يکي از مشکلات و گله هاي زن و شوهرها اين است که نمي دانندچگونه با همسرشان صحبت کنند و يا موضوع خاصي راچگونه مطرح کنند، بدون اينکه دعوا و دلخوري پيش بيايد.تعداد زيادي از افراد براي حل اين مشکل به دنبال راهکارها و مهارتهايي هستند که چگونه حرف زدن را به آنها بياموزد، غافل ازاينکه در بيشتر مواقع مشکل ما در نحوه حرف زدنمان نيست، بلکه مشکل درنحوه گوش دادن به صحبت هاي طرف مقابل است.

گوش دادن يکي از مهارت هاي مهم و اساسي در ارتباط با اطرافيان بهويژه همسر است. اگر ياد بگيريم خوب گوش دهيم، بسيارياز مشکلاتمان حل خواهد شد. ما زماني مي توانيم صحبت هاي طرف مقابل راخوب متوجه شويم و با او همدردي کنيم يا راه حل پيش پاي اوبگذاريم که به صحبت هايش گوش دهيم و حرف هايش را کاملامتوجه شويم.


گروه اينترنتي پرشين استار | www.Persian-Star.org

چرا گوش دادن اينقدر مهم است؟

وقتي زن وشوهر براي صحبت هاي يکديگر گوش شنوا نداشته باشند،از نيازها و احتياجات هم بي خبر مي مانند. زن نمي داند مرد روز خود راچگونه گذرانده و چه در انديشه دارد. مرد هم ازدنياي زن بي خبر مي ماند و فاصله ها روز به روز بيشتر مي شود و آرامآرام احساس طرد شدن و تنهايي به رابطه ها رخنه مي کند. اما اين تنهاحسن گوش دادن نيست.

1. کاهش تنش: گوش دادن مهارتي است که به کاهش تنش در رابطهزناشويي کمک موثري مي کند. مثلا تصور کنيد در موقعيتي که يکي ازهمسران عصباني است، آرامش ومهارت ديگري در شنيدن صحبت تا چهاندازه در کاهش عصبانيت و حفظ آرامش موثر است. وقتي فرد خشمگيناحساس کند درک مي شود و حرف هايش شنيده مي شود، آرامتر خواهد شد وموقع حرف زدن حالت دفاعي ندارد و علت عصبانيت و خشم او راحت تر آشکارخواهد شد.

2. به دست آوردن اطلاعات منصفانه: يکي ديگر از مزاياي خوبگوش دادن در روابط زناشويي به دست آوردن اطلاعات درست و با کيفيتاست، اطلاعاتي که نيازها و خواسته هاي واقعي همسرمان را براي ما آشکارمي کند و اجازه نمي دهد ما در دام سوء تفاهم و برداشت هاي صرفا شخصيخود گير بيفتيم.

3. خوب شنيده شدن متقابل: در روابط زناشويي خوب شنيدن، خوب شنيده شدنرا به دنبال دارد. وقتي به خوبي گوش مي دهيم، طرف مقابل نيز بهاين کار تشويق مي شود و در نتيجه، حس خوشايندي از صميميت و احساسنزديکي در روابط به وجود مي آيد.

وقتي به حرف هاي همسرمان گوش مي دهيم، در واقع به او اعلام ميکنيم "به تو علاقه مندم و تو برايم اهميت داري"، "دوست دارم بدانمچه احساسي داري و از نيازهاي تو باخبر شوم، چون خواسته ها واحساساتت براي من مهم است."

گروه اينترنتي پرشين استار | www.Persian-Star.org

سدهايبزرگ در راه درست گوش کردن

اين چند عامل معمولا نمي گذارند ما درست به همسرمانگوش دهيم :

1. قضاوت زود هنگام

وقتي کلمات و حروف بر زبان جاري مي شود، طرف مقابل بلافاصله شروع بهارزش گذاري و قضاوت در مورد صحبت ها مي کند. براي مثال، از خودمي پرسد "منظورش چي بود؟"، "در فلان جمله منظورش مادر منبود"، "عمدا دارد اين جمله را مي گويد، دارد مرا مسخره مي کند."فراموش نکنيد که يکي از مهمترين قوانين درست گوش کردن آن است کهپس از شنيدن تمام گفته ها درباره آن صحبت شود، نه وقتي هنوزصحبت ها نيمه تمام است.

2. در جا زدن

اين سد زماني ايجاد مي شود که يکي از طرفين مشغول حرف زدن است و طرفمقابل همچنان دارد به حرف ها و صحبت هاي قبلي فکر مي کند، يعنيدر جملات و صحبت هاي قبلي درجا مي زند. اين مسئله باعث عدم فهم کاملصحبت هاي طرف مقابل مي شود و اين احساس را در فرد به وجود مي آورد کهحرف هايش به خوبي شنيده نمي شود.

3. پيشداوري کردن

هنوز حرف زدن را شروع نکرده با خودمان مي گوييم "حتما باز هم ميخواهد گله و شکايت کند. مطمئنم باز مي خواهد حرف هاي هميشگياش را تکرار کند. اصلا حوصله شنيدن ندارم." اين نوع پيشداوريکردن مانع از آن مي شد که زن و شوهرها به حرف هاي يکديگر خوبگوش دهند ومدام در ذهن خود در حال حدس زدن مطلبي هستند که هنوزطرف مقابل بيان نکرده ودر نتيجه، بر اساس حدس و گمان خود واکنشنشان مي دهند، نه آنچه طرف مقابل مطرح مي کند.

4. حق به جانب بودن

يکي از موانع بزرگ گوش دادن همين احساس حق به جانب بودن دربين همسران است. يعني هر کس فکر مي کند حق با خودش است. اگر فرديفکر کند هميشه حق با اوست، طبيعتا حوصله شنيدن حرف هاي ديگران رانخواهد داشت و مي خواهد حرف فقط حرف خودش باشد. او هميشه از موضع قدرتصحبت مي کند و در نتيجه نمي تواند شنونده خوبي براي صحبت هاي همسرشباشد.

5. مجادله

فراموش نکنيد قرار است شما حرف هاي طرف مقابل را بشنويد. اگرقرار باشد مجادله کنيد، اين اتفاق رخ نخواهد داد چون در مجادلههدف صرفا به کرسي نشاندن حرف خود و دفاع از خود است.

6. روياپردازي

يکي از موانع بزرگ خوب شنيدن روياپردازي در مورد همسر ايدهآل است. بهتر است هنگام صحبت کردن با واقعيت کنار آمد و او راآنطورکه هست پذيرفت، صحبت هاي او را شنيد و دست ازروياپردازي در مورد اي کاش هاي ذهني برداشت.

7. مقايسه

اکثر افراد از مقايسه شدن بسيار اکراه دارند. اين اصل مهم در روابطزناشويي است. هنگام شنيدن صحبت هاي شريک زندگيهيچگاه نبايد او را با ديگران مقايسه کرد. هرگاهچنين کرديد، خودتان را تجسم کنيد که دارند مقايسه تان مي کنند.چه حالي پيدا خواهيد کرد؟

8. ابراز بي هنگام احساسات

نشان دادن و ابراز احساسات نقش مهمي در گوش دادن دارد، امااستفاده بي جا و نامناسب از احساسات نتيجه اش برعکس خواهد بود. مثلااگر هنگام گوش دادن به صحبت هاي طرف مقابل از حرف هاياو عصباني شويم وخشم بر ما چيره شود، نمي توانيم به درستي معنا ومفهوم صحبت هاي طرف مقابل را درک کنيم.

9. نصيحت کردن

وقتي يکي از همسران شروع به صحبت مي کند، طرف مقابل شروع به ارائه راهحل و پيشنهاد مي کند زيرا با خود فکر مي کند که همسرش از اوانتظار دارد مشکل را حل کند و به دنبال راه حل مي گردد.بنابراين، به جاي گوش دادن به صحبت هاي طرف مقابل، شروع مي کندبه نصيحت و پند و اندرز.

10. ارائه راه حل

گاهي بهترين و تنهاترين کاري که لازم است انجام دهيد فقط شنيدناست. خيلي از اوقات هدف از صحبت کردن درد دل است، يعني فرد دوست داردبا کسي درددل کند. در اين مواقع همين شنيده شدن به اندازه ارائههزاران راه حل براي فرد خوشايند و مهم است.

11. عوامل مزاحم محيطي

زن مشغول صحبت با مرد است. گوش هاي آقا مثلا شنونده حرف هاي خانماست و چشم هايش توپ زير پاي فوتباليست هاي تلويزيون رادنبال ميکند. او دارد حرف مي زند و مرد فرياد مي زند: "گل!" مرددارد با دقت در مورد تصميم مهمي که براي تغيير محل سکونتشان قرار استبگيرند و مسائل مربوط با آن صحبت مي کند که تلفن همراه خانمزنگ مي خورد و بعد از بيست دقيقه، خانم همچنان مشغول صحبتبا تلفن همراه است. تصور کنيد در اين موقعيت چه احساسي پيداخواهيد کرد؟ گاهي همين عوامل محيطي به ظاهر ساده مانع بزرگيدر برابر درست گوش دادن خواهد بود.

گروه اينترنتي پرشين استار | www.Persian-Star.net

چند گام براي بهتر شنيدن

براي بهتر گوش دادن برداشتن گام هاي زير لازم است:

1. خود را مشتاق شنيدن نشان دهيد

با جان و دل به صحبت هاي طرف مقابل گوش دهيد. اشتياق خود را برايشنيدن صحبت هايش به او بفهمانيد. اگر همسرتان نشسته است، شما نيزبنشينيد. اگر ايستاده است، شما نيز بايستيد، به طرف اوبرگرديد و با او همراه باشيد و به او اين حس را منتقل کنيد که دردسترس و پذيرا هستيد. اشتياق شما در گوش دادن به صحبت هايطرف مقابل باعث احساس امنيت و آرامش در او خواهد شد و او راحت تر باشما صحبت خواهد کرد.

2. حذف عوامل مزاحم محيطي

لطفا وقتي با هم صحبت مي کنيد تا حد امکان مزاحم هاي محيطي مانندتلويزيون، راديو و حتي گوشي تان را خاموش کنيد. اگر شرايطمحيطي فراهم نبود، صحبت هاي تان را به زمان ديگري موکولکنيد.

3. حفظ ارتباط چشمي با گوينده

مهمترين ابزار ارتباطي در صورت شما قرار دارد: چشم هايتان. سعيکنيد هنگام صحبت کردن به همسرتان نگاه کنيد. يادتان نرود کهگوش دادن فقط شنيدن نيست. بنابراين، در حين گفت و گوبه نگاه هايتان هم دقت کنيد.

4. دقت در رفتارهاي غيرکلامي

همسر شما فقط با لب هايش با شما صحبت نمي کند. حواستان باشدهنگام گوش دادن دقيق به رفتارهاي غيرکلامي طرف مقابل توجهکنيد. مثلا به حالات چهره، دست ها و حتي تنفس او توجه کنيد. بهلحن صحبت و صدايش دقت کنيد. دقت کردن در رفتارهاي غيرکلامي همسرتانباعث مي شود بهتر و راحت تر او را بشنويد و درک کنيد.

5. تشويق به ادامه صحبت

اغلب افراد بعد از اينکه حرفي را مي زنند مکث مي کنند. در واقع، اينمکث براي کسب اطمينان از اين است که شنونده مي خواهد بداند واقعا دردرون من چه خبر است يا نه. اکثر ما به غلط فکر مي کنيم طرف مقابلمکث مي کند تا ما صحبت کنيم. در اين مواقع سعي کنيد همسرتان را بهادامه صحبت تشويق کنيد. با اين کار به او مي گوييد: "آنچهمي گويي براي من مهم است. من براي گوش دادن به تو وقت ميگذارم. پس با من حرف بزن."

6. اعلام درک و برداشت خود و خلاصه کردن حرف هاي طرف مقابل

اين کار باعث مي شود تا گام به گام با او پيش برويد واو هم مطمئن خواهد شد شما به حرف هاي او گوش مي دهيد. علاوه براين، از پيش آمدن سوء تفاهم هم پيشگيري ميکنيد.چيزي را که از همسرتان شنيده ايد با بيان خود دقيقا تکرارکنيد. سعي کنيد اصل مطلب را بي کم و کاست بگوييدو از همسرتانبخواهيد آن را تاييد يا تصحيح کند.

بنابراين سعي کنيد سوالاتي از اين دست را مطرح کنيد : "بذار منبگم چي از حرفات فهميدم، تو مي گي ... ؟"، "ببين درستمتوجه شدم ..."، "منظورت اينه که ..."، "اگه اشتباه نکنم تواحساس مي کني ...".

7. طرح سوال هاي باز

بعد از اينکه دقيق به حرف هاي همسرتان گوش داديد و او را به حرفزدن بيشتر دعوت کرديد و درک خود را از پيام اصلي او از طريقخلاصه کردن صحبت هايش به او منتقل کرديد باز هم ممکن است بخواهيدبيشتر بدانيد. در اينجا بهترين کار پرسيدن سوال هاي باز است. ازپرسيدن سوال هاي بسته اجتناب کنيد، چون اگر از يک سوالبسته و محدودکننده استفاده کنيد، راه به جايي نمي بريد. براي مثال،آيا اين موضوع تو رو ناراحت کرده؟ جواب: بله خير (سوال بسته).

"مي دونم که گفتي به مهموني پنج شنبه ميايي، ولي به نظر ميرسه قلبا راضي نيستي و اخم کردي. دوست دارم بدونم قلبا دلت مي خوادچه کار کني؟" (سوال باز)

8. صبور بودن

بعد از اينکه صحبت هاي طرف مقابل تمام شد بلافاصله شروع به جواب دادنو مطرح کردن راه حل نکنيد. کمي درنگ کنيد. ممکن است حرف هاي طرفمقابل هنوزتمام نشده باشد و اين کار شما باعث پرش افکار در اوشود و ذهن و کلام او را از چيزي که واقعا مي خواسته بگويدمنحرف کنيد.

9. کوتاه و روشن سخن گفتن

گاهي منتظر مي ماند تا شما هم صحبت کنيد. در اين مواقع سعي کنيدکوتاه و روشن سخن بگوييد تا فرصت لازم براي درک کلام شما از سويطرف مقابل فراهم شود. علاوه بر اين، از مطرح کردن مثال ها و بيانخاطرات طولاني خودداري کنيد، چون وقت گير است. احتمالا طرفمقابل هنوز هم حرف هايي براي شنيده شدن دارد. آنها را از دستندهيد.

گروه اينترنتي پرشيـن استار | www.Persian-Star.org

0

18 توصیـه همسـرانـه برای آقـایـان