اگر فکر ميکنيد ناتواني جنسي داريد بخوانيد




امروزه با افزايش آمار انواع بيماريها، استرسها و تنشها، مشکلات جنسينيز روز به روز بيشتر ديده ميشود.

اين موضوع باعث شده مصرف داروهاي ناتواني جنسي درجامعه و بهخصوص آقايان بيش از هر زماني افزايش پيدا کند.
از طرفي خجالت و شرمندگي باعث ميشود افراد به صورت مخفيانه ازاين داروها استفاده کرده و حتي موضوع را از پزشک خود پنهانکنند و از سوي ديگر اين کار ميتواند جان شان را به خطر بيندازد!اگر ميخواهيد با منافع و مضرات 3 داروي شايعسيلدنافيل(وياگرا)، تادالافيل و واردنافيل آشنا شويد حتما اينمقاله را بخوانيد.


ناتواني جنسي يک علامت است!
ناتواني جنسي درواقع علامتي از يک بيماري است. شايع ترين علت آن مسائلروحي و رواني مثل افسردگي، اضطراب شديد و ... است اما برخيبيماريهاي ارگانيک هم باعث اين ناتواني ميشوند که در رأس شانبيماريهاي غدد جنسي و هيپوفيز قرار دارند. درواقع غدد جنسي تحتکنترل هيپوفيز قدامي فعاليت ميکنند. حال چه در غدد جنسي(بيضه در آقايان و تخمدان در خانم ها) مشکل وجود داشته باشد و چهغدد جنسي عملکرد خوبي داشته باشند و هيپوفيز که بايد فرمان را بهغدد جنسي بدهد مشکل داشته باشد، فرد دچار اختلال در قواي جنسيميشود.


مشکلتان اوليه است يا ثانويه؟
درواقع بيماريهايي که باعث ناتواني جنسي ميشوند يا به صورت اوليه درخود بيضه هستند يا ثانويه هستند، اوليه مثل فردي که سرطان بيضه داشتهو بيضههايش را در آوردهاند يا فردي که به دليل يک بيماري شيمي درمانيشده و شيمي درماني سلولهاي بيضهاش را از بين برده است يا برعکس، خانميکه سرطان رحم داشته، راديوتراپي شده و با برق تخمدانش از کارافتاده است بنابراين بيماريهاي اوليه، بيماريهاي خود تخمدان يا بيضههستند. بيماريهاي ثانويه نيز بيماريهايي هستند که هيپوفيز رادرگير ميکنند و از بالا فرمان به غدد جنسي نميرسد؛ مثلفردي که «پرولاکتينوما» دارد و ميزان پرولاکتين بدنش بالاميرود و دچار ناتواني جنسي ميشود.


اعتياد آور نيستند اما ...
داروهاي موسوم به داروهاي تقويت جنسي اعتياد آور نيستند اما مشکل ايناست که چون بيماري اوليه را درمان نميکنند وقتي فرد اين قرص راميخورد اثرات مثبتي ميبيند و متاسفانه بعد از مدتي همان اثرات مثبت همديگر ديده نميشود و فقط عوارضش بهوجود ميآيد. نکته خيلي مهم ايناست که اين داروها فقط براي چند ساعت نياز فرد را مرتفع ميکنندتا بتواند رابطه جنسياش را برقرار کند اما بيمارياش درمان نميشود وچون نيازش برطرف ميشود ديگر دنبال درمان نميرود.

براي مثال فرد يک تومور در هيپوفيز مغزش دارد که اوايل کوچکاست و با دارو کاملا قابل درمان است منتهي چون به پزشکمراجعه نميکند و فقط از اين داروها استفاده ميکند، اوايل نيازش برطرفميشود اما موقعي بيمارياش را ميفهمد ديگر اين تومور آنقدربزرگ شده است که به دارو جواب نميدهد.


مصرف خودسرانه و خطر سکته
مشکلي که در جامعه امروز داريم اين است که غير از بيماريهاي اوليهبرخي ناتوانيهاي جنسي روحي رواني نيز وجود دارد. براي مثال افرادمعتاد به مواد مخدر يا افرادي که الکل مصرف ميکنند ممکن است دچاراين ناتواني شوند. متاسفانه اين افراد شنيدهاند که داروهايي برايناتواني جنسي وجود دارد و بدون تجويز پزشک به داروخانه ميروند وآنها را تهيه ميکنند. در رأس اين داروها وياگرا يا سيلدنافيل بودکه بعدها داروهاي ديگر مانند تاداگرا يا تادالافيل و ...نيز به بازار آمدند.

اين داروها پرخوني موضعي ايجاد ميکنند، منتهي اين پرخوني نهتنها در ارگان جنسي است بلکه ميتواند در مغز، قلب و عروق همباشد. براي همين است که وقتي افراد اين داروها را ميخورند دچارسردردهاي شديد و فشارخونهاي خيلي بالا و درمواردي هم پارگيعروق ميشوند. درواقع فرد فقط ميخواهد يک رابطه جنسي معمولي برقرار کنداما از آن طرف ممکن است دچار خونريزي مغزي شود و سکته مغزي کند،به خصوص در فردي که بيماري قلبي دارد و از قرصهاي باز کننده عروق مثلنيتروکانتين استفاده ميکند و همچنين در کساني که انواع تنگيعروق مثل تنگي عروق کرونر قلب، تنگي عروق مغز، تنگيعروق شرايين کليوي و تنگي عروق اندام تحتاني دارند، مصرف اينداروها ممنوع است و عوارض خيلي زيادي دارد.


آقايان تادالافيل را بيشتر ترجيح ميدهند
تادالافيل، سيلدنافيل و واردنافيل هر سه باعث ميشوند عروق پرخونشوند و به اين ترتيب خون را داخل عضو جنسي کشيده و باعث پرخونيآن ميشوند. تادالافيل تاحدودي نسبت به سيلدنافيل تاثيرگذاريبيشتري دارد و به همين دليل بيشتر توسط آقايان ترجيح داده ميشود. ازطرفي با مصرف تادالافيل برخلاف سيلدنافيل احتمال ديدن رنگ آبي وسبز به عنوان يکي از عوارض جانبي وجود ندارد.

درحال حاضر بيشتر در بازار سيلدنافيل با دوز 50 تا 100 موجود است وممکن است پزشک از نصف يک قرص 50 ميليگرمي تا دوز 100 ميليگرم را براي بيمار تجويز کند اما بيشتر از آن نبايد يک بار درروز استفاده شود زيرا احتمال وقوع عوارض بالا ميرود.
نکته مهم اينکه مصرف خودسرانه دارو اصلا پيشنهاد نميشود، علت آننيز عوارض و ممنوعيتهاي مصرف دارو است.


اينها چه عوارضي دارند؟
از عوارض شايعتر اين داروها ميتوان به سردرد، درد عضلاني،گرفتگي بيني، قرمز شدن پوست صورت و بدن، داغ شدن بدن،مشکلات خواب، احساس ناخوشايند در معده، اسهال و عطسه اشاره كرد. علائمناشايعتر آن نيز درد مثانه هنگام ادرار، درد شديدتر در معده،خارش پوستي و حالت گز گز شدن پوست است.

بعد از اينها برخي علائم نيز وجود دارند که نادرتر هستند از جملهعلائم چشمي، تار شدن ديد، دوبيني، درد چشم، خونريزي ازچشم، از دست دادن ناگهاني ديد در يک يا دو چشم، درداستخواني، بزرگ شدن سينهها، درد قفسه سينه، اضطراب، خشکي دهان،کابوس ديدن، مشکل در گويش، گلو درد، ديدن بيدليل رنگآبي يا سبز، کاهش شنوايي، از دست دادن ناگهاني شنوايي در يک يادو گوش، دانههاي قرمز پوستي، تب و از دست دادن هوشياري.


مراجعه به اورژانس
درصورتي که فرد با مصرف دارو دچار علائم آلرژيک مثل خارش شديد،نفس تنگي و ورم لب و زبان و صورت يا دچار درد قفسه سينهشود، غش کند، ضربان قلبش سريع و نامنظم شود، حافظهاش را از دست بدهد،از لحاظ لمسي دچار حالت بيحسي در ناحيه بازو و پا شود يا بهکل يک طرف بدنش بيحس شود، عضو جنسياش سفت شود و به حالت شلي قبلبرنگردد، وزوز گوش پيدا کند يادچار سرگيجه شديد و تغييرات بينايي و شنوايي شديدو دائم شود، بايد سريعا به اورژانس مراجعه کند.


تادالافيل را همزمان با وياگرا نخوريد
يکي از موارد منع مصرف اين داروها حساسيت به دارو است. همچنينافرادي که پزشک فعاليت جنسي را برايشان ممنوع کرده نبايد از اينداروها استفاده کنند، به خصوص کساني که به تازگي سکته کردهاند.افرادي که مشکلات قلبي دارند و از داروهايي با ترکيبات نيترات استفادهميکنند مثل داروهاي ايزوسوربايد يا نيتروگليسيرين به صورت قرص،کپسول، پماد، چسبهاي پوستي و ... هرگز نبايدهمزمان با آنها از اين داروها استفاده کنند.

علاوه بر اين فرد نبايد از يک دسته دارويي، 2 دارو را همزمان بخورد،براي مثال نبايد تادالافيل و سيلدنافيل را همزمان بخورد. همچنيناگر فرد براي مشکلات جنسي از قبل داروهاي ديگري چهگياهي و چه غير گياهي با تجويز يا بدون تجويزپزشک مصرف ميکند نبايد همزمان با آنها از اين داروها استفادهکند، مگر اينکه پزشک صلاح بداند. همچنين افرادي کهنسبت به يک داروي ديگر مثل آسپيرين و ... يا غذاي خاصيحساسيت دارند بايد حتما اين موضوع را با پزشک درميانبگذارند.
مجله سيب سبز

0

بیوگرافی گروه زد بازی