چاقي با زندگي زناشويي چه ميکند؟




انگشتنما شدن آدمهاي چاق، آنها را در زوجيابي دچارمشکل ميکند و باعث تضعيف سلامت جنسيشان ميشود.
يک پژوهش جديد نشان ميدهد که چاقي با کاهشفعاليت جنسي و تضعيف سلامت جنسي همراه است. اين پژوهش نشانميدهد که چاق بودن، احتمال ناتوانيهاي نعوظي و خطر ابتلا بهبيماريهاي مقاربتي را به ميزان زيادي افزايش ميدهد….



ناتالي بايوس، استاديار دانشکده بهداشت و پزشکيگرمسيري لندن و مدير پژوهشي موسسه ملي پژوهش بهداشتي وپزشکي در پاريس که سرپرستي اين پژوهش را بر عهدهداشته، ميگويد: «چاق بودن تاثير شديدي بر زندگي جنسيفرد دارد.»

او ميافزايد: «زنان چاق به علت فشار اجتماعي وانگشتنما شدن در اجتماع با احتمال کمتري ممکن است همسر پيداکنند و فعاليت جنسي داشته باشند؛ چراکه چاقي آنها برايمرداني که با آنها برخورد ميکنند، ناراحتکننده است.» به گفتهبايوس، زنان چاق با احتمال بيشتري نسبت به زنان لاغر، ممکن استهمسري پيدا کنند که اضافه وزن داشته يا چاق باشد. اوميگويد: «بسياري از اين مشکلات ناشي از انگشتنماشدن زنانچاق است و اين زنان با احتمال بيشتري ممکن است که اعتماد به نفسپايينتري داشته باشند.» نتايج اين بررسي در شماره 16 ژوئن نسخهآنلاين ژورنال پزشکي بريتانيا منتشر شده است.



نتيجههاي يک تحقيق علمي
بايوس و همکارانش، دادههاي مربوط به رفتار جنسي را در بيش از 12هزار مرد و زن فرانسوي جمعآوري کردند. در ميان اين گروه 3651 نفراز زنان و 2725 نفر از مردان داراي وزن طبيعي؛1010 زن و 1488 مردداراي اضافهوزن و 411 زن و 350 مرد، طبق تعريف طبي، چاقبودند.




در مقايسه با زنان و مردان داراي وزن طبيعي، زنانچاق با احتمال 30 درصد کمتر و مردان چاق با احتمال 70درصد کمتر، فعاليت جنسي داشتند. همچنين مردان چاق با احتمال5/2 برابر بيشتر نسبت به مردان با وزن طبيعي دچار ناتواني نعوظ ومردان چاق زير 30 سال با احتمال بيشتري دچار بيماري مقاربتيشده بودند.

يک يافته ديگر در اين پژوهش آن بود که زنان چاق زير 30سال، اغلب به دنبال مشورت براي تنظيم خانواده يا استفاده از قرصهايخوراکي ضدبارداري نميروند و در نتيجه، با احتمال بيشتري ممکن استدچار بارداري ناخواسته شوند و با احتمال کمتري نيز به متخصصزايمان مراجعه ميکنند. به گفته بايوس، اين زنان بهخاطر اضافهوزن، در مراجعه به متخصص زنان براي گرفتن توصيه در مورد روشهايضدبارداري، احساس راحتي نميکنند.
دکتر سندي گلدبک وود، متخصص پزشکي روانيجنسي از بنيادبهداشت رواني کامدن و ايسلينگتون در انگلستان که شرحي براين پژوهش در همين شماره ژورنال پزشکي بريتانيا نوشته است،ميگويد: «تفاوت تجربيات جنسي افراد چاق و غيرچاق بايدبا احتياط تفسير شود. ما بايد شناخت بيشتري از احساس افراد چاقنسبت به زندگي جنسيشان پيدا کنيم و دريابيم که چهانگيزههايي نگرش و رفتارهاي مشاهده شده در آنها را ايجادميکند.

ما بايد بدانيم که چرا زنان چاق بهرغم فعاليتجنسي کمتر، استفاده کمتري از روشهاي ضدبارداري ميکنند و بيشتردچار بارداريهاي ناخواسته ميشوند.» او ميافزايد: «پاسخهاممکن است پيچيده و داراي جنبههاي زيستي، رواني و اجتماعيخاصي باشد که روشنشدن آنها نياز به يك رويکرد پژوهشي کيفيدارد.»




گلدبکوود يادآور ميشود که پزشکان بايد شجاعت، مهارت وحساسيت لازم را براي گفتگوي صريح با بيماران خود درباره وزنآنها و زندگي جنسيشان داشته باشند. او ميگويد: «پزشکانبايد توجه ويژهاي به نيازهاي پيچيده زنانچاق از لحاظ شيوههاي ضدبارداري داشته باشند.»

دکتر رابرت شوارتز، استاد و رييس بخش پزشکي خانواده دردانشکده پزشکي دانشگاه ميامي ميلر نيز موافق است که در حالحاضر بسياري از پزشکان به وضعيت زندگي جنسي بيمارانچاق توجهي نميکنند. توصيه او به پزشکان اين است که: «فرض رابر اين نگذاريد که بيماران شما نيازي به مشاوره مناسب در اينزمينه ندارند.»
مجله راستينه

0

خطاهای مردانه در نزدیکی با همسر!