در دوران نامزدي , زن و شوهر نشويد!




خيلي ها به عنوان شادترين روزهاي آشنايي مي شناسندش و براي بعضي ها همپرتنش ترين روزهاي آشنايي است.
دوران نامزدي آنقدر حساس و پيچيده است، که اگرتنها کمي به ريزه کاري هايش بي توجه باشيد، به دردسرساز ترين روزهايزندگي تان تبديل مي شود.
اما نگران نباشيد! کافي است بايد هاي اين دوران را بشناسيد و بهخط قرمزهايش احترام بگذاريد تا نه تنها از آن به سلامت عبورکنيد، بلکه يک دنيا تجربه و شناخت را هم از اين دوران به زندگيمشترک خود ببريد. محمود هندي پور، روانشناس و مشاور برايماندرباره بايدها و نبايد ها و البته خط قرمزهاي دوران نامزدي توضيح ميدهد.

زن و شوهر نشويد!
دوره نامزدي به دوره اي اطلاق مي شود که دختر و پسر پس ازآشنايي اوليه و انتخاب اوليه براي ازدواج با ورود به خانواده هاييکديگر و گسترده تر کردن دامنه ارتباطشان، بار ديگر ازخود مي پرسند که آيا فرد مناسبي را براي ساختن يک زندگيمشترک انتخاب کرده اند يا خير. پس هم شما و هم خانواده تانفراموش نکنيد که دوره نامزدي براي شناخت بيشتر يا تجديد نظردر تصميم گيري است و بنابر اين هيچ تصميمي صد در صد و تمامشده نيست.
در اين ماه ها، خود را در ذهنتان زن و شوهر نبينيد و نه با رفت و آمدخيلي کم؛ توان شناخت را از خود دريغ کنيد و نه با بيش از حد در کناريکديگر بودن وابستگي بي حد و مرزي را ايجاد کنيد که تجديدنظر در تصميم را برايتان سخت کند. به عبارت ديگر، هم به حيطهشخصي و خلوت يکديگر احترام بگذاريد و هم در کناريکديگر بودن را در کنار خانواده ها را تجربه کنيد.

حد و مرز تماس فيزيکي را نگه داريد
تماس جسمي در دوره نامزدي، خط قرمزي است که حتي اگر بهسنت ها اعتقاد نداشته باشيد، بهتر است آن را به رسمت بشناسيد. نامزدي،دوره ايست که هر دو طرف براي بررسي و شناخت بيشتر طرف مقابل و خانوادهاو کنار يکديگر قرار مي گيرند. در دوره نامزدي قرار استمتوجه شويد که آيا تصميم اوليه و انتخابتان مي تواند شما را به آيندهاي آرام هدايت کند يا اينکه بايد راه را عوض کنيد و به گزينهديگري براي ازدواج فکر کنيد. يادتان باشد در دوره نامزدي هميشهاين احتمال وجود دارد که شما يا نامزدتان بعد از شناخت بيشتر به ايننتيجه برسيد که براي هم مناسب نيستيد، پس دوره نامزدي را بهعنوان يک ارتباط هميشگي تلقي نکنيد و همه چيز را تمام شدهندانيد.

خودتان را پنهان نکنيد
روزهاي نامزدي، بهترين فرصت شما براي شناختن خانواده همسر آيندهو محيطي است که قرار است به آن وارد شويد. هر کدام از ما در خانوادههايمان شکل گرفتيم و بناي شخصيتمان هم تحت تاثير والدين و محيطشکل گرفته و به همين دليل پيشنهاد مي شود ?? درصد برايشناخت طرف مقابل و ?? درصد براي شناخت خانواده او وقت بگذاريد.براي شروع بهتر است در جمع آنها حضور پيدا کنيد، پساگر به مهماني هاي خانوادگي دعوت شديد، حتما در آن جمع شرکتکنيد.
اما اين سکه، روي ديگري هم دارد و کم نيستند نامزدهايي که بهبهانه به دست آوردن اين شناخت، فاصله ها را از ميان مي برند و ايندوره را از چالش و بحث پر مي کنند. درست است که هفته اي ?تا ? نوبت حضور در کنار خانواده ها مي تواند زمينه شناخت مناسبي رافراهم کند اما از ياد نبريد که حضور بي حد و مرز شما در خانه و درروابط خانواده همسرتان، مي تواند شان و جايگاه شما را به خطربيندازيد. يادتان نرود که هنوز هيچ چيز قطعي نشده و شمابيشتر از آنچه عضوي از خانواده آنها باشيد، به يک مهمان يا يکدوست نزديک شباهت داريد.

جيبتان را يکي نکنيد
در اين دوره مي توانيد در مورد درآمد يا ديگر مسايل مالي ازنامزدتان سوال کنيد و به آن وارد شويد. همانطور کهگفتيم نامزديبهترين زمان براي شناخت او و سبک زندگي اشاست پس در اين دوره همه چيز را شفاف به هم بگوييد. امابيش از حد در اين توصيه غرق نشويد! به ياد داشته باشيد که دليلي ندارددختر يا خانواده او انتظار داشته باشند پسر هزينه هاي نامزدش رامتقبل شود ( اين موضوع براي دوره بعد از عقد مصداق دارد ) و در عينحال اجازه نداريد به او بگوييد چگونه پولش راهزينه کند، مگر اين که به صورت پيشنهاد باشد.

با دوستانش صميمي تر از او نشويد
يکي ديگر از راه هاي شناخت عميق و آگاهانه، بررسي و شناختنسبي دوستان نزديک طرف مقابل است. يک مثل قديمي مي گويد آدم هارا مي توان از روي دوستان صميمي شان شناخت. در واقع ديدن رفتارهاشنيدن عقايد و سلايق در اين جمع ها به شناخت بيشتر شما کمک مي کند امادر اين مورد هم لزومي به نزديک شدن زياد و بيش از حد صميمي شدن وجودندارد . به ياد داشته باشيد که آنها تنها دوستان نامزد شما هستند وشما تنها نامزد دوستشان. پس در جمع و روابط آنها حل نشويدچراکه در بسياري از موارد، چنين نزديک شدن هايي مي تواندحساسيت زا و مشکل ساز شود.
به جايش تصميم نگيريد
باز هم بايد تکرار کنيم. شما نامزد او هستيد نه همسرش! به عبارتديگر، شما تنها مشاهده کننده زندگي او هستيد نه برنامه ريززندگي او. در اين ماه ها خواهيد فهميد که او چگونه ميانديشد چگونه مسايل را نگاه و حل مي کند چقدر تحتتاثير خانواده و ديگران است. از طرف ديگر، با کمي حساسيتپي خواهيد برد که چقدر استقلال دارد يا در مسائل مسئله مداريا هيجان مدار است. اما از ياد نبريد شما نبايد خط مشي براي او ايجادکنيد، بلکه بهتر است بيننده اي تيزبين باشيد تا شناختتان کاملتر شود ودر پايان آنچه ديده ايد را جمع بندي کنيد و تصميمبگيريد.
او را تغيير ندهيد
قرار نيست شما او را تغييردهيد و اين تلاش براي تغيير دادن ازاشتباهات بزرگ قبل از ازدواج محسوب مي شود . قطعا ظاهر او بايدبراي شما قابل قبول بوده باشد که با او وارد دورهنامزدي شده ايد. در اين مورد هم مي توانيد گاهيپيشنهادي داشته باشيد اما نمي توانيد به دنبال تغييرات بنيادي درنامزدتان باشيد. پس آنچه را که وجود دارد ببينيد و از خودبپرسيد که بدون به وجود آمدن تغيير بنيادي در ظاهر و شخصيتش، آياباز هم براي شما قابل پذيرش است يا نه. فراموش نکنيد که حتياگر نامزدتان در اين دوره بخاطر شما تغييراتي را در رفتار وظاهرش ايجاد کند، اين تغييرات پايدار نخواهد بود.
دلگرم

0

بیوگرافی ناصر ملک مطیعی