباخبر شوند و بدانند که به زودي مادر ميشوند يا نه.
از سوي ديگر در ميان روشهاي مختلفي که براي اين کار وجوددارد، سردرگم هستند و نميدانند روش درست کدام است. دکتر نسرينزارعپور، متخصص زنان و زايمان درباره انواع روشهاي تست بارداريبراساس سؤالي که يکي از خوانندگان از مجله سيب سبزپرسيدهاند، توضيح ميدهد.
آزمايش خون قابل اعتماد است
روند تشخيص حاملگي معمولا زماني آغاز ميشود که فرد باعلائم بارداري و احتمالا نتيجه مثبت تست ادراري خانگي مراجعهميکند که در اين افراد از تست تائيدي HCG در خون استفاده ميشود.تعدادي از نشانهها و علائم باليني هستند که بر مراحل اوليهحاملگي دلالت دارند ولي هيچکدام جز آزمايش خون، علت قطعيبارداري نيستند. HCG هورموني است که به اصطلاح، هورمون حاملگيناميده ميشود و کشف آن در خون و ادرار مادر ، پايه و اساس تستهايهورموني حاملگي است. اين هورمون تقريبا به طور انحصاري در جفتتوليد ميشود ولي به مقدار بسيار کم در بافتهاي مردان و همچنين درزنان غيرحامله نيز توليد ميشود. با وجود اين، شناسايي HCG در خون ياادرار، تقريبا هميشه نشانه حاملگي است.
دلايل منفي بودن تست چيست؟
مهمترين دليل که ممکن است تست خانگي منفي باشد اين است که شمااصلا باردار نيستيد. احتمال ديگر اين است که تخمکگذاريديرتر از موعدي که محاسبه کرديد، اتفاق افتاده باشد و هنوز در اوايلبارداري به سر ميبريد. در 10 درصد موارد نتيجه تست منفي است زيراهورمون آن کم است. چنانچه تستتان منفي بود اماهمچنان عادت ماهانه نشديد 3 روز بعد آن را تکرارکنيد.
زمان مناسب استفاده از تستها چه موقع است؟
درصورت استفاده از تستهاي حساس، مولکول کامل HCG در پلاسماي زنانحامله 8 تا 9 روز بعد از تخمکگذاري قابل تشخيص است، بنابرايناحتمالا اين هورمون در زمان لانهگزيني، وارد جريان خون مادرميشود و ميزان آن در خون، به سرعت افزايش يافته و تقريبا هر 2 روزمقدار آن دوبرابر ميشود و بيشترين مقدار آن در هفتههاي 8 تا 10حاملگي حاصل ميشود. تفاوت چشمگيري در ميزان محاسبه شدهHCG سرم بين روشهاي مختلف سنجش که تعداد آنها به بيش از 100 عددميرسد، به چشم ميخورد. حداکثر ميزان HCG خون بين روزهاي 60 تا 80بعد از آخرين قاعدگي ديده ميشود و تقريبا 100هزار ميلي يونيت درميليليتر است. تقريبا در هفتههاي 10 تا 12 حاملگي ميزان اينهورمون کاهش پيدا ميکند و حدود هفته 16 به کمترين حد خود ميرسد ودر بقيه دوران حاملگي در همين حد پايين حفظ ميشود.
روشهاي مختلف کدام است؟
ادرار مادر حاوي همان انواع محصولات تجزيه HCG است که در خون يافتميشود. براي سنجش سرمي و ادراري HCG، روشهاي متنوعي درآزمايشگاهها وجود دارند که در هر يک از آنها از ترکيبي از آنتيباديها که اندکي متفاوتند استفاده ميشود. يکي ديگر از روشهايرايج براي تشخيص و تعيين مقدار HCG، روشي است که حساسيت تشخيصآزمايشگاهي آن در حد يک ميلي يونيت در ميلي ليتر و نتيجه مثبتکاذب تست HCG بسيار نادر است. البته انواع خانگي تستهايحاملگي وجود دارند. در يک بررسي انجام شده، 16 کيت خانگيمورد بررسي قرار گرفت و مشخص شد که فقط 5 درصد آنها دارايمعيارهاي لازم بودند و ميزان بالايي از نتايج منفي کاذب در اين کيتهايخانگي وجود داشت و فقط 15درصد حاملگيها را در زمانقاعدگي فراموش شده، ميتوانستند شناسايي کنند. بنابراين در اينتحقيق، کاربرد تستهاي خانگي را تا حدودي زير سؤال بردند و درمواردي که تشخيص حاملگي بسيار حساس است، به خصوص در بارداريهايخارج از رحم به دليل موارد زياد مثبت و منفي کاذب اينتستهايخانگي، توصيه ميشود از تستهاي انجام شده روي خون مادراستفاده شود تا هرچه سريعتر اقدامات لازم صورت گيرد.
مجله سيب سبز

0

رابطه زناشویی چه تاثیری بر قلب دارد؟