اختلاف هايي که به خوشبختي زندگي زناشويي لطمه مي زند













اختلاف هايي که به خوشبختي زندگي زناشويي لطمه مي زند

متأسفانه مردان ما بسيار معتقدند كه همسري زيبا داشته باشند در حاليكه در آمار جهاني بهداشت زيبايي نمره 25 و تفكر 300 نمره دارد ،زيبايي دوره محدودي دارد ولي ما نمي توانيم تفكر و تعليم و تربيت راانكار كنيم . اولين چيزي كه در حوزه تفكر جلوه گر مي شودهوش است. زندگي يك زوج با اختلاف هوش فاحش بسيار مشكل است.افرادي كه ضريب هوشي پاييني دارند از رفتار و كردارشان مشخص استپختگي كامل را ندارند عامل ديگر تشخيص هوش انتزاعياست، انتزاعي يعني: توانايي درك و استنباط موقعيت هاي كلي.
افرادي كه تفكر انتزاعي دارند خيلي زود شما را مي فهمند و لازم نيستبرايشان تكرار كنيد. جنبه ديگر تفكر، توانايي حل مسأله است. يعنيتفكري كه انسان مي تواند درآن مسائل خودش را حل كند. گاهي يك نفراز روي ترحم با فردي ازدواج مي كند كه از نظر هوش در سطح پائينياست. زندگي با کسي که با شما اختلاف هوشي دارد مشکل است يکي ازارکان اصلي مديريت تفکر خوب است.
شباهت ها و تفاوتهاي دختر وپسر
پژوهش هاي به عمل آمده نشان مي دهد، که با ثبات ترين ازدواج هاآن است که زن وشوهر بيش ترين شباهت ها را با هم داشته باشند. ميزان بيثباتي و طلاق در زوجين شبيه هم کم مشاهده مي شود. بعضي از روانشناسانشباهت هاي بين زوجين را در حکم سپرده بانکي مشترک تلقي کرده واشاره مي کنند اگر ميزان سپرده بانکي شما بيشتر باشد درمقابل بحران اقتصادي و اجتماعي بهتر مي توانيد مقاومت و احساس امنيتکنيد. در غير اين صورت دچار مشکل مي شوند. اين تشبيه نشان مي دهدهر چه قدر ميزان تشابه بين زوجين بيشتر باشد کمتر دچاربحران مي شوند.
- هوش: اگر هوش زن وشوهر به يک اندازه باشد رابطه ي زناشويي آنانبا گرفتاري کم تري روبرو مي شود.
- ارزش ها: لازم است که زن وشوهر به بسياري از ارزش ها وحدت نظر داشتهباشند. مثلاٌ: مهم است زن و شوهر از نظر معنوي و يا درک اقتصادياختلاف نظر زيادي نداشته باشند.
- علائق: اگر زن وشوهر در بسياري از زمينه ها علائق مشترک داشتهباشند زندگي به کامشان شيرين خواهد شد.
بعضي از روانشناسان شباهت هاي بين زوجين را در حکم سپرده بانکيمشترک تلقي کرده و اشاره مي کنند اگر ميزان سپرده بانکي شمابيشتر باشد در مقابل بحران اقتصادي و اجتماعي بهتر مي توانيد مقاومت واحساس امنيت کنيد. در غير اين صورت دچار مشکل مي شوند.
توقع از وظايف و مسئوليت هاي خانوادگي
زن وشوهر بايد درباره وظايف و مسئوليت هاي زنا شويي وحدت نظر داشتهباشند طرز فکر افراد به دو دسته تقسيم مي شود، بعضي از افراد درموردوظايف و مسئوليت هاي زن وشوهر سنتي فکر مي کنند . به اين معنا که زنمديريت خانه را بر عهده بگيرد و مرد مديريت بيروني منزل را. ايننوع افراد بايد با فردي ازدواج کنند که با او هم فکر باشد. اما دستهدوم شيوه مديريت مشارکتي هستند که براساس ويژگيهاي فطري و طبيعيدر زن و مرد است .
اختلاف هايي که مي تواند به خوشبختي زندگي زناشويي لطمه بزندعبارتند از:
1- ميزان انرژي: وقتي يکي از طرفين پر انرژي و در مقابل همسر اوکم انرژي باشد. اين افراد به مشکل عديده اي برخورد مي کنند و ايناختلاف در زمينه هاي معاشرت اجتماعي، و مذهبي خود را نشان مي دهد.
2- عادات شخصي: وقتي زن وشوهر عادات شخصي متفاوتي با هم دارند بهتدريج وحدت ميان آنها رو به نقصان مي رود و مي توان به مواردي مانندوقت شناسي، نظم و ترتيب ، وابستگي، و احساس مسئوليت اشارهکرد.
3- استفاده از پول: بسياري از زوجها در اثرفقدان بر سر مسائلمالي دچار مشکل مي شوند يکي مي خواهد پولش را پس اندازکند و ديگري به خرج کردن پول و خوش بودن در لحظه علاقمنداست. اختلافاتي مانند اين مي تواند بر زندگي زنا شويي تأثيربگذارد.
4- علائق و مهارت هاي کلامي : اگر يکي از زوجين پر حرف وديگري کم حرف باشد چه مشکلي پيش مي آيد؟ اگر يکيبه هنگام صرف غذا علاقمند به حرف زدن باشد و همسرش بخواهد سکوتکند يا يکي از طرفين علاقمند به مکالمه ي تلفني طولاني باشد زمينهاختلاف را پايه ريزي کرده اند.
اين نکته را به خاطر بسپاريد که ازدواج براي توانمندي شخصيت وفضايل اخلاق و به نمايش گذاشتن جوانمردي و محبت زنانگي ويافتن عزت نفس است .
سن مناسب براي ازدواج
دختر وپسر که با هم ازدواج مي کنند بايد فاصله سني زيادي نداشتهباشند . فاصله سني معمولاٌ نگرش فکري را نيز باعث مي شود و عدمتفاهم را پيش خواهد آورد. تناسب سن در ميان زن و مرد آن دو را ازنظر علائق و نياز ها به هم نزديک مي کند و بهتر مي توانند به نياز هايطبيعي هم پاسخ دهند. سن ازدواج در شرايط جغرافيايي و اقليميمتفاوت است. در مناطق گرم سن بلوغ و ازدواج پايين و درمناطق کوهستاني و سرد بالاتر است. بهترين سن ازدواج رسيدن به بلوغعاطفي و رواني است . ممکن است کسي در 16 سالگي و ديگري در30 سالگي به اين بلوغ برسد . ازدواج دير رس نيز به نوبه خوداثرات سويي روي ازدواج مي گذارد و به علت راه مخصوصي که هر يک ازطرفين در زندگي پيش گرفته اند قادر به برآوردن نيازهاي همسر خود نيستند.
اولويت ملاک ها و معيار ها در انتخاب همسر
الف- ملاک هاي درجه اول
اين ملاک ها بسيار مهم هستند و کار ارزيابي را بايد از اين ملاک هاشروع کرد.
1- ايمان. 2-اخلاق. 3- تشابه علاقه ها و سليقه ها
ب- ملاک هاي درجه دوم
اين ملاک ( ثروت و تحصيلات) بستگي به شرايط اقتصادي وپايگاه اجتماعي آن ها دارد.کساني که بيشتر از حد به اينملاک ها اهميت مي دهند دچار درد سرهاي بزرگي مي شوند عدهزيادي بايد توجه داشته باشند به دليل زرق و برقي که اين ملاک ها دارندافراد نبايد بي جهت گم شده شان را در دارندگان اين ملاک هاجستجو کنند و گذشته از ظاهر ، گشت گذاري هم در باطنافراد باشيد.
منبع: خانواده مطهر

0

چگونه روابط عاشقانه خود را بیمه کنیم؟