کسانيکه در شرف ازدواج و در پي يافتن همسري مناسب هستند و درپي آن به فکر تربيت فرزندان مفيدي براي جامعه خويش اندبايد...
عقيق:کسانيکه در شرف ازدواج و در پي يافتن همسري مناسب هستند و در پي آن به فکر تربيت فرزندان مفيدي براي جامعه خويش اند بايد همواره اين نکته را بخاطر داشته باشند که از عوامل م?ثر و مهم در تربيت فرزندان وراثت است. پس مهم است که دختر يا پسر چه کسي را براي نقش پدري يا مادري فرزندانشان انتخاب مي کنند.
ازدواج نکردن بهتر از انتخاب غلطه!

در تعريف آن گفتهاند: «وراثت عبارت است از انتقال صفات وخصوصيات جسماني و رواني و حالات و ويژگيهاي اخلاقي، رفتاري ازپدر و مادر و يا خويشاوندان و اجداد به نسلهاي بعدي». ( حجتي،سيد محمد باقر، اسلام و تعليم و تربيت، ص 79)
آياتي در قرآن کريم تأثير وراثت در تربيت را تأييد مينمايد به عنوانمثال آمده است:
(إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَليهِفَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً). انسان/ 2؛
ترجمه: ما انسان را از نطفهاي اندر آميخته آفريديم تا او را بيازماييمو وي را شنوا و بينا گردانيديم.
در آيه ديگري در سوره نوح آمده:
(وَ قالَ نُوحٌ رَبِّ لا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكافِرينَدَيَّاراً،ِانَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبادَكَ وَ لا يَلِدُواإِلاَّ فاجِراً كَفَّاراً)
نوح/ 27 ـ 26؛ ترجمه: و نوح گفت: «پروردگارا، هيچكس از كافران را بر روى زمين مگذار، چرا كه اگر توآنان را باقى گذارى، بندگانت را گمراه ميكنند و جزپليدكارِ ناسپاس نزايند.
در آيه ذکر شده هم به نقش تأثيرگذار وراثت و هم به نقش محيطاشاره شده است، زيرا قوم نوح نسل اندر نسل کافر بودند و ديگراميدي به هدايت آنها نبود و هم اينکه محيط آنان فاسد و گمراهکننده بود. لذا حضرت نوح به وجود آمدن نسلي صالح از آنها را نفيميکند.
برخي وراثتها مثل کوري و ديوانگي، به صورت دائم و سرنوشت قطعيفرد خواهد بود که نه تعاليم انبياء آنها را عاقل ميکند و نه روشهايطبي و تربيتي. ولي بعضي از وراثتها به صورت زمينه مساعد به فرزندانمنتقل ميشود و شرايط رحم علت معدّه خواهد بود. مثل حالات نفساني، وملکات خوب و بد والدين که هر کدام زمينه مساعدي براي فرزندان خواهدبود. بنابراين قسمت اعظم شالوده شخصيت يک فرد در شکم مادر مشخصميگردد و پس از تولد نقش خانواده در تربيت خيلي م?ثر است.(فلسفي، محمدتقي، کودک از نظر وراثت و تربيت، ص 138)
سعادت يا شقاوت؛ رشد يا سرکوب شدن توانمنديهاي انسان، جمع مکنيه عواملموروثي در رحم مادر و عوامل تربيتي و محيط اجتماعي و اراده خود افراداست. البته چون وراثت نقش زمينهساز و مستقيم براي تربيت را داردراه تربيت را براي بقيه عوامل آسانتر ميکند.
اين ويژگيها و خصوصيات به نحو اقتضا در جهت بالندگي ياسرکوب توانمنديها تأثير گذار است. براي تربيت انسان و کمک به رشدقابليتهايش اولين گام انتخاب همسر است. و اين به آن معنا است کهتربيت فرزند، قبل از انعقاد نطفه آغاز و در دوران بارداري و تولد وکودکي و دورههاي بعدي ادامه دارد. اگر همسر انسان از خانوادهايتربيت شده باشد، صفات موروثي او بستري براي تربيت صحيح فراهم خواهدساخت. و ديگر اينکه فرزند را بهتر تربيت ميکند.
تأثير وراثت در تربيت و رشد توانمنديهاي انسان از چنان نقش عظيميبرخوردار است که پيامبر اکرم (ص) ميفرمايد:
«تَزَوَّجُوا فِي الْحُجْزِ الصَّالِحِ‏ فَإِنَّ الْعِرْقَدَسَّاس‏»
مكارم الأخلاق، ص 197؛ ترجمه: با خانواده خوب و شايسته وصلت کنيد زيراژن اثر دارد.
امام علي (ع) درباره شرافت نسبي انبياء آوردهاند:
«فَاسْتَوْدَعَهُمْ فِي أَفْضَلِ مُسْتَوْدَعٍ وَ أَقَرَّهُمْ فِيخَيْرِ مُسْتَقَرٍّ تَنَاسَخَتْهُمْ كَرَائِمُ الْأَصْلَابِ إِلَىمُطَهَّرَاتِ الْأَرْحَامِ كُلَّمَا مَضَى مِنْهُمْ سَلَفٌ قَامَمِنْهُمْ بِدِينِ اللَّهِ خَلَفٌ حَتَّى أَفْضَتْ كَرَامَةُ اللَّهِسُبْحَانَهُ إِلَى مُحَمَّدٍ صلى ‏الله ‏عليه ‏وآله فَأَخْرَجَهُ مِنْأَفْضَلِ الْمَعَادِنِ مَنْبِتاً وَ أَعَزِّ الْأُرُومَاتِ مَغْرِساًمِنَ الشَّجَرَةِ الَّتِي صَدَعَ مِنْهَا أَنْبِيَاءَهُ وَ انْتَخَبَمِنْهَا أُمَنَاءَهُ عِتْرَتُهُ خَيْرُ الْعِتَرِ وَ أُسْرَتُهُخَيْرُ الْأُسَرِ وَ شَجَرَتُهُ خَيْرُ الشَّجَر.» (نهج البلاغه،پيشين، خطبه /93)
ترجمه: پروردگار بزرگ پيامبران را در عاليترين وبرترين امانتگاهها و جايگاهها امانت نهاده آنان را ازصلب‏هاى نيكو به زهدانهاى پاك و منزه انتقال داد. هرگاه يكىاز آنان دعوت حق را لبيك مى‏فرمود. ديگرى پس از او براىابلاغ رسالت و نشر آن قيام ميكرد. قرنها بدينسان گذشت تا اين كهكار نشر دين از جانب يزدان پاك و بى همتا به خاتم رسولان الهىحضرت «محمد» (ص) رسيد.
پروردگار او را نيز از عاليترين معدن‏ها و عزيزترين زهدانهابه روياند. او را از همان درخت پاك و عزيزى روياند كهپيامبران ديگر از آن پرورش يافته بودند، «عترته خيرالعتر، و اسرته خير الاسر و شجرته خير الشجر، نبتت فى حرم، و بسقت فىكرم، لها فروع طوال، و ثمرة لاتنال ، فهو امام من اتقى، و بصيرة مناهتدى، سراج لمع ضوء، و شهاب سطع نوره...» خاندان او از بهترينخاندانها هستند، بستگانش از خوبترين خويشاوندان شجره او پرثمره‏ ترين شجره‏ هاست.
امام علي (ع) در سخناني روشن اهميت وراثت در شکلگيري شخصيت انسانرا يادآور شده و ميفرمايد:
«إِذَا كَرُمَ [أُكْرِمَ‏] أَصْلُ‏ الرَّجُلِ‏ كَرُمَ مَغِيبُهُ وَمَحْضَرُهُ». (غررالحکم ص 294)
ترجمه: وقتي اصل و ريشه انسان خوب و شريف باشد نهان و آشکارش خوب وشريف است.
آن حضرت وراثت را بستري ميدانند که خويها و رفتارهاي آدمي را سامانميدهد و بيشک رشد بسياري از توانمنديهاي انسان در گرو همين وراثتاست. به عنوان مثال در سخنان ايشان آمده که از عوامل رشد توانمنديتواضع و هم سطح دانستن خويش با مردمان و همچنين خلق خوش باديگرن وراثت است حضرت ميفرمايد:
«إِنَّ مُوَاسَاةَ الرِّفَاقِ‏ مِنْ كَرَمِ الْأَعْرَاقِ»
ترجمه: به راستي مواسات با دوستان و يکسان گرفتن خود با آنان ازنيکويي اصل و ريشه و وراثت است.
امام علي (ع) در جاي ديگر ميفرمايد:
«أَطْهَرُ النَّاسِ‏ أَعْرَاقاً أَحْسَنُهُمْ أَخْلَاقاً».
ترجمه: نيکوترين مردمان از نظر اخلاق، پاک ترين مردمانند از نظراصل و ريشه و وراثت.
عامل بعدي پس از گزينش همسر، توجه به مراقبتهاي لازم درهنگام انعقاد نطفه است که در جسم و روح فرزند، صحت و سلامتي وحتي چهرهاش نيز تأثير شگرفي دارد. دين اسلام در اين بارهسفارشات فراواني دارد که در يک سفارش مفصّلي که از جانب رسول خدا (ص)به امام علي (ع) شده و در آن از زمان و مکان و چگونگيآميزش مطالب مهمّي را بيان فرمودهاند و در آخر سفارش به ايشان توصيهکردهاند که:
«يَا عَلِيُّ احْفَظْ وَصِيَّتِي‏ هَذِهِ كَمَا حَفِظْتُهَا عَنْجَبْرَئِيلَ عليه السلام‏» (عل الشرايع ج 2، ص 517.)
پس يادمان باشد که تربيت نسلي مفيد يا مخرب جامعه به دست تک تکافرادي است که براي امر مهم و مقدس ازدواج اقدام مي کنند. پس درانتخاب همسر و خانواده همسر نوع تربيت و بنيان خانواده را خوب در نظربگيريم که اصلي مهم در تربيت نسل فرزندان جامعه است.

0

نیازهای اساسی زن و شوهر در زندگی زناشویی