استرسي که رابطه زناشويي را بهم مي ريزد!




استرس يکي از عواملي است که از هر جهت براي فرد مضر است. از تاثيراتمنفي آن بر بدن فرد که بگذريم ، اين موضوع مي تواند روابطاجتماعي شخص را نيز تحت تاثير خود قرار دهد. استرس مي تواند روابطزناشويي را نيز دچار مشکل کند.
امير و هما چند سالي است که ازدواج کرده اند و روابط عاطفي خوبيبين شان برقرار است اما هما از اين مساله گله مند است کهچرا امير با نزديک شدن به موعد پرداخت قسط هاي بانک يا سادهتر از آن، ديدن قبض هاي برق و گاز و…
يا حتي نزديک شدن به موعد مقرر جابجايي خانه، از ? ? ماه قبل،دچار استرس مي شود و تا نيمه هاي شب بيدار مي ماند.امير تمام اين رفتارها را ناآگاهانه دارد و در مورد آنها با هماصحبتي نمي کند، غافل از اينکه رفتارهايي مانند جويدن ناخن، تکان دادنپا و… باعث اذيت و آزار هما مي شود و تلاش او در اين مدت برايايجاد آرامش و کمتر کردن استرس، کارساز نبوده است…

استرس و تبعات آن نقش موثري در روابط انسان ها، به خصوص زوج ها دارد وکم نيستند زوج هايي که به کوچک ترين استرس ، واکنش غيرمعقولينشان مي دهند. با آنکه ممکن است به ظاهر روابط عاطفي اين قبيل زوج هاکاملا خوب و عادي به نظر برسد، اما ادامه چنين رفتاري به مرورزمان روابط عاطفي آنها را تحت تاثير قرار خواهد داد. در گفتوگو با دکتر محمدرضا صفري نژاد، استاد اورولوژي دانشگاه ورييس علمي انجمن سلامت خانواده، کوشيده ايم علل بروز استرس درزندگي مشترک و راهکارهاي مديريت استرس را بررسيکنيم.
بيشتر استرس ها در زندگي مشترک از چه عللي نشات ميگيرد؟

استرس هاي روزانه ? منشاء اصلي دارند؛
يا از درون خانواده منشاء مي گيرند يا اينکه خارج از خانواده واز محيط بيرون به زوج ها تحميل مي شوند. معمولا واکنش افراد به موارداسترس زا متغير است؛ ممکن است موقعيتي که براي يک زوج استرس زا تلقيمي شود، براي زوج ديگري کاملا عادي باشد.

? عامل اصلي که ممکن است در محيط خانواده باعث بروز استرس شوند،عبارتند از: شغل، مسايل اقتصادي، زناشويي و والدين. زوج ها بايدبدانند موقعيت هاي استرس زا چگونه مي تواند زندگي آنهارا تحت تاثير قرار دهند و اگر نمي توانند از قرارگيري دراين شرايط اجتناب کنند، بايد آنها را شناسايي و شيوه مناسبي اداره وکنترل کنند. به علاوه، بايد به يکديگر اين فرصت را بدهند تا درمورد اينکه چه مسايل و موقعيت هايي باعث استرسشان مي شود، صحبتکنند.
چگونه مي توانيم استرس را در زندگي مشترک به گونهاي کنترل کنيم که بر روابط عاطفي تاثير نگذارد؟

بيشتر اوقات وقتي مي گوييم به شدت دچار استرس شده ايم،اگر بپرسند چه چيزي باعث ايجاد اين حالت شده،شايد نتوانيم به درستي جواب دهيم زيرا استرس حالتي مکارانه دارد وبايد زمان صرف شود تا فرد بتواند علت آن را پيدا کند و با همسرشدر ميان بگذارد. اولين گام در کاهشسطح استرس، اين است که بتوانيم چيزي که باعث آزار واسترس شده، پيدا و توصيف کنيم. وقتي فردي از مساله اي که منجر بهبروز استرس در همسرش شده، آگاهي داشته باشد، مي تواند، راه هاييپيدا کند تا باعث افزايش استرس در او نشود. کسي که دچاراسترس مي شود، بايد سعي کند به همسرش بفهماند چرا قرارگيريدر فلان موقعيت، باعث ايجاد اين حالت در او مي شود. با آنکه شايد برايحل تمام مشکل ها يا از بين بردن موقعيت هاي استرس زا، راه حلي نباشدولي صحبت درباره آن و به اشتراک گذاشتن احساسات، باعث حل مشکل وکمترشدن استرس خواهد شد. نکته اي که افرادي مانند امير، بايد به آنتوجه بيشتري داشته باشند تا باعث بروز مشکلات در زندگي شاننشود.



يعني داشتن روابط مطلوب و صميميت در زندگي مشترک، نقش موثري درکمرنگ شدن استرس دارد؟


يکي از عوامل مهم در شکل گيري يک ازدواج موفق، صميميت است.بسياري از افراد صميميت را در برقرار کردن رابطه زناشويي مي دانند، درصورتي که منظور از صميميت، بسيار فراتر از برقراري رابطه زناشويي است.صميمي بودن يعني زوج افکار و احساسات خود را آشکارا بيان کنند(گرچه بيان آن مشکل است) و صادق باشند که به آن «صميميتعاطفي» گفته مي شود. وجود چنين رابطه اي به خصوص در موارديکه يکي از طرفين دچار استرس شده است، اين فرصت را به طرف مقابلمي دهد از او حمايت کند. گاهي وقتي که همسران صرف صحبت با دوستانخود مي کنند، بيشتر از زماني است که به هم اختصاص مي دهند، چوناحساس مي کنند شايد همسرشان نتواند مشکل آنها را بفهمد. درحالي که يکياز آسيب رسان ترين موارد به روابط دو جانبه و ايجاد احساس طردشدن درطرف مقابل، دوري کردن از او در مواجهه با موقعيت هاي استرس زاست.مشکلي که امير و هما با آن دست به گريبانند.
معمولا استرس هاي کاري روي رفتار افراد تاثير مي گذارند.اين استرس ها چه زماني مي توانند مشکل ساز باشند؟

نتايج بررسي ها نشان مي دهد استرس کاري، از عوامل مهم و موثر در ايجادنارضايتي زوج ها از ازدواج است. در قرن بيست و يکم، اعتياد بهاينترنت، صحبت زياد با تلفن همراه و نامه هاي الکترونيکي و… ازديگر مواردي است که در روابط بين زوج ها آثار سوء دارد و باعث ميشود زن يا شوهر احساس تنهايي کنند و به مرور زمان رابطه شان آسيبببيند. زوج ها بايد ارتباط با همديگر را مانند يک شغل تمام وقتبدانند و اگر يکي از طرفين غرق در کارها و استرس هاي روزانه استو با وجود تلاش زياد نمي تواند به زندگي طبيعي برگردد و اينمشکلات را حل کند، مشورت با کارشناسان اهميت پيدا مي کند زيراعلايمي مانند افسردگي، تنهايي و تغيير خلق از پيامدهاياهميت ندادن به استرس در زندگي مشترک يا خارج از محيط خانهاست. استرس در اشکال متعدد مي تواند به فرد روي بياورد ونبايد فراموش کرد برخورد افراد مختلف با استرس متفاوت است.گرچه نمي توان تمام استرس هاي زندگي روزمره را برطرفکرد ولي بايد دانست چگونه مي توان با آنها برخورد کرد.



زوج هايي مثل امير و هما براي مديريت استرس بايد چه مهارت هاييرا در زندگي مشترک به کار ببرند؟

در بسياري از کشورها، دوره هاي آموزشي براي بهبود روابط بين زوج هاوجود دارد. شرکت در اين دوره ها گاهي زندگي هايي که در حالازهم پاشيدن است، نجات مي دهد. اين آموزش ها به زوج ها مهارت واطلاعات و منابعي را در اختيار آنها قرار مي دهد، تا برخوردي صحيح ومناسب داشته باشند و روابط خود را با همسرشان بهبود دهند. بسياري اززوج ها علاوه بر اينکه توانايي و مهارت مديريت استرس را در زندگيمشترک ندارند متاسفانه وقتي دچار استرس مي شوند، سکوت اختيار ميکنند درحالي که اين کار باعث عصبانيت و کاهش آستانه تحمل مي شود و ميتواند باعث ايجاد فاصله بين زوج شود. اينکه هما پس از گذشتاين مدت زمان از ازدواجشان، از رفتار همسرش خسته شده، به اين دليل استکه امير از صحبت کردن درباره مسايلي که باعث بروزاسترس در او ميشود، امتناع مي کند. درحالي که صحبت در مورد حوادثي که در زندگيروزمره اتفاق افتاده، باعث تقويت روابط خواهد شد و فرد را آماده ميکند تا در مورد مسايل بزرگ تر و با اهميت تر نيز صحبت کنند.
دکترسلام

0

بیوگرافی زندگینامه الیکا عبدالرزاقی