اهميت رابطه زناشويي در سنين بالا




فعاليت جنسي در هر سني بخشي غريزي و خودکار از رفتار انساني است، امافيزيولوژي اين رفتار بسيار پيچيده است.
امروزه ميانگين عمر در بسياري از کشورها در حال افزايش است،بنابراين پژوهشگران هم بيش از پيش به تحقيقات دورانسالمندي مي پردازند. تا همين اواخر، پژوهش در زمينه سالمنديبه طور عمده به بيماريهايي مانند ديابت، بيماريهاي قلبي، زوال عقل،آرتروز، بيماري هاي پروستات، و مانند اينها محدود ميشد اما اخيرامحققان دامنه بررسيهاي خود را گسترش داده و به مسايل ديگريهم پرداختهاند. مساله فعاليت جنسي در دوران سالمندي يکي از همينموارد است.
فعاليت جنسي در هر سني بخشي غريزي و خودکار از رفتار انساني است،اما فيزيولوژي اين رفتار بسيار پيچيده است. براي بسياري ازافراد با افزايش سن تمايل به فعاليت جنسي تغيير ميکند. اين روندمعمولا تدريجي و نتيجه گريزناپذير فرآيندي است که درميانسالي آغاز ميشود. در حالي که اغلب افراد سالمند، علاقهشان را بهامور جنسي حفظ ميکنند، ديگر آن اشتغال فکر دوره جواني را به اينمسئله ندارند.
بر اساس مطالعات انجمن سالمندان امريکا، هرچه سالمندان از نظرجنسي فعال تر باشند، شادي و احساس رضايت از زندگي و ازدواج درآنها بيشتر است. اين تحقيق به منظور برداشتن موانع موجود در پيشروي سالمندان براي داشتن فعاليت هاي جنسي سالم انجام شده و بر ارتباطبين رابطه جنسي و احساس خوشبختي تاکيد دارد. همچنين بهانجام مداخلات درماني ويژه براي بهبود فعاليت هاي جنسي اين گروهاز جامعه کمک مي کند.
بر اساس اين مطالعه که بر روي 238 فرد متاهل 65 سال و بالاتر انجامشد، مشخص گرديد که حفظ و تداوم فعاليت جنسي در دوره سالمندي يکشاخص مهم و قابل توجه در ارزيابي خوشبختي، رضايت عمومي و رضايت ازازدواج در اين گروه از افراد است.
سلام دکتر

0

وسیله ای که موجب ناتوانی جنسی در مردان می شود!