آئين نامه بحث هاي زناشويي













آئين نامه بحث هاي زناشويي

نرگس كه 27 سال دارد 4 سال است ازدواج كرده است. او و شوهرش زيادبا هم بحث ميكنند. هردو تحصيلكردهاند و در مورد زندگي و شيوههايمديريت آن اختلاف نظرهايي دارند. اما هيچ يك در مقابل ديگريكوتاه نميآيد. نرگس هر وقت از جر و بحث با همسرش خسته ميشود، بهاتاق خواب ميرود و در را قفل ميكند.
ن
ادامه يك بحث طولاني و بيفايده بهتر است يا درك متقابل و آموختنمكالمه و تفاهم؟ فكر ميكنم جوابش مشخص باشد. اگر شما هم باهمسرتان درچنين مواردي نميدانيد بايد بحث را به كجا بكشيدميتوانيد از توصيههاي كارشناسان بهره بگيريد.
دعوا زن و شوهري
دعوا همان بحث و جدلي است كه ما به آن اشاره كرديم. منظورمان خدايناكرده زد و خورد نيست. همه ميدانيم كه در زندگي زناشويي اختلافو بحث براي همه پيش ميآيد، چون هيچكس نسخه تكرار شدهديگري نيست.
اما اگر به قول قديميها، يك سر خانه را شما ميگيريد و يك سرديگر را همسرتان و مدام بحث و جدلهاي خستهكننده داريد، بايد بهفكر چاره باشيد.
در زندگي زناشويي اختلاف و بحث براي همه پيش ميآيد،چون هيچكس نسخه تكرار شده ديگري نيست.
سررشته را به دست آوريد
براي اولين قدم كارشناسان مسائل خانواده دقت در نوع چالشهايگفتاري را توصيه ميكنند.
نازنين محمدي، يكي از اين كارشناسان است. اين محقق و روانشناس معتقداست خيلي از بحثها برسر مسائل پيش پا افتاده صورتميگيرد.
شما هم بايد بررسي كنيد كه بحث هايتان در چه مورد وچگونه شروع ميشود.
شيوههاي خود را تغيير دهيد
محمود و زهره وقتي وارد بحث ميشوند كه يكي از آنها، و اغلب محمود، يكحرف آزار دهنده و ناروا به زهره ميزند و او را به مسوول بودن در مقابليك مشكل متهم ميكند.
اگر ميخواهيد درگيري را در خانواده خود كاهش دهيد و به بحثيمنطقي برسيد، نخست بايد در مورد نوع حرف زدن خود تجديد نظر كنيد.
به اعتقاد کارشناسان وقتي شما در مورد رفتار و نحوه برخورد خودتجديدنظر ميكنيد، همسرتان نيز به تناسب رفتار جديدتان به شماپاسخ ميدهد.
كميسر نباشيد
خود را در مقام يك كميسر نبينيد كه به دنبال متهم ميگردد. در اينبازي هيچكس برنده نيست. پس به جاي پيدا كردن مقصر، سعيدر رفع مشكل داشته باشيد و صحبتها را به اين سمت سوق دهيد .
مچگيري در بحث، متهم كردن و آغاز كردن حرف با تو هميشه و تونبايد و... را كنار بگذاريد. فكر كنيد بحث فقط در مورد احساس شماو چيزهايي است كه شما واقعا ميتوانيد در مورد آن قضاوت كنيد.مثلا: من از اينكه ميبينم كولر خراب شده است و اجازه ندارم براي تعميرآن به تعمير كار زنگ بزنم احساس محدوديت و محروميت ميكنم.محدوديت از قدرت عمل در اين مورد و محروميت از امكانات رفاهي. بهتراست در اين مورد كاري كنيم.
اما اگر بگوييم تو بس كه بيمسووليتي كولر را تعمير نميكني واجازه نميدهي من در اين مورد اقدامي كنم... احتمالا با قضاوتي كهكردهايم يك بحث بد را دامن زدهايم.
روان شناسان توصيه نميكنند هرگز بحث نكنيد. بلكه ميخواهند بموقعو در صورت نياز بحث كنيد. بحث زماني ضروري است كه براي حل و توافق درمورد يك مشكل باشد نه براي گريز از مسووليت يكي از طرفين.
هر چيز به جاي خويش نيكوست
شايد شنيده باشيد كه هر سخن جايي و هر نكته مكاني دارد. بله !روانشناسان هم همين را ميگويند. آنها به شما توصيه نميكنندهرگز بحث نكنيد. بلكه ميخواهند بموقع و در صورت نياز بحث كنيد.بحث زماني ضروري است كه براي حل و توافق در مورد يك مشكل باشد نه برايگريز از مسووليت يكي از طرفين.
وقتي خسته، عصباني و تحريكپذير هستيد، زمان مناسبي براي بحث كردننيست. همچنين وقتي زياد گرمتان است يا گرسنهايد ياتمام ذهنتان را چيز ديگري به خود مشغول كرده است.
گوشهايم براي تو !
اگر ميخواهيد يك بحث احترام آميز را دنبال كنيد، شنونده خوبيباشيد.
سيما ميگويد: من 5 سال با همسرم زندگي كردهام و هرگزنشده است كه فكر كنم يك بار حرفم را با جديت و تا انتها دنبال كردهاست. او وسط صحبتهاي من خميازه ميكشد، ميرود براي خودش چايميريزد، پيامهاي تلفن همراهش را چك ميكند يا تلويزيون راروشن ميكند و هراز گاهي به من نگاه ميكند و ميگويد:گوشم با توست. اين كارش عصبانيام ميكند و بحثهايمان ديگر بهجايي نميرسد. اخيرا من به جاي صحبت كردن با او، به غر زدن و ابراز خشماكتفا ميكنم و اصلا به او نميگويم چه اتفاقي افتاده است واين كار را بدتر كرده.
چشم و گوش مهمترين چيزهايي است كه براي برقراري ارتباطبا همسرتان داريد. زبان شما در مرحله بعد اهميت قرار ميگيرد.پس به حرفهاي همسر خود خوب گوش كنيد.شما شنونده هستيد نهبازپرس و نه قاضي. صبور باشيد و اجازه دهيد نوبت حرف زدن به شمابرسد. هرجا برايتان مبهم است، توضيح بخواهيد و اگر فكر كرديد حقبا اوست و توانستيد موقعيتش را درك كنيد، اين را به او بگوييد وهمدرد و همزبان خوبي برايش باشيد.
آييننامه بحث
مريم هميشه ميان حرفهاي همسرش ميپرد و حسين هم در ميانه كار، حرفرا نيمه كاره ميگذارد و ميگويد: اصلا ولش كن ارزش صحبت كردنرا ندارد.... در حالي كه گاهي واقعا ارزشش را دارد!
اگر مشكل شما اين است كه نميدانيد چطور بحث كنيد برايگفتوگوهاي خود قانوني تدوين كنيد:
مثلا هر شب 20 دقيقه و هر نفر 5 دقيقه نوبت صحبت كردن داشته باشد.
هيچكس حرف ديگري را قطع نكند .
ناسزاگويي ممنوع .
آرامش حفظ شود.
در ديگري احساس گناه ايجاد نكنيد.
بحث را رها نكنيد .
سعي در آزاردادن ديگري نداشته باشيد.
به كينههاي قديمي گريز نزنيد .
از متهم كردن و كلي گويي بپرهيزيد.
نيش و كنايه ممنوع.
پيشداوري ممنوع.
حرفهاي روانكاوانه ممنوع.
ميتوانيد به چنين آيين نامهاي موارد ديگري را كه موجب آزردنيكي از طرفين ميشود ،اضافه كنيد: مثل سيگار كشيدن حين بحث.
اگر سعي كنيد شيوهاي منصفانه پيش بگيريد بحثهايي نتيجهبخش و آرام خواهيد داشت. «بحث» نمك زندگي است.مراقب باشيدزندگيتان را شور نكنيد.
بخش خانواده ايراني تبيان

0

بیوگرافی سیما تیرانداز بازیگر نقش عفت درسریال دودکش