همسران هميشه مشکوک













همسران هميشه مشکوک

اگر در ارتباط با همسرتان گرفتار بدبيني شده ايد و شک وترديد جاي اعتماد را در رابطه تان گرفته است ، خواندن اين مقالهرا به شما توصيه مي کنيم
در ميان اطرافيان خود حتما افراد شکاک و بدبين را ديده ايد کساني کهاغلب نيمه خالي ليوان را مي بينند به همه چيز بدبين و دايمانگران وقوع رخدادهاي منفي و اتفاقات ناخوشايند هستند واقعيت ايناست که يکي از شايعترين مشکلات روانپزشکي بدبيني است.
اگربدبيني بيش از حد معمول در فرد بروز پيدا کند مي تواندبه يکي از خطرناکترين بيماريها تبديل شود و زندگي فردي و اجتماعيرا تحت تاثير خود قرار دهد شايد بدبيني و شک هميشه تفسير درست ازرفتار ديگران و محيط پيرامون باشد.
يعني حالتي که در آن فرد همه چيز حتي نکات مثبت و خوب را منفيتفسير مي کند و نه تنها بر عقيده خود پا فشاري مي کند بلکه ازديگران هم مي خواهد مثل او فکر کنند و نظرات او را بپذيرندشايد بتوان گفت بدبيني در خانم ها بيشتر رايج است اما در آقايانمي تواند مشکل سازتر باشد.
بنا به نقل يکي از روانشناسان : نوعي اختلال روانشناسي به نامپارانويا وجود دارد که همان بدبيني مرضي است فرد مبتلا بهپارانويا به هرچيزي شک مي کند نسبت به همه چيز سوءبرداشت دارد بدبيني اين افراد از شک و دودلي فراتر مي رود و آنها نسبتبه احساس منفي خود در مورد محيط پيرامون اطمينان دارند اين احساسمنفي در تمام زندگي فرد مبتلا به پارانويا جريان دارد وزندگي فردي و اجتماعي او را تحت تاثير قرار مي دهد اين افراد حتياز لطف و محبت ديگران سوء برداشت مي کنند و خوبي آنها را درک نميکنند آنها معمولا دچار توهم مي شوند و صحنه هاي غير واقعي وصداهايي را مي شوند که ديگران از شنيدن يا ديدن آنها عاجزند.پارانويا در واقع يک اختلال شخصيتي محسوب مي شود و درصد کمي ازافراد جامعه به آن مبتلا هستند.

اعتماد به نفس ضعيف يکي از مهمترين دلايل گرايش به شک و بدبينيمي باشد. آدمهاي شکاک هميشه احساس بي کفايتي و ناتواني در مقابلديگران دارند و بعنوان مثال اگر به همسر خود شک دارند، نسبتبه توانايي خود در برآوردن نيازهاي روحي و رواني او شک مي کنند و ميترسند همسرشان به اين دليل آنها را کنار بگذارد. در واقع ضعفخيالي که اين افراد در ذهن دارند باعث مي شود نسبت به اعمال و رفتاراطرافيان حساس شوند و نسبت به آنها شک کنند. اين افراد هم چنينشخصيت هاي وابسته اي هستند و اغلب در خانواده هاي آشفته، بزرگشده اند و تجارب منفي خانواده و ديگران را به زندگي خودتعميم مي دهند. حس حسادت در آنها بسيار بالاست که در واقع ناشي از ضعفاعتماد به نفس مي باشد. خانواده اين افراد معمولا از عملکرد افرادشکاک ضربه مي خورند. بعنوان مثال مردي که مبتلا به پارانويا استبه خودش اجازه مي دهد همسرش را محدود کندو اجازه ارتباطات معمولي وصحيح روزانه را به او نيز نمي دهد.
درباره نحوه برخورد با افراد شکاک همسران نقش مهمي در گرايشيکديگر به شک و بدبيني و يا درمان آن دارند. گاهي همسران بهشک و دودلي يکديگر دامن مي زنند و وقتي نقطه ضعف همسرشان را مييابند او را از اين طريق تحت فشار قرار مي دهند در حاليکه اين رفتاربه بغرنج تر شدن اوضاع منجر مي شود

مردان شکاک کنترل گر هستند تا مبادا اتفاقي خارج از اختيار آنهارخ دهد. اين خصوصيات افراد شکاک شبيه افراد وسواسي است، کساني که ميخواهند همه چيز طبق نظم و انضباط مورد نظر آنها رخ دهد در غيراينصورت احساس ناراحتي و دلشورگي دارند و تا زماني که نظم موردنظر خود را اعمال نکنند، آرام نمي نشينند. اتفاقات را بزرگ وفاجعه آميز مي بينند و پيامدهاي آن را بسيار تلخ و ناگوارمي شمارند و ابعاد منفي يک حادثه را عمق مي دهند. به اين همواره فکرمي کنند براي واقع نشدن حادثه ، مدام در آينده زندگي مي کنند واز زندگي کنوني خود رضايت ندارند.
درباره نحوه برخورد با افراد شکاک همسران نقش مهمي در گرايشيکديگر به شک و بدبيني و يا درمان آن دارند. گاهي همسران بهشک و دودلي يکديگر دامن مي زنند و وقتي نقطه ضعف همسرشان را مييابند او را از اين طريق تحت فشار قرار مي دهند در حاليکه اين رفتاربه بغرنج تر شدن اوضاع منجر مي شود.
بهتر اين است وقتي همسر متوجه مشکوک بودن همسر به خود شد، عادي رفتارکند و توضيح واضحات ندهد. زيرا گاهي اوقات تلاش براي ازبين بردنشک همسر و توضيح دادن درباره همه تماس ها و کارها و ارتباطات، رفتارنادرست همسر را تقويت مي کند و همسر مشکوک تصور مي کند شکاک بودن يکرفتار صحيح است و او حق دارد نسبت به همه چيز شک داشته باشد.
همسران مشکوک
در صورت ادامه رفتارهاي ناصحيح بهتر اين است که همسر مشکوک بهروانشناس مراجعه کند. همچنين والدين شکاک و بدبين ، اين دوويژگي منفي را به همراه اضطراب به فرزندان منتقل مي کنند و هميشهآنها را کنترل مي کنند.
فرزندان چنين خانواده هايي اعتماد به نفس کافي ندارند و از آنجاکه به همه چيز و همه کس مشکوک هستند، تلاش هايشان براي دوست يابيو برقراري روابط سالم اجتماعي اغلب با شکست مواجه مي شود. معمولاخانواده هاي آنان متشنج است و درگيريهاي زيادي در آن رخ مي دهد.اغلب افراد شکاک دچار" پيش گويي خودکام بخش " مي شونداين پيشگويي در واقع آينده اي است که فرد شکاک براي يکموضوع در نظر گرفته و بر اساس آن رفتارهايي انجام داده و پساز وقوع حادثه که در نتيجه اعمال و رفتار خودش بوده، ادعا مي کندپيش گوييش صحيح بوده و هميشه حق با اوست. غافل از اينکهرفتارهاي او باعث بوجود آمدن شرايط ناگوار شده نه پيشگويي صرف. مثل همسري که تصور مي کند همسرش قصد خيانت به او رادارد و آنقدر به رفتارهاي نادرستش ادامه مي دهد تا واقعا همسرش را ازدست مي دهد. سپس به قدرت پيش گويي خود ايمان مي آورد.اين پديده در افراد بدبين بسيار شايع است و بهترين درمان برايآنها مشاوره است.
منبع: پورتال نور

0

لزوم گفتگوی همسران آینده، در مورد رابطه جنسی بعد از ازدواج