حواستان به بارداري ناخواسته باشد!




باورهاي نادرستي در مورد روشهاي مختلف از جمله استفاده از قرص وآييودي وجود دارد و برخي باوجود همه تلاش ما مبني بر نادرست خواندناين باورها هنوز به آنها اعتقاد دارند؛

اين روزها توجه مردم چه خانمها و چه آقايان به ابعاد مختلفسلامتشان بيشتر شده است و سعي دارند كيفيت زندگي خود را بالاببرند بنابراين با برنامهاي كه براي زندگيشان تنظيم ميكنندانتظار غافلگيرشدن از بارداري ناخواسته راندارند...
استفاده از کاندوم؛ تنها روشي است كه هم از بارداريناخواسته جلوگيري ميكند و هم مانع انتقال عفونتهاي مقاربتيميشود.




باورهاي نادرستي در مورد روشهاي مختلف از جمله استفاده از قرص وآييودي وجود دارد و برخي باوجود همه تلاش ما مبني بر نادرست خواندناين باورها هنوز به آنها اعتقاد دارند؛ باورهايي مانند قرص نازاييميآورد! آييودي باعث عفونت ميشود! و بسياري باورهاي ديگرخوشبختانه اين باورها درمورد استفاده از كاندوم وجود ندارد و همهميدانند كاندوم تاثير و تداخل عملي يا هيچ دارويي كه مصرف ميكنندبا بيمارياي كه به آن مبتلا هستند ندارد. به همين دليل مشاركت آقاياندر بحث سلامت باروري و خانواده بيشتر شده است.

مساله ديگري هم كه در مورد كاندوم شايان ذكر است، عدممحدوديت براي استفاده از اين روش است. از آنجا كه اين محصول دارويينيست، ميتوان آن را از هر فروشگاه لوازم بهداشتي يا حتيسوپرماركتهاي بزرگ خريداري كرد. براي استفاده از آن لازمنيست هيچ معاينه و بررسياي توسط پزشك انجام شود و هرگزعارضهاي در اثر استفاده از آن گزارش نشده است. درصد بسيار اندكيكه به دليل حساسيت به لاتكس كاندوم دچار خارش و قرمزي اندامتناسلي ميشدهاند نيز امروزه ميتوانند از محصولات ديگر كاندوم كهبه بازار آمده است استفاده كنند. انواع مختلف كاندوم در سيستم ارائهخدمات دولتي وخصوصي در دسترس همگان وجود دارد.



انواع کاندوم
تمامي اين كاندوم ها كه با اسانسها، بوها و رنگهاي خاصو متنوع در بازار هستند، چه انواع خاردار و چه نوع خطدارو... از نظر اثربخشي يكساناند. اين تنوع فوقالعاده فقط براي جلب رضايتانواع سليقههاست. ممكن است نوع خاردار با سليقه يك زوج سازگارباشد اما از نظر ديگري خوشايند نباشد.




اثربخشي كاندوم در صورت استفاده صحيح 97 درصد است. رنگ، بو،اسانس و ديگر خصوصياتي كه شركتهاي واردكننده كاندوم ياتوليدكنندههاي داخلي براي تبليغ ذكر ميكنند دليلي بر اثربخشي بهترنيست. كاندومهايي كه از خارج وارد ميشوند در آزمايشگاه غذا وداروي وزارت بهداشت بررسي ميشود و اگر كيفيت و استاندارد بودنآنها مورد تاييد قرار گرفت، وارد بازار خواهند شد.




شناسايي کاندوم استاندارد
بسياري از مردم تصور ميكنند جنس كاندوم از لاستيك يا پلاستيك استو ميگويند يك تكه پلاستيك چرا اينقدر گران است؟شايد لازم باشد براي درك اين موضوع كه جنس كاندوم از لاتكس است يكآزمايش انجام دهند. يك نايلون را در گوشه حياط خانه رها كنيد،بعد از مدتي خواهيد ديد اين كيسه پلاستيكي كثيف ميشود و خاكميگيرد اما همچنان وجود دارد اما اگر لاتكس (كاندوم)را حتي در بسته خودش كه تميز است گوشه حياط بگذاريد پساز مدتي وقتي در آن را باز ميكنيد، ميبينيد اثري از آن وجود ندارد وپودري شده است.




اين آزمايش به شما نشان ميدهد شرايط مراقبت و نگهداري از كاندومچقدر حساس است و نبايد آن را در جاي گرم و در معرض نورآفتاب قرار دهيد. وقتي شما يك كاندوم را خريداري ميكنيد لازم است حتمابه علامت استاندارد روي آن توجه كنيد. كاندوم شما چه در بستههاي3 تايي باشد، چه 12 تايي و چه 144 تايي بايد روي هر بستهعلامت استاندارد داشته باشد و تاريخ انقضا روي هر بسته به طور مجزا حكشده باشد. اگر تاريخ انقضا روي جعبه كاندوم باشد ولي روي هر بستهتكي اين تاريخ نباشد آن را استفاده نكنيد و دور بيندازيد چون بهسلامت و استانداردبودن آن بايد شك كرد. دقت كنيد تاريخ روي جعبه و رويهر بسته تكي كاندوم يكسان باشد، در غير اين صورت هم به استانداردبودنششك كنيد.
نكته بعدي اين است كه چون در كشور ما آب و هواي متنوع وجود داردو در مناطقي با هواي گرم و خشك، آفتاب شديد، رطوبت بالا و شرجيفراوان كاندوم خراب ميشود، لازم است وقتي كاندوم را ميخريدو باز ميكنيد به ظاهر آن و به ويژه تاريخ توليدش دقت كنيد تا مطمئنشويد سالم است. سعي كنيد كاندومي را بخريد كه خيلي از تاريخ توليدشنگذشته باشد، مثلا كاندومي كه 4 يا 5 سال تاريخ مصرف دارد ودرموقع خريد ميبينيد روي بستهاش نوشته 2007 تا 2012 و يك سالديگر به انقضاي آن مانده است، نخريد چون اين دغدغه را ايجادميکند كه در طول 3 يا 4 سال گذشته در چه شرايطينگهداري شده آيا در انباري گرم بوده يا در شهري با رطوبتبالا پس سعي كنيد كاندومي بخريد كه تاريخ مصرفدار باشد به ويژهاگر عادت داريد بستههايي با تعداد بالا خريداري كنيد.




نگهداري کاندوم
كاندوم را نبايد نزديك بخاري يا شوفاژ گذاشت. اگر كمد ياكشوي شما چسبيده به شوفاژ باشد يا اگر قفسه شيشهاي داريد كهنور لامپ فلورسنت مهتابي به آن مستقيم ميتابد نبايد كاندوم را درآن قرار دهيد. دقت كنيد كاندوم در كشوي بغل تختي يا كمدي باشد كه كنارپنجره نباشد و آفتاب، گرما و نور به آن نرسد زيرا در اينصورت حتي اگر در جعبهاش هم باشد فاسد ميشود. ضمنا لزومي نداردكاندوم را در يخچال بگذاريد. كافي است تاريخ داشته باشد ودر شرايط طبيعي اتاق درون جعبهاش نگهداري شود.




نحوه استفاده کاندوم
كاندوم را با دست باز كنيد، نه با قيچي سپس باكنارههاي انگشت فويل را بگيريد و كاندوم را برداريد. دقتكنيد ناخنتان يا انگشتر و حلقه شما ميتواند آسيبرسان باشد ولاتكس حساس را پاره كند. پس از استفاده هم حتما آن راگره بزنيد يا در دستمال كاغذي بپيچانيد و به صورتبهداشتي دفع كنيد. يادتان باشد وقتي كاندوم را باز ميكنيد نبايدپودري باشد، حالت روغني و چربي ملايم و حالت كششي آن نشانهسلامت كاندوم است. اگر حس كرديد خشك است و شكننده، اصلا ريسكنكنيد و حتي اگر تاريخ مصرف داشت آن را دور بيندازيد. چراكه سلامتتان را به خطر مياندازد و انتقال عفونت هم محتمل است و يابه بارداريناخواستهاي تن خواهيد داد كه خوشايند نخواهد بود.




کاندومهاي خاص
نوع خيلي نازك «اولتراتين» كاندوم در بازار وجود دارد كههمه مشخصات نگهداري صحيح و اصول باز كردن و استفاده را بايد برايآن رعايت كرد. اين محصول كمي گرانتر است اما خيلي نازك است وبراي كساني كه متقاضي آن هستند، مطلوب گزارش شده است. اگراين كاندوم نازك در اثر تماس با ناخن يا فلز انگشتري شماپاره شد حتما دقت كنيد روش اورژانس پيشگيري ازبارداري را اجرا كنيد. منظورم استفاده از قرص لوونورژسترول استكه حداكثر تا 120 ساعت فرصت داريد با استفاده از آن مانع بارداريشويد. تاكيد ميكنم هر چه زودتر در صورت نياز، از اين روش استفادهكنيد چون ساعت اول بهتر از ساعت دوم است.




در موارد حساسيت به لاتکس بايد از کاندوم هايي از جنسپلييورتان استفاده کرد كه هم مقاومتر است و هم ديرتر پارهميشود. اين کاندوم ها هنوز در ايران ساخته نميشود ولي به بازار واردميشود و در دسترس است. هيچ حساسيتي نميدهد و براي افراد معدوديكه به لاتكس حساسند مناسب است.

تنظيم خانواده

0

زندگی نامه ای از جاودانه صدای موسیقی ایران علی اکبر گلپایگانی ( گلپا )